Hej.

Jag har letat en del i gamla trådar kring detta men inte blivit riktigt klok på det ändå...

Har just fått mitt nya system med Vedpanna och två tankar 1100 + 750 liter färdigt och värmde idag upp det till 90 grader i båda tankarna för andra gången. Shuntar ut via en 4-vägs bivalentshunt styrd av en Themomatic med inne givare och igår gav shunten ca 55 grader ut vid 22 graders rumstemp (huset ganska utylt innan uppstart). Problemet är bara att jag får tillbaka 50 grader ungefär på returen och det ställer till det med skiktningen i tanken(eller egentligen det gör så att jag behöver ta ut onödigt mykcet 90 gradit vatten som blandas ned till 50 istället för till 25-28 grader, lågt delta T alltså)

Bor i ett enplanshus med källare byggt 52 och tillbyggt 89 med dels 3 radiatorer på övervåningen med 3/4" rör både på tillopp och retur som vad jag kan se saknar strypning på returen och dels 4 nyare radiatorer i modernare utförande med 15 mm rör på tillopp och retur samt strypning på returen. Jag gissar att 2 av de grova är original från -52 ett av de grova är tillköpt men av samma typ (sitter i ett tillbygge) och övriga är av nyare snitt.
Har en kulventil på returen strax innan shunten för att kunna koppla ifrån radiatorerna. De flesta av radiatorerna är genomvarma, pumpen går på lägsta fart


Frågor:

1. Hur får jag större tempskillnad mellan framledning och retur till shunten på smidigast sätt?

2. Vad händer om jag stryper med termostat på de gamla radiatorerna

3. Känner någon till om det kan finnas andra typer av strypningar i gamla radiatorer som jag kan ha missat (vill ogärna behöva skruva loss returen för att få dit ny strypventil...

4. Tror ni detta går att få ordning på utan att byta radiatorer.


Tacksam för hjälp...
 
Som första åtgärd skulle jag rekommendera att du ställer in lägre temperatur på termomaticen, då får man mindre svängningar i temperaturen inomhus samt på framledning. Jag brukar köra mellan 30-50grader, nu på senhösten räcker det gott med 40gr, ger mindre turbulens i tanken.

Vad har du för cirkpump, vad har den för effekt? Du kanske skulle byta till en varvtalsreglerad, danfoss har en fin rackare som kör mellan 6 och 25 watt beroende på hur termostaterna öppnar , den är nog himla fin. Den heter Alpha pro, sån skulle man ha :). Det sparar man ju en hel del el på oxå istället för att man stryper ner flödet.
 
Detta är något jag också läst om och gått och funderat på. Har min framledning ställd på max 50grader.
Ska fixa till en stypning på rätt sida shunten, nu sitter den innan och då känns det som att det suger från tanken och inte använder returvattnet så nbu ska det dit en ventil efter shunten.

Men vad "bör det skilja" på fram och returtemp?
Kan man strypa på radiatorn? Har ju ställ skruv på returledningen på alla radiatorer. Funkar det att stänga alla tex. 4varv. Eller blir inte värmen rätt fördelad mellan elementen då?
 
Jag har letat vidare lite i olika forum, det är få som har några tips på injustering speciellt för ackumulatorsystem, men generellt så ska radiatorerna strypas på returen så att radiatorn är kall i nedre delen även nära max framledningstemp. Mitt problem är att jag saknar strypningar på två element och att hela systemet är byggt i olika etapper och det känns som om radiatorerna inte är riktigt kompatibla med varandra. Jag får nog konsultera rörfirman som levererar mina rördelar...

Det var en intressant tanke att strypning före shunten skulle kunna dra vatten genom tanken istället, men hur funkar det egentligen. Jag tänker att om pumpen trycker ut ett visst antal liter per minut på framledningen så måste väl samma mängd liter per minut komma tillbaka genom returen, även om den är hårt strypt? Annars läcker det någonstans :confused:
Pumpen verkar vara i kraftigaste laget (fick den begagnad med tanken och pannan) lägstaläget är på 42W

Är det någon som vet om det funkar lika bra at strypa på tilloppet på radiatorn med hjälp av ett fast vred, eller om det bara är strypning på returen som gäller, jag har som sagt två radiatorer som saknar strypning, och det vore skönt att slippa tömma dem för att montera strypning på returen...
 
Jaarmanen skrev:
1. Hur får jag större tempskillnad mellan framledning och retur till shunten på smidigast sätt?

4. Tror ni detta går att få ordning på utan att byta radiatorer.
Sänk flödet genom att byta till klenare cirkpump. Använd dimensioneringstabell på Grundfos hemsida.
Det går att få detta avsevärt förbättrat genom att minska flödet så vattnet kyls mer i dina radiatorer.

Mvh
 
Ja det gäller ju att hitta en balans på pumpen. Inte för bra fart men den måste ändå orka pumpa runt det.

Jag glömde nog skriva mitt "problem" i mitt förra inlägg.
Det skiljer knappt inget på min returledning och framledning i temp. Är det bra eller dåligt?
Det känns ju som man skicka iväg onödigt mycke värme, för huset verkar ju inte ta till vara på den utan skicka tillbaka den eller hur man ska säga
 
Kan man inte strypa på radiatorkopplet där termostaten sitter, det kan jag göra på mina?
 
Är radiatorerna för små så blir det en högre returtemp, Med t.ex termomstic med innegivare så pytsas det inte ut varmare vatten än vad som behövs för att hålla vald temp inne...

Jag har nästan ingen skillnad på stigar/returtemp (2-3° vid + - 0° ute) o det behövs ca 38° då det är runt 0° så jag testade med att strypa på returledningen o visst blev det 10° skillnad på stigar/returtemp men då krävdes det oxå att stigartempen va 45-48° vilket gör att det kommer behövas typ 75-80° stigartemp då det blir -25° o de kommer inte funka nå vidare...
Jag kollade i en dimensionstabellen (hos rinkabyrör tror jag) o då ger mina radiatorer totalt 10,5 kW i hela huset vid 60° framledningstemp, Det tror jag stämmer bra med husets behov som ligger kring 10 kW eftersom det bara behövts 57° som mest o då skilljer det 10° mellan stigare/retur...
Det är väl därför vedeldare drömmer om golvvärme som gör att returen bara är ca 30° som högst... :)
 
Problemet är inte att det är för högt flöde, du har för små element.

Det är medeltemperaturen i elementet som värmer rummet. Stryper du flödet så sjunker mycket riktigt temeraturen i returen, Men då måste du ha ännu högre stigartemperatur. MAO stryp inte flödet.

Med stryp flöde så blir temperaturen högre upp i elementet. Alltså blir det mer golvkallt. Kanske marginellt, men dock...

mats
 
gadeberg skrev:
Jag glömde nog skriva mitt "problem" i mitt förra inlägg.
Det skiljer knappt inget på min returledning och framledning i temp. Är det bra eller dåligt?
Det känns ju som man skicka iväg onödigt mycke värme, för huset verkar ju inte ta till vara på den utan skicka tillbaka den eller hur man ska säga
Jag har samma problem men kanske inte samma grundorsak till problemet. Men generellt så hävdar jag att det är dåligt för ett ackumulatorsystem att ha liten skillnad mellan framlednings och returtemp om inte man har radiatroer som är dimensionerade för låg framledningstemp. Har man som jag ett system som är dimensionerat för 60/40 och bara får en tempskillnad på 5 grader så utnyttjas inte värmeinnehållet i tanken ordentligt. Ju större skillnad mellan framledning och retur, detso mer värmeenergi har kommit huset tillgodo på samma uttag från tanken. Mitt problem består i att jag har två radiatorer som inte går at styrpa, så det är fritt fall från termostaten ned till tanken och det gör att vattnet hinner ur radiatorn innan det hunnit avge värmen till rummet.

Jag pratade med min VVS leverantör idag och fick tag på strypventiler som jag ska montera på returen på de två element som saknar... synd bara att jag just lyckats få ut all luft ur radiatorkretsen, bara att börja om från början.
:(
 
Passa på att montera en strypventil på returen till tanken, alltså den samlade elementreturen. Genom att strypa den kommer du till viss del att få en automatisk fördelning mellan elementen.

Som du säger är det viktigt att få en låg returtemperatur för maximal värmeackumulering. Vid en viss temperatur i toppen av tanken kommer shunten att stå fullt öppen och då kan man anse att tanken är "tom". Hur mycket energi man då tog ut är skillnaden mellan medeltemperaturen nu och medeltemp när man slutade elda. Vid perfekt skiktning kanske medeltempen vid en viss utetemp är 30 grader medan en dålig skiktning ger 50 grader.

Om vi antar att efter eldning var medeltempen 80 grader betyder det att vi tar ut dT 30 grader i det ena fallet och 50 grader i det andra. Bra skiktning jämfört med dålig motsvarar alltså 67% större tank!
 
Jaarmanen skrev:
Hej.
Shuntar ut via en 4-vägs bivalentshunt styrd av en Themomatic med inne givare och igår gav shunten ca 55 grader ut vid 22 graders rumstemp (huset ganska utylt innan uppstart). Problemet är bara att jag får tillbaka 50 grader ungefär på returen och det ställer till det med skiktningen i tanken(eller egentligen det gör så att jag behöver ta ut onödigt mykcet 90 gradit vatten som blandas ned till 50 istället för till 25-28 grader, lågt delta T alltså)


Frågor:

1. Hur får jag större tempskillnad mellan framledning och retur till shunten på smidigast sätt?

2. Vad händer om jag stryper med termostat på de gamla radiatorerna

3. Känner någon till om det kan finnas andra typer av strypningar i gamla radiatorer som jag kan ha missat (vill ogärna behöva skruva loss returen för att få dit ny strypventil...

4. Tror ni detta går att få ordning på utan att byta radiatorer.


Tacksam för hjälp...
Har huset blivit uppvärmt nu??
Det är först då du kan se hur det ser ut, Men om du ändå behöver en framledningstemp på 50-55° så kommer det inte att funka med att strypa radiator returen... För om du då ska ha en kallare retur kommer du kanske behöva 70° framledning vilket gör att det kommer bli kallt inne direkt tanken är kallare än 70°, Det kommer då behövas typ 90° som framledningstemp då det blir kallt i vinter...

Tror det kommer behövas större radiatorer men du kanske inte behöver byta alla utan du kanske kan flytta om några av dina större idag till mindre rum o komplettera i största rummen med större radiatorer/fläktkonvektorer...
 
Tack för tipsen.

Jag har nu strypt ner den samlade returen med hjälp av kulventilen jag monterade dit när jag byggde systemet (skönt att man var förutseende) och det gav 5 graders bättre dT direkt. Sen har jag styrpt ner de stora radiatorerna så att de ger ungefär 30 grader på returen med termostaten bortmonterad och 50 grader framledningstemp. Nu är problemet att jag har två radiatorer med gemensam ventil för framledning och retur, (alltså ett standard radiatorkoppel med stigare och retur in i botten, retur in från radiatorn i 90 graders vinkel och tillopp till radiatorn uppåt i samma enhet) och när jag styrper i den ventilen så återcirkulerar hetvattnet direkt till returledningen, utan att passera radiatorn. Stryper jag radiatorn helt får jag alltså dT 0 mellan stigare och retur :eek:

Ser ut som om jag får bygga om och separera ledningarna för att få ordning på det. Det börjar gå åt rätt håll i alla fall, i morse hade jag 45 grader ut och 30 grader på returen.

Tillägg: Kollat med min rörfirma under dagen och fått det självklara tipset att just de två ratiatorerna troligen ligger på en enrörskrets, vilket jag borde ha kunnat räkna ut. Har köpt en strypventil och ska försöka komma åt att strypa det totala flödet genom de båda radiatorerna för att få ner genomströmningshastigheten.
 
Jag öppnade´upp allt vid pannan opch körade alla ventiler öppna.
Villen skillnad!! Värmen i tanken varar hur länge som helst pch skiktningen är 100%.
Innan så sjönk den nedersta termometern till botten bara över natten. Tog nästan två dagar nu.
Sen tömde den i botten, sen gick termometern i botten innan den översta började röra på sig.

Varför blev det såhär när jag inte hade någon strypning på rören?
Lugnt flöde?
 
gadeberg skrev:
Jag öppnade´upp allt vid pannan opch körade alla ventiler öppna.
Villen skillnad!! Värmen i tanken varar hur länge som helst pch skiktningen är 100%.
Innan så sjönk den nedersta termometern till botten bara över natten. Tog nästan två dagar nu.
Sen tömde den i botten, sen gick termometern i botten innan den översta började röra på sig.

Varför blev det såhär när jag inte hade någon strypning på rören?
Lugnt flöde?
Det var intressant, vad har du för skillnad mellan framledning och retur nu när du får bra skiktning? Vad har du för pump och rördimension på framledningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.