Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig!

Har suttit och läst här en hel del på forumet angående altaner och även planerat och ritat upp mitt altanbygge. Ritning kan ni se i bifogad pdf. Tanken är att använda 45x170 både som bärlina samt golvbjälkar samt sedan 28x120 (cc 500mm) som trall. Bärlinan skall pallas upp på betongblock storlek 200x200x400 (Blocken är de rektangulära sakerna under de gröna linjerna som skall representera bärlina i ritningen). Anledningen till att använda block är för att det är så fruktansvärt stenig och hård mark där altanan kommer att stå att jag inte vill gräva ned 60-70 centimeter för vanliga plintar eller för att gjuta.

Nåväl över till mina funderingar. Problemet som jag har är att sockeln är så låg att plintens ovansida kommer att ligga i princip samma höjd med undersidan på kantbalken till plattan. Detta gör mig lite orolig då jag inte vill att det skall rinna in något vatten under plattan. Man kan ju gräva bort lite mer jord/sten för att få ett fall bort från huset men jag vill gärna ha kvar sand/jord som stöd för kantbalken.

Min tanke till att komma bort från detta problem är att istället för att sätta en bärlina på plintar närmast huset skruva fast en regel (45x170) i plattan (L-kantelement ca 70mm tjock betong sedan frigolit) samt fästa golvbjälkarna med balkskor i denna. Den yttre bärlinan samt den som ligger i mitten kommer jag nog fortfarande att köra på den ursprungliga planen då jag kan få ett hyfsat fall från huset därifrån. Kan nog även gå ned till 45x145 dimensioner både på bärlina och golvbjälkar om det skulle krisa (iaf. Om man får tro spännvidstabellen)

Mina frågor är då:

Är det någon risk att fästa regeln i kantbalken med ”spikplugg” (100mm lång plugg 10mm i dia. samt 100mm franskskruv i denna) med tanke på eventuella förskjutningar vid tjäle. Den lär ju inte flytta på sig flera decimeter. Kommer att fästa spikpluggen med ca 80 cm mellanrum och i ett zig-zag mönster för att minimera sprickbildning (Bor i Luleå)?

Eller kan man helt enkelt låta plinten vara på den tilltänkta höjden och gräva ett fall från underkant av kantbalk och sedan svag sluttning utåt?

Eller skall jag använda bärlinor av material som kan ligga i kontakt med jorden och fylla på med sand/grus en bit upp?

Eller skall jag helt enkelt limma samt skruva ihop ett antal 45x95 och använda dessa som både bärlina samt golvbjälklag. Hade gärna funderat på detta om det fanns med i spännviddstabellen.

Kom gärna med input då jag börjar bli desperat:)

MVH

Henjen
 
Postar svar till mig själv.

Såg visst att det fanns mindre dimensioner i spännvidstabellen (verkar som att det finns två versioner). Tror att jag gör så här:

Antingen går jag ned till 45x145 på bärlina samt till 45x95 på golvbjälkar. Då får jag max ha 1.5 m spännvid på golvbjälkarna, vilket är det jag har på ritningen idag vilket då borde vara OK. Förutom de golvbjälkar som går snett över mellan hörn på huset och hörn på altanen men det får jag lösa genom att lägga två reglar (45x145) mellan vinkeln som skapas av bärlinorna. Samt att bärlinan på 45x145 lätt klarar de 1.6 m mellan blocken som jag ritat ut.

Alternativt så använder jag mig av 45x120 både till golvbjälkar samt bärlina vilket gör att jag kan ha max 1,9 m spännvidd för golvbjälkar samt rätt precis 1,6 meter spännvidd för bärlinorna vilket också är OK.

Båda dessa alternativ frigör 10 cm i höjdled ( (170+170)-(145+95)=100mm eller ((170+170)-(120+120))=100mm) vilket gör att jag får både sand mot kantbalken samt lättare kan göra ett fall ut från huset.

Kommer det att kännas rackligt så får jag väl lägga golvbjälkarna lite tätare alternativt sätta ihopskruvade och limmade bärlinor/golvbjälkar.

En fråga bara: Är det bättre att ha bärlinan lite överdimensionerad och ligga lite närmare max spännvidd på golvbjälkar än tvärtom med tanke på "svajigheten"?

Hade nog överdimensionerat rätt kraftigt i mina första beräkningar.

Kom gärna med kommentarer.

/Henjen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.