Hej!
Är det någon som har haft problem med mögel eller vatten kondensering í sin Smålandsvillan grund?

Vi skall bygga Kalmar och står inför valet att väja grund. Är den "gammla" konstruktionen tillräckligt bra eller skall man sattsa på den nya avfuktade grunden?

Reglerna angående grundkonstruktioner för krypgrunder har ändrats. Från i sommras får inte en grund ha mer än 70% luftfuktighet vilket får till följd att man måste ha avfuktare i grunden. Detta blir så klart en dyrare konstruktion.

Tacksom för svar av husägare som haft sitt hus ett tag.
 
Hej

Vi har en Mariannelund från Smålandsvillan som vi byggde 2005, alltså med den gamla konstruktionen i grunden..

Vi har inte haft några som helst problem med fukt eller mögel i vår grund och vi har varit nere och kollat i den minst en gång om året... Inte en tillstymmelse till nått av det...
Sen kan jag inte säga nått om den nya konstruktionen, eftersom jag inte alls är insatt i den, men den gamla är som sagt ett alldeles ypperligt alternativ, i alla fall för oss..

Ha du några fler frågor så hör av dig...
 
Att ge några generella svar är i princip omöjligt eftersom alla platser skiljer sig åt. En grund som funkar utmärkt på ett ställe kan få problem på andra. Är verkligen den enda skillnaden att det är en avfuktare i den nya grunden?
 
Nej, man förstärker isoleringen något och tätar lekaväggar mm med plastfilm. Sedan tätas så klart ventilationen.
Vad det gäller markförhållanden får man förutsätta att marken är väl drännerad så det inte kommer upp fukt den vägen. Klart det kan skilja mellan olika delar av landet, vi skall bygga i Halland, kustnära.

Min fråga är mer generell, enligt Smålandsvillan så har de inga problem överhuvudtaget och det kan väl inte vara sant! Mitt mål med frågan är att få veta om den är så bra som de säger eller om det är vanligt med problem som de inte vill tydliggöra till mig som kund.
 
Kan bara hålla med tårtverkstad till 100%

Vi bor i ett hus från 2001 -kontrollerar årligen läget och finns inga tecken på fukt. Vårt hus står dock på exemplarisk mark, tror jag, dvs mycket sprängsten.

Kan inget om de nya grunden från SMV

// Anders
 
Hej!
Vi har ett älvsbyhus med avfuktare och fuktmätare. Som jag ser det är det främsta problemet luft som kommer in utifrån. I teorin ska grunden vara tät utifrån men det verkar vara svårt i praktiken. Jag ser ett tydligt mönster mellan väder och fuktigheten i grunden. Då menar jag inte regn utan hur fuktig luften är ute. Regnet påverkar inte i någon synlig grad. Gruset under plasten i grunden är dammande snustort. Så inget problem med fukt underifrån. Det är tydligt att utomhusluft kommer in och höjer fuktigheten. Vi har mellan 50-70 % fuktighet och det är en ren avspegling av hur mycket fukt som finns i utomhusluften. Värst i slutet på sommaren och bäst på vintern. Jag har försökt få hus- och grundleverantör att täta grunden men problemen finns kvar i viss mån. Kommer vi nån gång bygga ett nyttt hus så kommer jag välja platta på mark. Det är både jobb och oro med en krypgrund, tycker jag.
 
Jag har varit och sett tre smålandsvillor som har blivit byggda här i Luleå/Piteå. Samtliga har isolerad platta på mark med en krypgrund murad ovanpå med isolerade ytterelement (vet inte vilken sort) och lecablock på inre "väggar". Bygger man inte så söderöver?
 
Den grund vi blivit rekomenderad är en uteluftventilerad isolerad krypgrund.
Alltså nerifrån räknat:
- Schakt ca 1 m ned under marknivå.
- Makadammbädd
- Plastfilm
- 50-70mm frigolit isolering
På väggarna inne i krypgrunden sätter man 50mm frigolit som isolering. Väggarna är 190mm tjocka lekablock 4 skift högt.
 
Om man väljer att bygga med krypgrund finns alltid risken för fukt. Det är rätt enkelt, krypgrund innehåller luft och luft består till stor del av vatten.
Att bygga med krypgrund fungerar alltså med lite isolering i bottenbjälklaget, men med de nya energikraven måste de olika husleverantörerna isolera sina hus mer & mer. Med andra ord, krypgrund är ett enkelt och billigt sätt att bygga och fungerar bra i sommarstugor osv.... men i en året runt bostad är det som sagt alltid en risk....kolla på www.anticimex.se så får ni se vad dom säger!
 
Hej joake!
Innan vi byggde vårt Älvsbyhus letade jag efter fakta om krypgrunder. Jag fick fram att en utifrån tät krypgrund med avfuktning var den säkraste. Har man en uteluftventilerad krypgrund tar man på sommaren in varm luft som kyls ner i grunden. Den relativa fuktigheten stiger i den inkommande luften i takt med att temperaturen sjunker. Man kan i värsta fall få kondensering på trämaterial o s v. Den sämsta tiden för detta är i augusti då uteluften bär som mest vatten i sig.
 
Jag læser vid LTH dvs Lunds tekniska høgskola och vi læser før nuvarande byggnadsfysik som behandlar fukt. Professorn dømde ut krypgrunder totalt och gjorde næstan de billigare husleverantørerna som anvænder den byggnadsmetod till grin. Han tyckte att det var sorligt att man bygger ett nytt hus och så ska en avfuktare føljas med redan vid køpet. Varfør ska det behøvas en avfuktare vid ett nytt hus? Han menade att må kanske inte vara ngt fel på husen i sig men om man ska vælja en grund så bør det vara platta på mark. Varfør snåla før att eventuellt dras med framtida problem med fukt och stændigt oroa sig. Sjælvklart blir det billigare och husleverantøren tjænar mer pengar nær krypgrunderna kan modulbyggas på fabrik och slippa vænta på att byggfukten ska torka ut.
 
Hmm....tror nog att det är huset som modulbyggs på fabrik.
Krypgrunden byggs på tomten som vilken grund somhelst....behöver inte läsa på teknisk högskola för att veta det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.