Hej!

Vi bor i ett två år gammalt hus och ska nu göra färdigt övervåningen inklusive ett badrum. Blev lite fundersam när jag såg att golvbrunnen bara ligger med flänsen på golvspånskivan, d.v.s utan någon Purus-platta eller liknande. Vet inte riktigt hur rörmokare och snickare tänkte här.

Konstruktionen består av bjälklag (cc 300), glespanel, golvärmeplåtar, 22 mm golvspån. Jag ska alltså inte lägga någon golvvärme ovanpå golvspånet och behöver heller inte spackla för böjstyvhetens skull. Badrummet är 11 kvm stort.

Att montera en Purus-platta nu är svårt. Vill inte såga upp ett hål i golvspånet och därmed riskera att skada någon närliggande golvärmeslang.

Så vad göra? Bara skruva flänsen i golvspånet (även delvis i glespanelen) och hoppas på det bästa?

/ M.C.
 
  • golvbrunn 003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om det är något absolut krav att Purusbrunnen måste monteras i Purusplattan, däremot får brunnen inte fästas enbart i golvspånet, utan under golvspånet måste det finnas ett regelverk.

Purusplattan förenklar ju fastsättningen av brunnen eftersom plattan är gjord för att skruvas i träreglar. Skulle nog satsa på en förhöjningsring på 3 mm för att få lite förstärkning av flytspacklet i närheten av brunnen. Nackdelen är om utrymmet är stort att det går åt mycket flytspackel.
 
Redigerat:
Som det ser ut så sitter ju brunnen omöjligt fast i reglarna under, hur skulle de kommit åt att skruiva fast den? Möjligen underifrån innan innertaket var färdigt.
 
Har granskat bilden igen, och Purusbrunnen ligger bara löst på spånet, den är inte ditskruvad, vilket skulle kunna tyda på att snickaren inte är klar utan väntar på att plattan ska levereras för att sedan såga ur spånet montera golvreglar och sedan Purusplattan på och sist montera brunnen på plattan :). Tror nog att snickaren har klart för sig vad han ska göra.
 
Låter lite bakvänt i mitt tycke.
 
T
Vadå inte spackla?

Du ska väl ha fall i badrummet?

Brunnen kanske är lös för tillfället för att dom kommer att lägga golvgips för att styva upp golvet inför flytning!

Men vad vet jag......varför frågar du inte firman som gör jobbet?
 
Hej!

Naturligtvis ska jag flytspackla för att få till fall, men inte för att öka på konstruktionens böjstyvhet, utan endast för fall. Jag ämnar därför flytspackla så tunt som möjlig nära golvbrunnarna (2 st) för att inte behöva bygga mer än nödvändigt. Går ju åt en del spackel ändå när rummet är 11 kvm och att det helst ska vara fall överallt.

Att jag inte frågat byggfirman beror på att huset varit klart, men med oinredd övervåning, i två år nu, så det finns ingen snickare på plats. Kan ju naturligtvis ringa...

/ M.C.
 
En purusplatta tror jag blir svår att få dit i efterhand, då får man nog såga itu den först. Och oavsett så skall ju den i så fall sitta fast i reglar, några sådana finns inte synliga.
 
  • Gilla
Mobojonsson
  • Laddar…
Jag tycker M.C kan lyfta på Purusbrunnen och se vad som göms i hålet, kanske där finns reglar förberedda för montering av plattan. Spånet är väl inte heller någon konst att såga ur en kvadrat som passar till plattan.
 
  • Gilla
Mobojonsson
  • Laddar…
Jag har nu gjort som Tigersågen föreslog; lyft upp brunnen, vilket gick efter lite knölande. Kunde då konstatera att det inte finns några reglar förberedda för montering av platta, men däremot en regel under själva golvbrunnen. Golvbrunnen står alltså på en regel som är anpassad i höjd så att flänsen ligger an mot golvspånents ovansida.

Jag anade att det fanns något där, för brunnen kändes väldigt stabil när ställde mig på den, fastän flänsen inte var fastskruvad.

Nu är då frågan, är detta en OK montering, d.v.s. att brunnen står avlstad på en regel, eller måste jag regla upp runt golvbrunnen för att kunna fästa in en Purusplatta?

/ M.C.
 
T
M.C. skrev:
eller måste jag regla upp runt golvbrunnen för att kunna fästa in en Purusplatta?

/ M.C.
Jupp!
 
Då har du inte en Purusbrunn Brage iaf utan en av brunnarna med sidavlopp. Det bästa är väl och kolla med Purus om det är OK att montera deras brunn på det sättet som snickaren troligtvis tänker göra.
 
Hej igen!

Nu har jag pratat med en tekniker på Purus och förklarat hur konstruktionen ser ut i mitt badrum. Han ansåg inte att det finns någon anledning att göra om, utan tyckte att det var helt OK. Det optimala är att använda en Purus-platta, men resultatet blir det samma med en regel som brunnen vilar på, d.v.s. en stabilt infäst brunn som inte rör sig när den blir utsatt för laster.

Det var ju goda nyheter!

/ M.C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.