Mitt bastuaggregat är 5 år gammalt. Sen två år tillbaka har det uppstått hål i vattentanken.
Ringde tillverkaren idag och de har aldrig hört talas om detta. De skyllde på att mina avlagringar orsakat hålen.
Hålen sitter på samma höjd lika långt från kanten på båda sidor så jag funderar i banan att det är tanken som är lite rundad och ligger emot den varma rökkanalen som gör att den bränner hål.
Dessutom vill tillverkaren skylla ifrån sig att man alltid har fullt med vatten i en tank, "det vet ju alla i vår bransch". Vad bra då men de har glömt att skriva det i instruktionerna.
Är det någon som kan läran om metaller eller upplevt liknande?
Mörk yta i förgrunden, suddig träbakgrund, låg ljusnivå, närbild, otydliga detaljer, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kurviga baksidan som förmodligen ligger på mot rökgången
Smutsig, halvöppen ugn med fläckar och rester. Skor syns i bakgrunden. Speglar omgivningen något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan med brännmärkena
Närbild, gammal metallskåp, rost och flagande färg, slitage, nergången, försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan tanken med avlagringar
 
Ingen av de lärde som ens kan ge en killgissning?
 
Jag har inte svaret på frågan men jag har en egen fråga. Är det en vattentank inbyggd i kaminen eller en vattentank på skorstensröret?

Själv har jag den inbyggda varianten från Harvia 20 ES Pro tagen i bruk 2018 och instruktionen var tydlig med att aldrig värma bastukaminen utan att först fylla vattentanken. Det bildas en del avlagringar inne i tanken som jag tvättar bort med såpa en gång per år. Tanken har också börjat bli lättare deformerad på den sidan som vetter mot stenmagasinet.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
T Tom_Höör skrev:
Jag har inte svaret på frågan men jag har en egen fråga. Är det en vattentank inbyggd i kaminen eller en vattentank på skorstensröret?

Själv har jag den inbyggda varianten från Harvia 20 ES Pro tagen i bruk 2018 och instruktionen var tydlig med att aldrig värma bastukaminen utan att först fylla vattentanken. Det bildas en del avlagringar inne i tanken som jag tvättar bort med såpa en gång per år. Tanken har också börjat bli lättare deformerad på den sidan som vetter mot stenmagasinet.
Tack för svar.
Ja det är den med inbyggd tank. Min sitter på främre delen ovan eldstaden.
Ok, jag ser inte var i instruktion att man ska ha fylld vattentank. Sen har jag alltid vatten i om än ibland bara halvfull så den inte kokar torr.
Det är precis den delen mot stenmagasinet som buktar.
Mina avlagringar har kokat fast, även de som varit under vattenytan. Jag får testa med såpa som får dra över natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.