Hej

Jag har ett vattenburet golvvärmesystem där jag har problem med en av slingorna som inte vill bli varmt.
Har en värmepanna med cirkpump där utledningsvärmen styrs med en utetempgivare. Har dock ställt in den så att pannan aldrig skickar ut högre temp än 38 grader. På fördelaren sitter manuella rattar för varje slinga. (Har 8 slingor totalt). Jag har alltså inga termostater. Slingan som strular är golvvärmen på toaletten, typiskt nog! Den fungerade dock bra för ett tag sedan. Håller på att laborera nu, men det verkar inte hjälpa. Har stängt av alla andra slingor utan just den jag har problem med, men ingen värme blir det. Det sitter automatiska avluftare på fördelarblocket också. Kan det vara så att slingan slammat igen? Eller vad kan det vara för fel annars? Om det har blivit tätt i slingan, hur rensar man det enklast i så fall? Kan man blanda i någon typ av propplösare i vattnet? Eller ska man koppla loss slingan från fördelaren och försöka blåsa ur den med högtryck?
Tackasm för svar.

/Patrik
 
Normal "reparation" av en golvvärmeslinga som inte fungerar brukar bestå av losskoppling och sedan spolning med vattentrycket. Förmodligen har du luft i slingan, genom att spola med vattentrycket åker luften med.
Rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.