Jag valde att själv montera köket i vårt nybyggda hus och tänkte inte så mycket på att snickarna lade klickgolv i hela köket, d.v.s. även där bänkskåpen senare placerades. Problemet i dag, ca 4 månader senare, är att det blir en glipa på ett antal mm mellan sockeln och golvet vid varje ben. Tillräckligt för att det ska se märkligt ut. Jag tolkar det som att skåpen tynger ner mattan som ligger under golvet, därav svikten.

Har någon stött på detta problem och kanske har en smart lösning på lager?
 
Antar att det finns två lösningar:

1. Om du har bra väggar och ordentliga väggfästen i dina bänkskåp bör du kunna spänna skruvarna i dessa så att en större del av bänkskåpens tyngd hamnar i upphängningen, och därmed mindre på golvet.

2. Springan bör kunna "trollas bort" med ett fogmaterial i samma färg som sockeln. Förslagsvis silikon, så kan det röra sig utan att spricka. Förutsätter dock att du inte har nån utrustning innanför sockeln som behöver vara åtkomlig.
 
Tackar för svaret, två vettiga alternativ. Jag tänkte först helt sonika såga av golvet bakom sockeln med exempelvis ett multiverktyg. Vore det en tokig lösning?
 
Hemmakatten
Ja, det är en tokig lösning.Dels för att golvet kommer att resa sig och det kommer att synas om du sågar nära och har du en stor bit 55cm till väggen utan golv så kan golvet(de delar som inte står på fötter) gärna ge sig iväg och skapa glipor. Dels för, och det är det viktigaste, så kan inte vatten rinna fram på golvet om du får en läckavid skåpen.
 
Jag tolkar cedervall som att avsikten är att såga av golvet bakom sockeln, men framför skåpens fötter, men låta alla golvdelarna ligga kvar. Dvs bara såga av det så att fötternas nedtryckning av golvet inte kan fortplanta sig till det synliga området framför sockeln. Rätt uppfattat?

Det borde fungera. Men jag håller med Hemmakatten om vattenrisken - vatten som läcker innanför sockeln kommer rinna ner i din sågspringa, och skada både övergolv och undergolv, istället för att som idag rinna fram och bli synligt så att du kan åtgärda läckan.

Om du har fötter typ Ikeas, där sockeln är fäst i fötterna, måste du såga väldigt exakt för att snittet helt och hållet ska hamna framför fötterna, men samtidigt inte riskera att få sågsömmen synlig framifrån. Multiverktyg är inte helt lätta att lyckas perfekt med, speciellt inte i trånga utrymmen. Jag tror det finns risk att du någonstans slinter och sågar fel eller på annat sätt skadar golvet framför skåpen.
 
Bort med sockeln, skruva upp benen, lägg en regel under, skruva ner benen, dit med sockeln.
Done :)
 
Om fötterna kan skruvas upp tillräckligt för en regelbit eller liknande som är tillräckligt tjock för att fördela vikten (min gissning är att du bör ha minst 12mm tjocklek för att bli av med nedtryckningseffekten på golvet, ju mer desto bättre) så är ju Segges lösning perfekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.