Hej forumet.

Vi har ett litet bekymmer med hydroforen i vår sommarstuga. Är helt novis på detta så jag ber om ursäkt om förklaringen är felformulerad eller otydlig. Det lever om och slår ganska mycket i den och igår var vi helt utan vatten. Situationen igår har vi dock av någon outgrundlig anledning lokaliserat till glapp i en säkring.. men nu till vår osäkerhet och det som fortgår.

När vi duschar eller spolar vatten så varierar trycket i hydroforen vilket jag antar är som sig bör?. Vi har en tryckmätare där en röd fast pil visar 5 bar och den är fast som markering. Den svarta pilen går vid duschning mellan ca 4bar upp till 6bar. När den når 6bar så ”dunkar” det till och pilen sjunker till 4bar igen och trycket i vattnet sjunker och samtidigt så knäpper det till (”elektriskt knäppande”) och den börjar stiga igen. Detta upprepas hela tiden som vatten spolas.

vi fick tipset att fylla luft för att öka trycket vilket vi gjort och det är efter detta som nivåerna är som ovan skrivet. En annan sak är att nippeln upptill inte går att tömma luft ur. Då trycket upplevs för högt nu iom att den överstiger den röda pilen så försökte vi tömma luft ur denna ventil men inget hände alls.

Jag har laddat upp bild och film nedan.

Kan någon förklara detta för mig som är helt okunnig. Vad kan vi göra nu för att få ordning på detta eller är enda lösningen att byta ut allt. Gillar inte att byta för brytandets skull men då vi är lite för okunniga så kanske det är det bästa.

Tack på förhand.
 
  • Hydrofor och rördragning i sommarstuga, synlig tryckmätare och luftventil. Tecken på rost och fukt på väggen och ett eluttag i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hydrofor installerad i ett skåp med papper och verktyg på en hylla ovanför samt en brandsläckare och andra föremål på golvet bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alanch
  • Laddar…
Du har för lite luft i hydroforen. Luften fungerar som en fjäder, när vatten pumpas in komprimeras luften och när ni spolar så trycker luften ut vattnet till kranen. Jag brukar tömma hydroforen på vatten. Slå av pumpen och öppna en kran. Du måste släppa in luft i toppen. När den är tom så ser jag till att det är tätt i toppen och slår på pumpen igen. Det ger rätt storlek på luftkudden i min hydrofor.
Det finns flera trådar som beskriver problem och lösning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tillslag på tryckvakten vid 4bar är vad du beskriver som ett klick och pumpen fyller på vatten tills trycket når 6bar och tryckvakten slår av pumpen.

Har man för mycket vatten och för lite luft i kärlet får man problemet du beskriver.
Töm kärlet på vatten tills nivån ligger just över utloppet och fyll sedan på luft till 4bar.

Då kommer du få maximal ”luftfjäder” som tidigare inlägg beskriver.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej. Tack för svaren. Tyvärr ser vi inte någonstans hur mycket vatten som är i hydroforen och vi är så pass Lovisa att vi inte vet vart vi tömmer vatten heller. Det som också sätter griller i huvudet på oss lite är att tidigare ägare skrivit tydligt på hydroforen: 1,7 bar. Så lågt som 1,7bar känns otroligt lite med tanke på vart den nu står. Sedan nämnde också tidigare ägare att de haft lågt tryck på vattnet.

Finns det några negativa aspekter med hur det är just nu? Vi har nu fått tag på en lokal VVS:are som skall komma och titta på systemet imorgon vilket känns som den bästa lösningen. :)
 
  • Gilla
Jonascia
  • Laddar…
1.7 bar är hur högt förtrycket ska vara i gummiblåsan i hydropressen.

Du gör så här:
Stäng av pumpen med strömbrytaren/dra ur sladden.
Öppna en vattenkran, vattnet rinner ut, vattentrycket sjunker
Med vattenkranen öppen, pumpa in luft i toppen till 1.7 bar (det rinner vatten medan du pumpar i luft).
Stäng vattenkranen.
Starta pumpen.

Det funkar att vänta till i morgon, det som händer är att pumpen slits när den jobbar så här (på/av/på/av...) men en dag är inget problem.
 
Jag tror att vad du har är en hydropress och inte en hydrofor. Man gör lite olika med dem. Det är tryckströmbrytaren som bestämmer till- och frånslagstryck. En hydropress fyller man luft i när den är tom på vatten. Då fyller man till strax under tillslagstrycket.

1. Stäng av pumpen och öppna en vattenkran. Vänta tills det helt slutar komma vatten. Lämna kranen öppen.
2. Fyll luft i hydropressen till strax under pumpens tillslagstryck. Kanske 3,5 bar i ditt fall eftersom pumpen slår till vid 4 bar.
3. Stäng kranen och slå på pumpen igen.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
4 bar är väldigt högt tillslagstryck, jag tror att man blir lurad av att det är tomt på luft just nu (eller så har någon skruvat på tryckströmställaren).
4 bar klarar ju att trycka upp vatten 40 meter.
 
Redigerat:
Och i förskruvningen längst uppe på Hydropresstanken sitter en likadan hållare för en Schraderventil.

Du kanske har sett en sån på någon av hjulen på din bil?
Annars blir det att böja knäna och ta en titt.


-Inuti tanken sitter det en stor gummiblåsa likt en xxxl-kondom.
I toppen på denna sitter just shraderventilen i sin hållare.

Du kommer åt gummiblåsan genom att skruva bort plattan i nederänden av tanken.
Detta om gummiblåsan är trasig.


Men testa först förslaget från förre skrivare. Funkar det är blåsan hel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.