Hej alla!
Det senaste året har jag varit en flitig besökare av detta forum. Sedan 3-4 månader tillbaka bor jag och min sambo nu i ett Gullringshus från tidigt 70-tal. Boende utanför Helsingborg ger oss möjlighet till gasuppvärmning vilket vi också har. Tyvärr har vi nu fått lite problem med detta system.

Det som hänt är att vattnet både i kran och i element blev svinkallt. Jag upptäckte då ett felmeddelande på pannan som ser ut så här: "Störning: FE". Jag ringde Öresundskraft (dem jag har serviceavtal med) och de menade på att det var ett fel på ett kretskort som sitter i pannan, att felmeddelandet betyder det.
Efter lite googlande kvitterade jag ut felmeddelandet (måste göras för att starta den på nytt) och sedan startade jag upp pannan igen. Den gick då igång igen, men tyvärr så värmer den bara upp varmvattnet i kranen och inte vattnet i elementen.

Frågan är om man skall byta ut det där kortet, om man skall göra det själv eller be någon tekniker göra det? Enligt Öresundskraft kostar det kretskortet 3000 och så tar de säkert 2-3000 för arbetet. Hade ju varit skönt att slippa den höga kostnaden.
Eller kan det vara nåt helt annat?

Jag har provat att starta om pannan osv, gjort typ det jag kan.
Den pannan jag har är en Viessmann Vitodens 200, är drygt 10 år gammal. Enligt den tidigare ägaren har de inte haft några problem tidigare. Den blev dessutom servad strax före vi tog över huset.

Jag tackar ödmjukast om någon kan ge minsta tips till oss. Lyckligtvis är det sommar, så klär man bara på sig så överlever man. Skönt att varmvattnet i kranen fungerar i alla fall...

Tack igen!

//Snooby
 
Hej Kolla så den står i läge DRIFTLÄGE rumsvärme och varmvatten så det inte står i läge varmvatten/frost=bara varmvatten tillreds.
 
Hej växelventil!

Tack för ditt svar! Men detta har jag kollat, har även provat att ändra till och från just detta för att se om den vaknar. Har även startat om hela brännaren utan att det givit resultat.

Någon annan som har något att inflika? Lär ringa Ö-kraft under dagen, sommaren är inte tillräckligt varm för att vara utan värme.

Tack igen!
 
Hej igen!

Det är nu löst! Ett klassiskt "användarfel" kan man väl säga. Men man lär sig något nytt varje dag!

Den snubben jag fick snacka med på Ö-kraft denna gången var strået vassare än den tidigare, och han förklarade mer hur jag skulle gå tillväga. Tydligen så går systemen ner i värme något under våren och under hösten, allt för att vara så ekonomiskt som möjligt. Det var så enkelt att jag var tvungen att öka värmekurvan några grader.

Men jag fick i a f löst problemet med kretskortet, det förklarades som en "hick-up". Om någon annan stöter på detta problem framöver, dvs "Störning: FE" så kan ni alltid prova min lösning; kvittera ut meddelandet (gör ni på mini-datorn som hänger på väggen), stäng av pannan, starta pannan och tryck en (1!) gång på tänd-knappen. Trycker man fler gånger så blir den bråkig. Tändknappen är den som automatiskt fjädrar tillbaka, med en liknande symbol: ϟ
Om meddelandet inte kommer tillbaka inom 7 dagar så skall det vara löst (enligt vad jag läst så försvinner det i 7 dagar efter kvittering, men kommer tillbaka om problemet kvarstår).
Ha tålamod! :)

Tack alla ni som tog er tid att läsa om mitt problem och försökte hjälpa till.

//Snooby
 
Redigerat:
Snooby skrev:
Hej igen!

Det är nu löst! Ett klassiskt "användarfel" kan man väl säga. Men man lär sig något nytt varje dag!

Den snubben jag fick snacka med på Ö-kraft denna gången var strået vassare än den tidigare, och han förklarade mer hur jag skulle gå tillväga. Tydligen så går systemen ner i värme något under våren och under hösten, allt för att vara så ekonomiskt som möjligt. Det var så enkelt att jag var tvungen att öka värmekurvan några grader.

Men jag fick i a f löst problemet med kretskortet, det förklarades som en "hick-up". Om någon annan stöter på detta problem framöver, dvs "Störning: FE" så kan ni alltid prova min lösning; kvittera ut meddelandet (gör ni på mini-datorn som hänger på väggen), stäng av pannan, starta pannan och tryck en (1!) gång på tänd-knappen. Trycker man fler gånger så blir den bråkig. Tändknappen är den som automatiskt fjädrar tillbaka, med en liknande symbol: ϟ
Om meddelandet inte kommer tillbaka inom 7 dagar så skall det vara löst (enligt vad jag läst så försvinner det i 7 dagar efter kvittering, men kommer tillbaka om problemet kvarstår).
Ha tålamod! :)

Tack alla ni som tog er tid att läsa om mitt problem och försökte hjälpa till.

//Snooby
Hej Bra att det löste sig så smidigt och därför var jag lite tveksam till att det kunde vara kortet med tanke på att du kunde köra varmvatten och precis som du skriver går den ner i läge för värme på sommaren.Ett annat vanligt fel är att det är för lite vatten i systemet.Bra att du fick en riktig support där(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.