HJÄLP! Sitter i en jobbig situation då vår frys inte orkar hålla -18 gr. (nu på -6) Frysen är tillverkad 2008 och är en del i en serie med vinkyl-kyl-frys från Electrolux. Vi har flera gånger haft servicefolk ute som bytt delar och fyllt på gas genom åren. Nu var det ca 2 år sedan dom var här och nu börjar frysen tappa kyla igen. Vi har ventilation från sockeln upp bakom produkterna.
Såklart skulle man köpa en ny frys. Men problemet är att vi har denna exklusiva serie från Electrolux som inte finns på marknaden längre.
Servicefolket misstänker att det finns en läcka i rörsystemet som är "inskummat". Läckan är förmodligen så liten att det tar ca 2 år innan det blir ett problem. Vinkylen och kylen har det inte varit något problem med sedan köpet, runt 2009.
Någon som har en ide vad man kan hitta på?

Electrolux ERW33900X + EUP23900X + ERP34900X
 
  • Electrolux rostfritt stålkyl-frys med öppen frysdel och magneter på dörren i ett hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exploded view diagram of an Electrolux fridge-freezer showing individual components and assembly.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
O oddjobb skrev:
HJÄLP! Sitter i en jobbig situation då vår frys inte orkar hålla -18 gr. (nu på -6) Frysen är tillverkad 2008 och är en del i en serie med vinkyl-kyl-frys från Electrolux. Vi har flera gånger haft servicefolk ute som bytt delar och fyllt på gas genom åren. Nu var det ca 2 år sedan dom var här och nu börjar frysen tappa kyla igen. Vi har ventilation från sockeln upp bakom produkterna.
Såklart skulle man köpa en ny frys. Men problemet är att vi har denna exklusiva serie från Electrolux som inte finns på marknaden längre.
Servicefolket misstänker att det finns en läcka i rörsystemet som är "inskummat". Läckan är förmodligen så liten att det tar ca 2 år innan det blir ett problem. Vinkylen och kylen har det inte varit något problem med sedan köpet, runt 2009.
Någon som har en ide vad man kan hitta på?

Electrolux ERW33900X + EUP23900X + ERP34900X
det var länge sedan man såg denna kombon, jag förstår att du vill ha kvar den här skiten.
det enklaste är att fylla på reparation på burk " super seal" detta har electrolux, inte helt säkert att det funkar men värt ett försök.
 
Jag har inte provat så jag vet inte men det där är väl en integrerad frys dom klätt med rostfri lucka istället för den ”fula” som göms bakom köksluckan. Rimligt kan ju vara att din rostfria lucka går att montera istället för luckan på en vanlig integrerad frys. Samma mått som i alla år och snarlika gångjärn misstänker jag. Kanske värt ett försök. Dina gångjärn behöver kunna passa då dom skiljer sig något eftersom din lucka är 60 bred ist för 55 och öppningsvinkeln då blir annorlunda.
 
electroluxaren skrev:
det var länge sedan man såg denna kombon, jag förstår att du vill ha kvar den här skiten.
Menar du att denna modell är dålig? Super seal, menar du allvar? hur skulle jag fylla på den?
 
D DFYD123 skrev:
det där är väl en integrerad frys dom klätt med rostfri lucka .
Jag får ringa Electrolux och kolla om det kan vara så. Bra förslag.
 
O oddjobb skrev:
Jag får ringa Electrolux och kolla om det kan vara så. Bra förslag.
Electrolux kommer nog enbart säga nej. du får nog köra tumstocken snarare.
 
O oddjobb skrev:
Jag får ringa Electrolux och kolla om det kan vara så. Bra förslag.
har inget minne av att det var samma typ av gångjärn som normalt sitter på integrerade men i teorin borde det vara det.
 
D DFYD123 skrev:
Electrolux kommer nog enbart säga nej. du får nog köra tumstocken snarare.
D DFYD123 skrev:
har inget minne av att det var samma typ av gångjärn som normalt sitter på integrerade men i teorin borde det vara det.
Har du något förslag på modellnummer jag kan söka på för den integrerade frysen?
 
O oddjobb skrev:
Har du något förslag på modellnummer jag kan söka på för den integrerade frysen?
Fristående vit Electrolux kylskåp öppet, som visar hyllor och lådor med mat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min lucka är 590x1770
 
Att läckan skulle va inskummad finner jag som f.d servicetekniker osannolikt då du har i princip alla systemrör liggandes synliga bakom plastkåpor etc. Ring service å be om att de byter ut hela systemet + evaporatorfläkten så ska skåpet bli som nytt.
Förhoppningsvis har de börjat med fastpris i ditt område med. 1895kr ink Rutavdrg
 
O oddjobb skrev:
Min lucka är 590x1770
vet inte vilket av dom du menar kan bli ett problem men även en kökslucka är i regel nästan 590, snarare 595mm
 
Så här ser mina gångjärn ut Dörr och gångjärn närbild med synbara slitagespår och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett metalliskt köksskåps gångjärn monterat mot en vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O oddjobb skrev:
Så här ser mina gångjärn ut[bild] [bild]
då var det en dålig idé tyvärr
 
D DFYD123 skrev:
då var det en dålig idé tyvärr
Okey, det kan du se direkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.