Har en djupborrad brunn med ejektorpump och hydropress. Pumpen går igång med stannar inte (trycket kommer inte upp). Om jag luftar pumpen ett antal ggr så går trycket upp och tryckströmbrytaren slår av pumpen.
Men trycket sjunker sedan långsamt och pumpen går igång igen (utan att stanna).
Jag har märkt att trycket i hydropressen sjunker trots att jag flera gånger fyllt på luft. Min fråga är nu: kan det vara "punktering" på gummiblåsan i hydropressen? Kan man så fall laga den eller måste jag köpa en ny hydropress? Den är ca 15 år gammal.
Calle
 
Jag hade samma problem. Det visade sig vara bottenventilen nere i brunnen (med backventil) som var paj. Dessutom hade röret rostat sönder så det var ett hål där också så så fort pumpen slog ifrån så rann vattnet tillbaka och pumpen startade.
Bytte hela metalröret som gich ner i det borrade hålet (ca 15 meter) mot en PEM-slang och en ny bottenventil.

//Jocke
 
+ att blåsan är trasig i hydropressen,bara att byta man sparar inte mycket på att byta bara blåsan.sen är det nog som sagt backventilen som inte håller tätt så vattnet rinner tillbaks i brunnen
 
OK. Tack för svaren. Får väl börja i nån ända. Ett annat symptom som jag märkt är att när jag stänger av pumpen låter det från röret som går upp i huset ("luftljud" och vatten som rinner).
 
Kan det vara så att du misslyckas med luftningen. Jag skrev följande instruktion till min far och grannen som också har en Grundfos ejektorpump.

1. Stäng ventilen (det kan finnas två ventiler som skall stängas) mellan hydrofor/hydropress och pump.
2. Stäng ventilen för utgående vatten från hydrofor/hydropress.
3 Öppna det stora mässingslocket vid inloppet till pumpen.
4. Öppna luftningskruven (mässing) upptill på pumpen ca 1/2 varv
5. Ställ en behållare under luftningskruven för att samla upp det vatten som sprutar ut senare. Förhoppningsvis är luftningsventilen monterad så att detta sprutar nedåt. Så har vi det.
6. Fyll på vatten i hålet vid inloppet tills det inte rymms mer.
7. Starta pumpen och fyll på i hålet tills det kommer en jämn luftfri stråle genom luftningsnippeln. Finns det luft så "spottar" strålen. Vanligen räcker 1/2 - 1 liter för att fixa detta. Stäng INTE av pumpen!
8. Stäng locket vid inloppet, så att det inte kommer ut för mycket vatten på golvet. Du kan dra fast senare.
9. Öppna försiktigt ventilen mellan pump och hydrofor så mycket att det hörs att vatten strömmar in i hydroforen/Hydropressen, men inte mer.
10. Stäng luftningsnippeln.
11. Dra åt locket vid inloppet.
12. Kolla att trycket stiger. Om inte, öppna lite mer mellan pump och hydrofor. Om inte detta omedelbart hjälper, stäng av pumpen och börja om från 1.
13. När trycket nått minst 0,2 bar, så kan ventilen till hydrofor/hydropress öppnas helt.
14. Kolla att trycket fortsätter stiga i hydrofor/hydropress. Om inte stäng av och börja om från 1.
15. När pumpen slagit av efter 5 - 10 min, öppna alla ventiler.
16. Nu är det klart
 
  • Gilla
Vävtapetångest och 2 till
  • Laddar…
Har gjort precis som du sa.... trycket gick mycket riktigt upp. Men när jag spolat i några kraner upprepas samma fenomen, dvs pumpen står och mal och kommer inte upp i trycket som behövs för att slå ifrån! Kanske bottenventilen ändå..?
 
Bottenventilen kan absolut vara värd att kolla. Men det är inte bara så att pumpen inte har samma prestanda som tidigare och du helt enkelt bör sänka frånslaget på tryckströmbrytaren en aning. Skulle det vara ett läckage som gör att den inte orkar upp i tryck så borde det vara ganska rejält läckage som motsvarar pumpens flöde och tryck, annars skulle ju trycket öka tills den slog ifrån. Så jag skulle testat att justera ner tryckströmbrytaren lite grand
 
Tjacko, det är så här. Jag kan få upp trycket efter upprepade öppningar av locket vid inflödet. Men nästa gång står pumpen och mal på ca 2 bar. Tryckmätaren går alltid ner till ca 1 bar och så får man hålla på en stund innan det är uppe i 3-4 bar. Har faktiskt sänkt tryckpunkten lite men det hjälper inte. Pumpen är f.ö. ganska ny och bör inte vara sliten!
Calle
 
Jag skulle också gissa på bottenventilen. '

Om det är en Grundfos pump så finns det en mindre anslutning under den ledning som går till hydropressen. Detta är anslutning för torrkörningskydd i det fall man inte har ett stigrör under ejektorn. Bottenvenilen sitter då direkt på ejektor. Så har vi det i vår grävda brunn. Om du trycksätter denna anslutning så bör anläggningen funka utan att få in luft i pumpen så att den lägger av. Pumpen kommer forfarande starta pga läckaget, men den bör klara att bygga upp trycket igen. Detta kan ev. vara en tillfällig lösning tills du kan lyfta upp ejektor/bottenventil.
 
  • Gilla
Tuffsi18
  • Laddar…
Det är en Grundfos CD ejektorpump som alltså står i källaren (ej nedsänkt). Kan bara se ett rör mellan pump och hydropress!
Calle
 
Jo, jag vet mycket väl hur en Grundfospump ser ut, vi har haft en CPE i källaren under 40 år.

Det kan tänkas att denna nedre anslutning rationaliserats bort på senare modeller. Notera att förfarandet ovan inte skulle lösa problemet med bottenventilen, men ev. ge er vattnet tillbaks tills detta kan fixas.
 
Tack för din insats Sven. Ska ge mig på problemet i morgon!
Calle
 
Hur har det gått?
 
Det visade sig att det var ett läckage (faktiskt ett hål!) i 90 gradersböjen (där slangarna går ner i brunnen). Ska nu byta ut 90-graderskopplingen så hoppas jag att det fungerar igen!
Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.