Hej!

Behöver verkligen en gång för alla er expertis-hjälp med att hitta vad som är fel på min golvvärme jag haft i flera månaders tid, som jag ska försöka beskriva så tydligt jag kan.

Bakgrunds info:
Har fått installerat golvvärme till vårt nybyggda uterum på befintlig radiator i huset, som i sin tur drivs av en frånluftvärmepump.
Köpte och fått dimensionerat golvvärmen inkl fördelare av en golvvärmeåterförsäljare samt fått installerat systemet av auktoriserad rörläggare.

Vid förläggning/installation provtrycktes golvvärmeslingorna med fördelare enligt återförsäljarens rekommendationer och protokoll med godkänt resultat.

Efter detta har systemet bråkat med mig under flera månaders tid till den grad att jag inte vågar lägga klinkers i uterummet ännu.

Eftersom fördelaren är byggd som den är, och kopplad mot radiatorerna så styrs den helt o hållet av värmen som går ut i radiatorerna. Och så fort temperaturen i framledningstemperaturen så sjunker trycket i golvvärmesystmet avsevärt till ca 0,25 bar och cirkulationspumpen ger ifrån sig ett oljud i form av "gurgel" precis som att där är massvis med luft i systemet. Och så fort temperaturen stiger igen, så höjs trycket till mellan 1,5 - 2,0 bar och då snurrar cirkulationspumpen fint utan oljud.

Första antydan på ovan beskrivning var från rörläggaren direkt att det är läckage på systemet.
Sagt och gjort så började vi felsöka på vilken slinga läckaget var på.
Började med att strypa slingorna och endast hålla igång en slinga åt gången i 1 dygn per slinga. Resultatet blev att trycket höll sig fint.
Provade då att stänga cirkulationspumpen och låta trycket stå i systemet under 2 dygn med cirkpumpen avstängd. Resultatet av det blev också helt utan anmärkning, trycket rörde sig inte en millimeter och höll sig på 2,0 bar.

Efter detta gick hoppet ur rörläggaren som menar att han inte kan göra mer(??).
Men faktum kvarstår att vi fortfarande har ett problem med att trycket sjunker i systemet vid sjunkande temperatur. Definitivt märkbart då jag startar kaminen i vårt hus som får till följd att FLVP slutar producera värme. Då tar det max 1 timme så har jag fått litet tryck i systemet och oljud från cirkpumpen.
Under de kalla månaderna, även här i Skåne så snurrade systemet utan några som helst problem.

Hoppas jag klarade av att ge er en utförlig bild av situationen. Funderar ni över något så tveka inte att ställa frågan så ska jag försöka besvara den.
Är helt utan idéer själv vad och var jag ska gå vidare.
Vad är era förslag?

Tack på förhand!

Bild bifogad på systemet.
 
  • Golvvärmesystem med fördelare, rör och cirkulationspump installerat i ett uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L leachim skrev:
Och så fort temperaturen i framledningstemperaturen så sjunker trycket i golvvärmesystmet avsevärt till ca 0,25 bar och cirkulationspumpen ger ifrån sig ett oljud i form av "gurgel" precis som att där är massvis med luft i systemet. Och så fort temperaturen stiger igen, så höjs trycket till mellan 1,5 - 2,0 bar och då snurrar cirkulationspumpen fint utan oljud.
Det där är typiskt beteende när expansionskärlet är tomt på luft.
Vatten ökar i volym när det blir varmt, finns det ingen luftkudde som kan komprimeras så stiger trycket.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är typiskt beteende när expansionskärlet är tomt på luft.
Vatten ökar i volym när det blir varmt, finns det ingen luftkudde som kan komprimeras så stiger trycket.
Vad innebär det? Kan jag få in luft i expansionkärlet?
 
Det ska vara luft i expansionskärl, det brukar finnas en "bilventil" där man kan ändra luftmängden, bör vara i botten på ditt kärl.
Det finns en formen som säger hur högt förtrycket ska vara.
Förtrycket är det lufttrycket som expansionskärlet har när det är tomt på vatten.
Det bör räcka med 0,3 bar i förtryck, men kan vara bra med 0,5 bar.

Såhär kan ett expansionskärl se ut,
Rött och svart expansionskärl med bilventil och anslutningar för installation i värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här står lite om förtryck mm,
https://www.google.com/url?sa=t&sou...r4kDegQIRxAC&usg=AOvVaw1UDwSnIz8S_RzfXAPWMmyN
 
Det kan inte vara tvärt om att det är för högt förtryck i den. Man kan ju hoppas din röris har kollat sådan men går man efter hur installation ser ut så undar jag. ( hade vänt på fördelare å satt alla grejer på vänster sida om fördelare)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det ska vara luft i expansionskärl, det brukar finnas en "bilventil" där man kan ändra luftmängden, bör vara i botten på ditt kärl.
Det finns en formen som säger hur högt förtrycket ska vara.
Förtrycket är det lufttrycket som expansionskärlet har när det är tomt på vatten.
Det bör räcka med 0,3 bar i förtryck, men kan vara bra med 0,5 bar.

Såhär kan ett expansionskärl se ut,
[bild]

Här står lite om förtryck mm,
[länk]
Jo det stämmer som du skriver. Där finns en sådan ventil så jag ska se om jag har utrustning till att kontrollera trycket i den imorgon.
 
V Vector skrev:
Det kan inte vara tvärt om att det är för högt förtryck i den. Man kan ju hoppas din röris har kollat sådan men går man efter hur installation ser ut så undar jag. ( hade vänt på fördelare å satt alla grejer på vänster sida om fördelare)
Jag förstår vad du menar men i detta fall är det faktiskt mitt önskemål eftersom det då hamnar bakom altandörren (i öppet läge) och jag kommer bygga in det i en mindre ”låda”.
Tack för tipset om trycket i expansionskärlet. Ska kontrollera det imorgon så får vi se
 
För att kolla förtrycket så måste systemet vara trycklöst.
Misstänker att det är glykolvatten i golvvärmen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
För att kolla förtrycket så måste systemet vara trycklöst.
Misstänker att det är glykolvatten i golvvärmen.
Det blev aldrig att vi fyllde systemet med glykol för att inte tappa värmeeffekt i vattnet enligt rörläggaren. Möjligtvis onödigt med slutet system då men det var redan beställt o kändes ändå bra att hålla de separat.

Trycket i kärlet blev aldrig kontrollerat vid installationstillfället ö.h.t.
Vid leverans kom systemet i delat med del av expantionskärl o säkerhetsventil enl bild. Är expansionskärlet möjligtvis helt ”tomt” eftersom det inte blivit kontrollerat, eller kan den vara trycksatt i från verkstad/fabrik som levererade systemet?

Var ute o tittade på ventilen precis. Det är en ”bilventil”. Kan jag kontrollera kärlet själv med min tryckluft jag har om jag tömmer systemet på tryck helt o hållet innan?
 
  • Expansionskärl och säkerhetsventil i ett VVS-system med kopparledningar och eluttag i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Ja, släpp ut lite vatten, så det inte visar tryck på vattensidan. Därefter kan du mäta förtrycket i kärlet.

Alla sådana kärl som jag sett har kommit med ett förtryck, aldrig trycklöst. Men det kanske förekommer.

Märkligt resonemang om stt man tappar effekt med glykol, det är ganska försumbar skillnad typiskt under 10%. Dvs att man får pumpa 10% mer vatten.

Hoppas du har bra isolerat! Det är ju dyrt att värma uterum dygnet runt hela vintrarna.
 
B BSOD skrev:
Ja, släpp ut lite vatten, så det inte visar tryck på vattensidan. Därefter kan du mäta förtrycket i kärlet.

Alla sådana kärl som jag sett har kommit med ett förtryck, aldrig trycklöst. Men det kanske förekommer.

Märkligt resonemang om stt man tappar effekt med glykol, det är ganska försumbar skillnad typiskt under 10%. Dvs att man får pumpa 10% mer vatten.

Hoppas du har bra isolerat! Det är ju dyrt att värma uterum dygnet runt hela vintrarna.
Ok, tack. Då återstår det att se imorgon. Hoppas det hjälper de elände jag haft.

Jo, isoleringen och glas är väll relativt bra. Det är vår/höst plus.
Resonerade att värmen styrs av varmvattnet från radiatorerna och innegivare inne i huset. Så på gott och ont så finns där inget i uterummet som säger till värmesystemet att ge tillskott när det är för kallt ute i uterummet. Så då blir det ”bara” driften av cirkulationspumpen jag betalar för i onödan och de klarar jag leva med.
Men det funkar utmärkt ner till ungefär nollan…
 
B
Fast cirkpumpen pumpar ju in kallvatten och ut varmvatten från din värmekälla, så det kommer ju helt klart märkas på antalet kWh om du varmhåller utrymmet. De där få W som cirkpumpen drar är försumbart.
 
Det är heller inte alls bra att bara skarva på ett uterum på en befintlig radiatorslinga, särskilt i ett modernt hus med frånluftsvärmepump och lågtemperatursystem. Radiatorslingan är då kanske bara av ettrörstyp och exakt dimensionerad för att ge en viss mängd värme som precis räcker till de radiatorer som sitter där från början när huset byggdes. Ett uterum drar massor med värme och energi om man ska hålla en hyfsad temperatur där inne. Då ska man dra nya tillräckligt grova rör hela vägen från pannan/värmepumpen till uterummet. Innegivare går ju inte att ha utan man får köra med utegivare plus värmekurva samt balansera om flödet mellan alla slingorna i huset inkl den nya slingan till uterummet.
 
L leachim skrev:
Definitivt märkbart då jag startar kaminen i vårt hus som får till följd att FLVP slutar producera värme.
Innegivaren verkar vara felplacerad i förhållande till kaminen.

En FLVP återvinner inte så stor mägd energi utan mycket av energin kommer från elpatron.

Beroende på hur planlösningen är så kan det vara olika besvärligt/lätt att hitta lämplig placering av innegivaren.
Det gäller även att hela systemet är rätt injusterat, både gällande förinställningen på alla radiatorer samt värmekurvan. Radiatorerna behöver även ha termostater som börjar strypa flödet när rummen får extra värmetillförsel via tex kaminen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.