Hej!

Jag köpte en begagnad Klippo för en veckan sedan som jag nu har problem med. Runt-hörnet-garantin har gått ut :@

Den är stendöd. Det handlar om en gammal 4 hästars horisontalmotor. Jag har misstankar om att det är ett förgasarproblem. Jag har bytt stift och kollat så att jag har gnista. Jag vet inte exakt hur förgasaren funkar men det är väl meningen att luftspjället själv skall vippa till öppet läge när jag försöker starta? Det står stängt hela tiden. Jag fick för mig att jag skulle hålla det öppet med en bit papp och se på fan om den inte hostade igång. Den kommer dock inte upp i varv och dör efter några sekunder. Spjället verkar vara belastat via fjädern som sitter fast i membranet.

Kan det vara förgasarmembranet som är kass? Det såg helt ut men det kanske är gammalt? Kan det bli styvt med tiden? Vad är det membranet har för övriga funktioner?

En annan sak jag reagerade på när den hostade igång var att den fjäderbelastade spaken som styr bränslespjället stod och vippade ganska rejält. Ska inte det stå i fullt öppet läge när jag har spaken på max? Är fjädern för klen (gammal)? Jag har inte riktigt fattat funktionen med fjädern. Med reglaget styr man ju också en stor plastvinge som sitter under kåpan.
 
Milkshaken
vad är det för motortillverkare? verkar som att du har lite sommarmekande där..:) Kul..:)

membramet har som uppgift att se till att motorn kan suga upp bränsle, om det blir för styvt så kommer det in tjuvluft och då suger den såklart inte.

men du har väl ingen fjäder fastsatt vid membrmaet som du skrev?
membramet är endast en liten gummi, eller syntetbit som brukar vara några kvadratcentimeter stort. Det sitter oftast mellan ett litet lock och förgasarhuset.
Luftspjället styrs via reglage, antingen uppe vid handtaget eller med en spak precis jämte förgasaren. den brukar således inte öppnas automatiskt vid startförsök. Dock har dom flesta förgasare ett regulatorspjäll lite längre in i insugsröret, det brukar öppna och stänga automatiskt vid olika belastningar.

Mitt råd är att du först köper boken:
http://www.haynes.se/Products/product_SV4274.htm
Mycket bra bok som gör att du kommer vilja plocka ned hela motorn till slut.:)
 
Äldre Klippo har ett ganska stort membran med metallpinne i mitten med en uppträdd fjäder på.

Börja med att leta reda på motornumret. Model, Type och Code. Står på själva motorn. Att det är en Klippo är ointressant då det är motorn som krånglar.
 
Milkshaken
O fan, så gammal har jag nog inte rett med...
 
Milkshaken skrev:
O fan, så gammal har jag nog inte rett med...
Tror jag nog, det membranet du pratar om användes mer tidigare ändå, men det sitter oftast på motorer med horisontell axel, typ jordfräsar och snöslungor. De motorerna är ofta skitgamla, men har få driftstimmar.
 
Milkshaken
Ahh ok... Nonkan du är en "klippa" Precis som du säger så är det snöslungor och jordfräsar i huvudsak jag sysslat med i förgasaren. Har inte behövt re med min klippares förgasare än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.