Hej!

Jag håller på och monterar ett högskåp från HTH. Instruktionerna är väldigt simpla, och jag har kryssmätt och kållat med vattenpass, sidorna och hyllplanen är spikraka.

Men, vi ska ha en lucka högst upp, och jag har hållit på länge, med att få den att hänga perfekt, dvs med samma marginal till stommen på alla fyra sidorna. Hur jag än justerar så blir det fel på någon sida. Trycker jag på högskåpets sida så att stommen blir lite "skev" så passar luckan perfekt, men då blir stommen inte rak enligt vattenpasset. Har mätt luckan ochkså och den är 100% korrekt.

Någon som har något knep att ta till, jag har inte skruvat fast högskåpet i väggen än. inser att det är oerhört små marginaler man har för att påverka en sån här sak.

Det som jag har läst mig till är att det viktigaste är att skåpet är 90 grader i hörnen, vilket jag har kontrollerat genom kryssmätning och vattenpass (har mätt flera gånger). Sen kan man ju undra om vattenpass/måttband är så pass "känsligt" för att det ska gå att mäta de millimetrar som kan orsaka detta.

Vill tillägga att luckan inte hänger på trekvart, utan det är en skillnad på höger sida på ca 3 mm mellan uppe och nere på luckan. På vänster sida linjerar den perfekt med stommen.

Med HTH förväntar jag mig kvalitet, så felet måste ligga hos mig, montören :)

/S
 
Har du kontrollerat ditt vattenpass?
 
Det är et hultafors byggpass, som jag haft i 20 år. Har inte haft en tanke på att det skulle vara något fel på det, men visst... det kan ju vara det.

/S
 
Pass behöver justeras, det finns säkert beskrivningar här på bygga hus hur man gör.
Men om du kryssmätt och får det till exakt samma mått så behöver du inget pass.
Bästa sättet att kryssmätta är att ta två lister, sätt i diagonalt och rita ett märke, ta sedan andra diagonalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.