Har skaffat min första begagnade trädgårdstraktor, en Husqvarna LR 120, årsmodell okänd.

Den stannar tyvärr hela tiden, verkar ha nåt med någon säkerhetsbrytare att göra.
Symptomen är som följer: Om jag får igång den så stannar den om jag försöker dra igång klippaggregatet, dvs det räcker att jag drar upp spaken nån cm, och jag måste även ha kopplingen nertryckt ett par centimeter om den ska gå.

Vad kan detta bero på? Har sett att det sitter brytare både vid klippaggregatspaken och vid kopplingen, men kan verkligen båda ha gått sönder exakt samtidigt?
När jag klippte med den innan den hamnade i min ägo visade den inte dessa tendenser alls, dock hade det blivit såhär nån enstaka gång innan, men problemet hade försvunnit av sig självt lika plötsligt som det uppstod.

Vore tacksam för hjälp då gräset börjar bli långt och löven många :)
 
Kolla om det sitter en säkerhetsbrytare under stolen, den skall stanna maskinen om du skulle trilla av... kanske lite glapp??
 
Ja det sitter en brytare under sätet, den var förbikopplad pga att batteriet var dåligt.
Jag har prövat både med och utan brytare, men det hjälps inte.
Har prövat att ha den monterad, ha den avskruvad från sätet och trycka in den själv, och även ta bort den helt och bygla kontakten.
Så det verkar som att problemet är nån annanstans. Eller?
Tycker det är märkligt just att den stannar om kopplingen släpps upp helt, men går om man trycker ner den bara litegrann.
 
Låter som om det sitter en säkerhetsbrytare på kopplingen som bryter fter ett par cm på kopplingen.
Vad händer om du kopplar bort säkerhetsbrytaren som sitter på kopplingen då?

(Tänk på att ju mer säkerhetslösningar du kopplar bort ju farligare blir det om du gör fel, alla säkerhetskopplingar är till för att du inte skall kunna stoppa in fingrrna i roterande knivar.... )
 
Bytte brytaren under sätet idag och det verkar fungera nu, man måste se till att trycka ner klippspaken ordentligt innan man startar för den fjädrar lite dåligt nu, men det kan jag leva med.

Tur det inte var nåt värre :)
 
Tja LR 120, kan nog tyvärr säga att den är inte kul, det bästa man kan säga om den är att den klipper bra när den går, vilket inte är alltid. Vi har haft en nyköpt 2001 o den är väldigt otillförlitlig, jämfört med den lilla Klippon som är 10 år äldre men en helt annan kvalitet!

Vi har också haft problem med att den är svårstartad o då är det oftast någon säkerhetsbrytare som inte är intryckt, det är sant att spaken tijll klippagregatet inte fjädrar ner tillräckligt mycket, dessutom får man ha rätt mycket gas när man sätter igång knivarna annars stannar den. Säkerhetsbrytaren till din koppling/broms låter som den är feljusterad!

Vi har bytat kuggstången till styrningen, ovalt sliten i lagret, antagligen pga av för stort spel o sedan har vibrationer grävt hål i bussningen, kullager till knivarna, kulorna till ett ramlade bara ur, ok de slits ju, 2 batterier kanske inte så konstigt heller o nu ballade startreläet ur o då hände något lustigt (?) när jag kopplade in ett jag hade liggande till min mc, den startar men sen går den inte att stanna, innan har den ju stannat i tid o otid men nu är det rätt svårt att tvångsstanna den mot en vägg e dyl, den har bra vridmoment på låga varv. Dessutom kopplas säkerhetsbrytarna bort när den startat men fungerar när man startar den, rätt bekvämt att den inte stannar hela tiden om man vill gå av, men som någon påpekade det är ju säkerhetsbrytare o fyller ju sin funktion. Tja skall man skratt eller gråta!

Blir att åka till Husky-affär o väl köpa dyr orginaldel, nåt kullager till knivarna kostade 250:- o då var det gjort i Kina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Aldrig mer en Husqvarna made in US & A

Håkis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.