Har ett dubbelgarage med 2st Crawford G60 garageportar. Har problem med att få garageporten att täta mot golvet samt högst uppe i hörnena på porten.

Någon mer än jag som varit ute för detta och kan ge mig tips?

Håller nämligen på och isolerar garaget nu och vill ju inte att det ska blåsa in samt släppa ut värmen genom porten sen.

Tack på förhand!
 
Det borde väl finnas en justering så att porten går ner lite till, åtminstone är det så på min Crawford-port.
 
Jo, och har väl mer eller mindre gjort det så mycket det går. Tyvärr är inte plattan helt 100% rak vid porten.

MEn hur ska man göra för att täta uppe i hörnena då?
 
Ett sätt att täta nertill kan vara att klistra en gummilist på plattan som porten går emot.
Hur ser det ut i hörnen, beror det på att porten inte stänger helt emot väggen eller är portöppningen för stor så det är därför det glipar?
 
eller skuva fast en bit vinkelprofil av alu t ex, nedtill på portens båda sidor, så kan du trampa till lite där, så porten trycks ned. Håller med om att det kan vara svårt att få till det exakt, då det finns flera justeringsmöjligheter, är dessutom porten bred, golvlisten styv, så gör detta inte justreingen lättare.
Profilen = vinkel 50X50 mm och 100mm lång, borra hål i denna till skruv (plåt) och skruva fast strax ovan golvlisten. Lite silicon gör att den sitter fast bättre, portens plåt är juh inte mycket att hurra för.
 
Redigerat:
Om jag inte minns helt fel, så går det att justera ner det övre hjulparet något, då kommer porten att tryckas ut något i överkant och täta bättre, det ska inte bli några glipor där,
Jag minns inte, men undrar om inte porten trycks ner något i stängt läge då ??

I nederkant kan det hjälpa om du bilar ur betongen lite, så att du får ner den skena som sitter för högt,
Det behövs inte mer än att du klarar dig med hammare och huggmejsel..
 
Redigerat:
Finns extra "hög" gummilist att köpa som tätar mot ett ojämt golv. Absolut enklaste lösningen. Samma sak uppe i hörnen. En mjuk gummilist så är det fixat. (Brukar också användas vid bakgavellyftar på lastbilar som öppnas ideligen)
 
skogstomten skrev:
Finns extra "hög" gummilist att köpa som tätar mot ett ojämt golv. Absolut enklaste lösningen. Samma sak uppe i hörnen. En mjuk gummilist så är det fixat. (Brukar också användas vid bakgavellyftar på lastbilar som öppnas ideligen)
Jaså, finns det en sådan nu till dessa portar (som passar i spåret) ?
I våras fanns det inte i alla fall. Min lokala Crawfordsäljare var lika frustrerad som jag. Det hade varit uppe på flera ÅF-träffar, men Crawford hävdade att den måste vara sådan de har för att kunna stå emot när det blåser. Och att folk får se till att gjuta plattorna bättre.
Jag har en likadan port, fast bredare. Listen i botten är idiotiskt konstruerad, så den fixar inte mer ojämnheter än några mm om det inte skall behövas ofantligt tryck. Och det blir värre ju bredare porten är, eftersom den som sagt kräver mycket kraft för att komprimeras.

Gamla Crawford (Villa Privat m.fl.) hade en list med två "läppar", vilken klarade mångdubbelt större ojämnheter. På min har jag limmat en V-list på undersidan, så att det upp-och-nervända V-et möter golvet. Det blev bättre, men inte riktigt bra.

Lägg gärna en länk, för det måste vara ett nytt tillbehör (som jag gärna vill ha också !) som jag missat. Eller talade Du om möjligen om standardgummilister ?
 
Redigerat:
En sådan list skulle vara enormt bra för mig. Vill också ha en länk.

I övre hörnen så verkar det som att porten inte går emot väggen ordentligt. Får kika upp om det går att justera de övre hjulparen.

För övrigt är det en riktig klåpare som monterat upp portarna. Inga skenor var i våg osv så det har jag fått fixa. Har ändå haft ute honom en gång pga synpunkter men han har tummen mitt i handen och kan fan inte fixa något.

Man blir ju frustrerad.
 
  • Gilla
marmi
  • Laddar…
Jag har haft en Crawford tidigare, och köpte nu en ny g60 i vintras. Men vilket smäck de var nu jämfört med tidigare !

Jag valde att montera den själv, även om jag kanske hade möjlighet till en betydligt bättre montör än Du. Och lättmonterad är den inte, sämre och mer opedagogisk monteringsanvisning får man leta efter. Många påsar med grejor var det, men de var inte packade efter monteringsanvisningen utan det var till att plocka lite här och där.

Du har troligen den lilla motorn. Jag har den stora, och den är inte helt problemfri med alla sina automatiska momentavkänningar och inställningar. Dessutom verkar den ändra sina inställningar som den själv vill, och kan plötsligt få för sig att porten går för trögt. Och det framförallt UPPÅT. Men det finns inget hinder....

Stor parentes, men kolla som sagt att justera hjulen upptill. Nedtill finns inget att göra, mer än att byta till listen som i alla fall jag ännu inte riktigt tror på finns. om man inte vill limma och dona med en standardlist, förstås.

Passa också på och vänd innerlisten, om Du inte vill ha tokbra ventilation under garageporten. Man kan stänga för genomblås om man ändå har vettig ventilation i garaget.
 
Här har vi ett klassiskt fel på flera portfabrikat. De har mycket svårt att svälja ojämnheter på golvet. Motorstyrning kan minska problemet. Med portautomatik hjälper motorn till att trycka ner porten. Då går det att justera ovansektionen och få bra tätning även där.
 
Jo.
Men med en bred port och Crawfords tuffa list så hjälper inte motorn. Och den som har sett hur denna list ser ut inser att det är orimligt att få kraft nog att få den tät med ett par meters bredd, annat än på dansgolv.
 
Nu hade ju jag inge portautomatik utan har helt manuell portar. Insåg dock efter en del läsning att portautomatik (motor) kan hjälpa mig med en del problem så igårkväll beställde jag portmotor. Så får vi se hur det blir sen.

Jag trodde listen var stängd för ventilation från leverans, men så kanske itne är fallet. Då får jag se till att stänga den...
 
Mycket klokt, du kommer inte att ångra köpet av portautomatik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.