Hej, bor i ett kedjehus från 50-talet. Ovanför min rad så är det ännu en rad hus, de är dock lite upphöjda.

Så här ser det ut idag:

my.phphttp://img523.imageshack.us/img523/2172/problemf.jpg

Busken är min och precis bakom den går gränsen. Bakom buskarna är det en lagom lutning som är stenbelagd, ser helt naturligt ut och det är likadant hela vägen mellan husen i min rad och hans.

Dock har han fått för sig att förstora parkeringen där uppe, utan att meddela mig. Han tänker betonera hela väggen till mina buskar vilket gör att jag har 1,30 m betong att framför näsan. Det går väl inte att göra så? Inte kan han väl gräva ner mig för att han vill ha någon jävla helikopterplatta framför huset?

Ursäkta språket men är väldigt oroad och irriterad då det kommer förstöra hela utsikten från vardagsrummet och utestället :mad:

Så ska det se ut när det blir klart:

http://img18.imageshack.us/img18/1198/problem2w.png

Har hört med grannen vid sidan om och han är också emot det, så till frågan, kan vi stoppa honom på något sätt? Han borde väl ha sökt tillstånd hos oss innan?

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
Jag kankse missförstår, men enligt din bild så ser det ut som om betongkolossen inte sticker upp bakom er häck och att den utsikt ni har åt det hållet är mot grannen i alla fall. Då kanske det inte är så mycket att förlora?

Samtidigt förstår jag om ni inte vill ha en massa betong sådär mot er häck. HAr han bygglov för det här projektet?
 
Enkelt uttryckt, han får inte göra det utan bygglov, men det finns möjlighet att han kan få det beviljat även om ni motsätter er.
 
Hm, kanske ska ta kort på det hela, men inte nu när de är ute och rotar.

Häcken är kanske två meter hög, dock syns det ju bakom men det gör inget eftersom lutningen nu är naturlig. Lutar kanske 50-60 grader och det är stenbelagt, inget onaturligt eller något liknande. Ganska snyggt egentligen.

Nu kommer betongklossen ligga precis bakom häcken, 90 grader mot marken och ca 1,3 m hög. Kanske 1,5m om han lägger in någon trottoarkant eller liknande så att vattnet inte rinner ner. Så jävla egoistiskt av honom, han har ju för i helvete redan plats för 3-4 bilar där uppe.

Vet inte om han har bygglov för det, men borde inte jag och de andra grannarna varit tvungna att godkänna det byggolvet först? Vet en gammal vän som var tvungen att fråga grannen om tillstånd när han skulle bygga garage någon meter från gränsen.
 
Ring till byggnadskontoret i morgon bitti och fråga. Dom kan säkert upplysa om reglerna och huruvida det inkommit en ansökan.
 
hempularen skrev:
Enkelt uttryckt, han får inte göra det utan bygglov, men det finns möjlighet att han kan få det beviljat även om ni motsätter er.
Även om tre personer är emot det? Har varit pratat med den andra grannen också, emot han med.

Jag menar, det är ingen mänsklig rättighet att han parkeringsplats för 5-6 bilar i ett villaområde. Han kan väl inte förstör trädgården till tre hus för sina experiment?:(

Kan man ringa någon att prata med? Är det kommunen jag bör kontakta eller vad?
 
Japp, miljö o bygg på kommunen.
Visst kan man få godkännt trots att grannar är emot, men det brukar nog behövas rejält bra argument för att han skall få igenom detta, man brukar kunna få höjja marknivån en halvmeter.
Lycka till.
Det är nog en fördel om ni tillsammans skickar ett brev till honom snart, att ni kräver att han söker bygglov innan något påbörjas.. Det är lite sent o börja klaga när det är färdigt. Om du i det brevet har papper från kommunen vad som är tillåtet att bygga enligt detaljplanen skulle ju inte skada. Sen är det upp till grannen o söka bygglov o försöka få igenom sina planer.
 
Jag tycker det är du som är dum, grannen får gjuta betongplatta över hela tomten om han vill och jag har för mig att man får ändra höjden en meter utan bygglov och vill du inte se det hela är det väl bara att se till att ha en tätare häck?
 
Du får ändra marknivån 49,9 cm utan bygglov.
 
Grannen kan inte bestämma enväldigt över tomtgränsen- det är ju eran gemensamma gräns. Dessutom så verkar "han" vilja höja marknivån och dessutom bygga en stödmur för sin betongplatta. Om denna stödmur är högre än en halvmeter så fodras bygglov (men kolla detta med din byggnadsnämnd). Dessutom så har "han" kravet på sig att bygga sin stödmur en halvmeter in på sin tomt. Detta under förutsättning att du önskar ha en annan lösning, tex en hög häck etc.. (även detta kollar du med din byggnadsnämnd).

Du kan svara med att plantera en häck en bit in på din tomt ( typ 60 cm), i gengäld får grannen bygga sin mur minst en halvmeter in på sin tomt- dvs om han erhåller bygglov?
 
Rapid skrev:
Grannen kan inte bestämma enväldigt över tomtgränsen- det är ju eran gemensamma gräns. Dessutom så verkar "han" vilja höja marknivån och dessutom bygga en stödmur för sin betongplatta. Om denna stödmur är högre än en halvmeter så fodras bygglov (men kolla detta med din byggnadsnämnd). Dessutom så har "han" kravet på sig att bygga sin stödmur en halvmeter in på sin tomt. Detta under förutsättning att du önskar ha en annan lösning, tex en hög häck etc.. (även detta kollar du med din byggnadsnämnd).

Du kan svara med att plantera en häck en bit in på din tomt ( typ 60 cm), i gengäld får grannen bygga sin mur minst en halvmeter in på sin tomt- dvs om han erhåller bygglov?
Nja, meningen med väggen försvinner ju om han flyttar in den mot sig. Just nu är lutningen precis bakom min häck ca en meter horisontellt, det ska ska istället bli del av parkeringen.

Och stödmur ska han ha, det stämmer, och den blir 1,4-1,5m hög sett från min sida av trädgården.

Får ringa runt lite imorgon, den här grannen saktar respekt. För att visa vilken sorts peson det rör sig om är kan jag berätta att han vid bilkörning sitter lutad mot mitten som en 18-åring, har Ushers låt från 2003 dönades i bilen och kör naturligtvis med dimljus dag och natt. Och ja, han är över 40 och har egna barn. När jag kom hem från semestern för något år sedan såg jag att blommorna i rabatten var borta. Någon vecka senare ser jag hans sambo inne i min trädgård hålla på med häcken mellan oss. Hon var inne i min trädgård :eek:

Jag gick ut och frågade vad hon höll på med, tydligen hade hon trott att även häcken var hennes. Utan att be om ursäkt för blommorna eller något liknande, sa bara aha ok, gick hon hem igen.

Det här ska det inte få igenom!
 
Snälla, är detta något att reta upp sig på? Man får ha hur stor parkering som helst på sin tomt...
 
Skall du ha framgång i ditt ringande bör du noga skilja på sakligheter och tyckande, och undvika det sistnämnda.

Vad jag menar är att du t ex måste sluta irritera dig på antalet bilar han har och skall parkera - han kan ställa hela tomten full av dem, så länge det inte skämmer. Han får dessutom äga så många han vill.

Det sakliga är att han inte får ändra marknivån på sin tomt mer än 50 cm (kan kanske variera från kommun till kommun) utan att söka marklov. Sedan får han inte uppföra en "vägg" över en viss höjd i tomtgräns utan ditt medgivande eller t.o.m. bygglov. Detta är vad jag tycker du skall fråga kommunen om, men inte nämna ett ord vad du "tycker" om användningen. Inte heller att du just nu har en häck så att det inte syns så mycket. Häckar är ju förgängliga, och om ett par år kanske du har något annat där.

Som jag tycker det verkar är detta ett tilltag som kräver mark- och/eller bygglov, och i och med att det är så nära tomtgräns skall ni som granne ges tillfälle att yttra er. Kommunen kan dock bevilja mark- och bygglov mot hela kvarterets vilja om de vill. Tänk återigen på att sakligheter biter, medan "tyckande" och hett humör ofta ger motsatt effekt.
 
Ingper skrev:
Kommunen kan dock bevilja mark- och bygglov mot hela kvarterets vilja om de vill.

Visserligen. Byggnadsnämnder ( särskilt i glesbyggd med amatörpolitiker i nämnden) kan kan besluta precis vad som helst- och gör ofta så. Men deras beslut måste vara förankrat i lagtext. Drabbad kan överklaga till (tex.) Länsstyrelsen som då river upp beslutet....

Det kanske finns ytterligare instanser också..?
 
Det är riktigt att man kan överlaga till länstyrelse och några nivåer ytterligare. Men de river inte upp beslutet såvida inte byggnadsnämden har gjort fel.

Byggnadsnämden måste ta in grannars yttrande i sin bedömmning när de beviljar eller avslår ett bygglov. Men grannarnas yttrande är bara ett av flera kriterier som nämnden fattar sitt beslut på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.