Hej!

Vi har precis byggt nytt badrum, helnöjda med allt förutom en sak.
När vi valde WC-stol så resonerade vi som så att det vara lika bra att satsa på ett känt märke och deras dyrare serie. Vi jämförde med stolar både i ca 2000 sek klassen och 6000 sek klassen men tänkte att satsar vi på det dyrare så borde vi få nått som håller länge och är lätt att hålla rent etc. Därför valde vi en Gustavsberg nautic 1500 hygenic flush. Via rabatterbjudanden fick vi den för knappt 4000 sek
Vi upplever stolen som rejäl och lätt att hålla rent med sin beläggning och frånvaron av spolkant. Tyvärr händer det ofta att det blir eller nästan blir stopp i den när man spolar efter att ha gjort no2 i den. Efter kontakt med Gustavsberg så fick vi veta att problemet nog var känt man att de menade på att deras tester hade godkänt modellen och att problemet var relaterat till användandet av för mycket papper.

Fler som haft problem, eller är det vi som överutnyttjar papper?
Känns ju sådär om man ska snåla på toalettpappret för att toastolen ska fungera. Det är ju en viss hygienisk aspekt i det hela.......
 
Hej, jag har haft samma problem som du beskriver. Fått stopp vid några tillfällen trots normal mängd papper. Vid jämförelse med tidigare toalettstol så spolar vi mycket mer överlag med denna. Vid kontakt med Gustavsberg fick jag svaret att den klarat alla test.
 
Vad är normal mängd av papper ?
 
Enligt Gustavsbetgs rekommendation ska man inte använda mer än 14 "rutor". Hos oss blev det stopp vid mindre mängd papper än så, 14 rutor är mycket. Själva toalettskålen ser ut att vara mycket grundare än andra toaletter, vet inte om det bidrar till att det lättare blir stopp.
 
Ursäkta uttrycket, men Gustavsberg Nautic 1500 är ingen skitstol. Vårtproblem är att den inte spolar rent när man gjort nummer två. Så oftast får man ta ett tag med toaborsten och spola en gång till.
Sen verkar det som om man funderat riktigt mycket på hur man kan höja sin omsättning, problemet är ju att en riktig toastol håller hur länge som helst.
-"Jag vet vi tillverkar spolknappen i riktigt bräcklig plast som bara håller ett par år så konsumentet får köpa en ny spolknapp för typ 500 kronor med jämna mellanrum"
-"Jättebra ide, så ska vi göra!"
Har precis bytt min andra spolknapp på 5år! :mad:
Aldrig mer en Gustavsberg!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har också problem med denna pissoar.
Är det någon annan har erfarenhet av att vattnet ”minskar” i vattenlåset av sig själv?
Det sker sporadiskt och verkar inte bero på att man spolar någon annanstans.
Detta sker nästan alltid över natten när toaletten inte har använts på flera timmar.
Det är inget problem med avrinningen någonstans i huset och avluftningen ut genom taket är kontrollerad (inträffar även då det inte är frost). Samma badrum har inte haft liknande problem tidigare med toalett utan det började efter renovering och byte till denna ”snålspolande”

Vattennivån hamnar i enlighet med följande bilder. Det är fortfarande lite vatten kvar för att förhindra lukt åtminstone:
Närbild på en pissoar med reducerad vattennivå i vattenlåset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på vattennivån i en pissoar med synligt minskat vatten efter sporadiskt problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter normal spolning brukar vattnet nå ”ringen”.

Överväger att reklamera denna toalettstol men vill gärna höra om någon annan har liknande erfarenhet.
 
Det är ju inga rörliga delar i den delen av toaletten. Så ifall det inte är en gjutfel och hela golvet är blått tror jag du får det svårt att reklamera den..
 
Öppna cisternen och öka vattenmängden som används. Standard är 4 liter. Jag kan öka till 6-7 liter. Detta görs i min variant genom att skruva plastskruven bredvid insläppsventilen till vänster. Sedan stänger man stoppluckan på utsläppet till höger. (Tryck ner den.) Då töms hela cisternen.
 
  • Öppen spolcistern med synliga plastskruvar och ventiler för vatteninsläpp och utsläpp. Vit slang ansluten till cisternlocket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en plastskruv bredvid en insläppsventil inne i en cistern, vilket indikerar justeringen av vattenmängden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.