Hej!

Jag har planer på att montera isoreflekt i min krypgrund och har tyvärr ganska hög fukthalt. Ska även montera en sorptionsavfuktare när jag har råd då jag hört att det ska hjälpa mycket.

Huset 70-tal, souterräng, krypgrund ca 70-75kvm

Vi har radon precis vid gränsvärdet.

Jag kommer sanera med Mögelfri från Jape i krypgrunden (spraya med tryckspruta) Då vi har fått mikrobiell påväxt och det är hög fukt i trät (mellan 15-19%). Nu är det väldigt fuktigt ute och jag har ej mätt på vintern.

Jag har redan byggplast i krypgrunden (känns som 1-2 mm) och sedan är det jord/grus under plasten.

Jag har många frågor som jag hoppas få hjälp med om någon vänlig själ orkar:

1. Ska den svarta plasten bort eller kan den ligga kvar?

2. Fästpluggen som säljs kostar ca 1000 kr och känna onormalt dyrt, vad finns för alternativ?

3. Vad gör jag med jorden/gruset? Låta det vara eller tömma så mycket jag kan?

4. Vad är det för ventilationstrumma och är metallåda? Den låg bortmonterad när jag tittade i krypgrunden.

5. Alternativ till avfuktare tills jag har råd att inhandla en sådan? Kan jag installera den själv? Är helt ok händig men aldrig jobbat med ventilation


Tack på förhand!
 
  • Svart byggplast och jord/grus i en krypgrund under ett 70-talshus. Kablar och en vit apparat på plasten, pappersskräp och smutsig yta synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastfolie på marken i en krypgrund med jord och grus, en vit pappersbit och elkablar spridda omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel i krypgrund med viss mögelpåväxt och en metalltrumma på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör inlindat i isolering hänger i taket på en krypgrund med synliga träreglar och en plastmatta på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med träbalkar i taket, svart byggplast på marken och bitar av isoleringsmaterial. En ventilationstrumma sitter på vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör och svart byggplast i krypgrund med träbjälklag ovanför och en person liggande på plasten i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En metallåda, eventuellt en ventilationstrumma, ligger på en svart plastduk i en krypgrund med synlig isolering och träreglar i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träbjälke i en krypgrund med synliga tecken på mögel och fukt, inklusive missfärgning och skador på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med svart plast, jord och grus under plasten, samt kablar som ligger ovanpå plasten. Träbjälkar i taket och lite skumisolering vid väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallventilationstrumma med en monterad elektrisk komponent och jord/grusyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabeltrassel och byggmaterial i en krypgrund med synliga trä- och betongdelar samt jord och grus på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marken i krypgrunden ska vara helt täckt med plast eller tunn isolermatta (typ tunt liggunderlag). Fläkten måste vara en gammal undertrycksfläkt. Suger ut luft med dofter och radon och minskar risken att de kommer upp i bostaden ovanför.
 
J Josth skrev:
Marken i krypgrunden ska vara helt täckt med plast eller tunn isolermatta (typ tunt liggunderlag). Fläkten måste vara en gammal undertrycksfläkt. Suger ut luft med dofter och radon och minskar risken att de kommer upp i bostaden ovanför.
Tack för svar!

Kan jag ha kvar den befintliga, och på vissa ställen trasiga, plasten när jag lägger på Isoreflekt? Eller ska jag rensa bort all plast först?

Mvh
 
Kan berätta hur jag gjorde i förra huset tillsammans med Ocab. Nu är det över 10år sedan så jag kan inte uttala mig om den där isoreflekt mattan som du funderar på.
Vi hade rätt mycket skit i grunden + organiskt material så vi använde oss av en sugbil för att få bort allt.
Sen la vi grus och ångplast ovanpå marken.

Iallafall du behöver få bort allt organiskt material, trä, spån osv som ligger på backen.
Bästa är även om du tar bort den gamla plasten så du är säker på att det mest är grus på marken som dränerar lite.
Utifrån dina bilder så ser det ut som det är rätt ok under din gamla plast.

Efter det så lägger du på det som du tänkt isoreflekt. Vi körde med vanlig byggplast som man använder till ångspärr. La den som den är rullad på rullen, vek inte ut den. Sen ungefär 20cm överlapp och tejpade skarvarna med ångspärrstejp. Lät plasten gå upp någon dm på grundmuren.

Sen monterade vi in en avfuktare från corroventa. (Ocab och Anticimex använder de) Drog ut spiro rör med dysor som blåste ut luft på olika ställen under huset. Sen ett spirorör på avfuktaren som blåste ut fuktig luft från grunden. Där kan du säkert använda det befintliga röret du har som det verkar suttit en vanlig kanalfläkt på.

Tätade alla gamla luftgluggar som fanns i grunden så att det bara är avfuktaren som sköter luftflödet i grunden.

Allt det där klarar du själv att montera. Kan behövas en elektriker för anslutning av avfuktaren.

Anledningen till corroventa var att de då var driftsäkra och en sån här sak vill man ska fungera felfritt i många år. Sen var grunden så stor med separata fack, så spirolösningen gjorde att man kunde få in luft I alla vrår.
Den modellen som fanns då hade bara en kontrollbox med lysdioder som man hade uppe i huset. Nuförtiden tror jag den är trådlös dosa med display som du kan se fukt osv. i grunden.
Broschyr på avfuktaren
https://www.corroventa.se/wp-content/uploads/2023/11/krypgrund-broschyr-se-211101-web.pdf

Efter dessa åtgärder så hade vi ett torrt och bra klimat under grunden, fanns ingen jordlukt där heller.
 
Redigerat:
S svebbe skrev:
Kan berätta hur jag gjorde i förra huset tillsammans med Ocab. Nu är det över 10år sedan så jag kan inte uttala mig om den där isoreflekt mattan som du funderar på.
Vi hade rätt mycket skit i grunden + organiskt material så vi använde oss av en sugbil för att få bort allt.
Sen la vi grus och ångplast ovanpå marken.

Iallafall du behöver få bort allt organiskt material, trä, spån osv som ligger på backen.
Bästa är även om du tar bort den gamla plasten så du är säker på att det mest är grus på marken som dränerar lite.
Utifrån dina bilder så ser det ut som det är rätt ok under din gamla plast.

Efter det så lägger du på det som du tänkt isoreflekt. Vi körde med vanlig byggplast som man använder till ångspärr. La den som den är rullad på rullen, vek inte ut den. Sen ungefär 20cm överlapp och tejpade skarvarna med ångspärrstejp. Lät plasten gå upp någon dm på grundmuren.

Sen monterade vi in en avfuktare från corroventa. (Ocab och Anticimex använder de) Drog ut spiro rör med dysor som blåste ut luft på olika ställen under huset. Sen ett spirorör på avfuktaren som blåste ut fuktig luft från grunden. Där kan du säkert använda det befintliga röret du har som det verkar suttit en vanlig kanalfläkt på.

Tätade alla gamla luftgluggar som fanns i grunden så att det bara är avfuktaren som sköter luftflödet i grunden.

Allt det där klarar du själv att montera. Kan behövas en elektriker för anslutning av avfuktaren.

Anledningen till corroventa var att de då var driftsäkra och en sån här sak vill man ska fungera felfritt i många år. Sen var grunden så stor med separata fack, så spirolösningen gjorde att man kunde få in luft I alla vrår.
Den modellen som fanns då hade bara en kontrollbox med lysdioder som man hade uppe i huset. Nuförtiden tror jag den är trådlös dosa med display som du kan se fukt osv. i grunden.
Broschyr på avfuktaren
[länk]

Efter dessa åtgärder så hade vi ett torrt och bra klimat under grunden, fanns ingen jordlukt där heller.
Toppen! Tack för ditt utförliga svar!

Har tittat lite på Drybox men ej bestäm vilken version!

Återkommer med en uppdatering kring hur jag gör!
 
K Kolsyraatom skrev:
Kan jag ha kvar den befintliga
Behåll den, tejpa hål med åldersbeständig tejp.
 
  • Gilla
Kolsyraatom
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Behåll den, tejpa hål med åldersbeständig tejp.
Ok! Det kommer inte "fastna" fukt emellan eller något sånt
 
Du ska ju tejpa hålen i plasten närmast marken så det bör det inte göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.