Hej!

Vi har förstått att vi måste göra något åt vår källargrund. Huset står på upplandslera och fukt kommer in genom väggarna och golvet. Källaren är inte inredd så det är ingen katastrof men på sikt vill vi kanske inreda något rum.

Det stora problemet är att det i somras när det var väldigt torrt blev en sättning i grunden. Det är uppfyllt med lerjord runt huset och den torkade så det blev en glipa på några cm vilket gjorde att det torkade under plattan och det blev en stor spricka i väggen. Sprickan gick igen sen när det blev blötare i marken.

Tror ni att det hjälper att göra om dränering och fuktskydd och fylla på med grus för att åtgärda problemet eller måste man påla om eller nåt sånt.. Jag tänkte att om man fyller upp med grus så rör ju det sig med marken och en glipa mer till plattan kan ju aldrig uppstå. Så då borde ju problemet vara löst. Ja man måste väl förståss laga väggen utifrån när man gräver upp.

Sen är det det här med om man ska ha platon eller isodrän. Jag vet att det har diskuterats till leda =) Men frågan jag har är om man kan fylla upp med grus när man använder isodrän? Det står ju att man ska använda dom befintliga massorna och det känns inte så bra med lerjord.. Sen undrar jag hur stor idé det är att isolera källarväggarna under mark när man inte isolerar själva sockeln. Ger det något då eller är det bara bortkastade pengar? Sen är ju inte golvet isolerat och det kommer det inte heller bli förrutom i det rum vi ska inreda. Där tänkte vi att vi skulle bila upp och gräva ur och isolera och gjuta nytt.

Vad tror ni? Jag känner mig hyfsat rådvill just nu. Vi har för övrigt inte så mycket pengar att röra oss med. Men man vill ju inte göra ett stort jobb som inte blir bra... Suck
 
Ingen som har nåt svar på någon av alla mina frågor?..
 
Jag har hjälpt till att hugga bort och bära ut gammalt golv. Vi jobbade oss ner 50 cm och la (nerifrån) lecakulor 3-10 cm, cellplast 14 cm, betong med golvvärme 10 cm.
Det vi upptäckte då det regnade var att det kom in vatten under huset. Återstår alltså att gräva ut och fixa väggarna (min kompis har inte gjort det ännu).
Om jag skulle fixa mitt egna hus skulle jag lägga platon. Dessutom skulle jag lägga lecakulor och geotextilduk utanför som skydd mot jordtrycket.
Passa även på att lägga in extra markdräneringsrör som du kan koppla in radonfläkt i om det skulle behövas.
 
Är det alltså bättre att ha lecakulor som skydd mot jordtrycket istället för grus? Hur skall markdränering mot radon vara utformad?
 
Förresten. Vad tros om sättningen? Behöver det pålas om? Kommer det kanske bli värre om vi gräver upp runt huset för att göra om fuktskyddet?
 
stora poängen med Lecan är väl att den isolerar en del vilket inte grus gör...

Om du har sättningar så bör du nog låta proffs komma o titta för att göra en bedömning av läget..

Tror inte det är så kul o stå i gropen när huset rasar över en. Risken finns ju..

Isodrän+grus eller leca går jättebra jag tror det är bättre änn att köra med befintliga massor. Dock säger Isodrän att man inte behöver grus = en kostnad & moment mindre = du spar pengar o tid.
 
En murare vi känner var och tittade och han sa ett sättningen inte var farlig utan att det bara var att laga utifrån när vi grävt upp. Kan man lita på det eller bör man ta hit någon annan slags expert? Och vad skulle det vara för en i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.