Hej

Har problem med mitt aggregat då det stannar hela tiden av att rotortemp är för låg. I manualen står det bara att man ska kontrollera varför det larmar så det är ju inte mycket till hjälp. Låter som att vi på något sätt måste få upp tempen på inkommande luft. Det är ca 1,5 meter från yttervägg till aggregatet. Kan man sätta en ventil där och strypa lite eller måste det dit någon värmare?

Sedan har vi slarvat med isoleringen :( Aggregatet står på uppvärmd vind och direkt innan aggregatet mot yttervägg sitter två färdigisolerade slangar. Vet ärligt talat inte om det är kondensisolering i dessa. Problemet är skarven vid yttervägg där vi helt enkelt missat isolera spirorören på ca 1 dm. Hur gör man på rören inne i ytterväggen? Måste det kondensisoleras även där inne? Då får man ju göra jättestora hål då rören är 160 mm. Rören efter aggregatet in och från huset behöver väl inte isoleras? Det är ju varm luft som pumas in i huset samt sugs in i aggregatet.

Som synes har vi inte så stor kunskap om detta och måste reda ut innan det går för långt.
 
Likadant med kamin. Tilluften har jag dragit en slang genom väggen och mot kaminens undersida. Där bildas frost men det kan man ju knappast undvika. På slangen drog jag den medföljande strumpan och avslutade den mot ytterväggen. Ska den dras genom väggen hela vägen ut till ventilen?
 
Märke på agg? ålder? beteckning?
 
Ett Heru 50S, 75S, 130S eller 180S. Har bara manualen här på jobbet ;)

Ålder? Ja det har varit "igång" sedan i våras.
 
Är det rätt inställt i styren? Man kan ju välja om det ska vara vänster eller höger.
Är det fel där så hamnar ju temp givarna fel, och då kommer du få larm som du beskriver.
 
Det har snurrat på bra innan det blev kallt men det kanske inte är lika känsligt då? Ska aggregatet klara av att suga in en massa minusgradig luft normalt?
 
Ja det ska de.
 
Förmodligen fryser rotorn fast och då blir det förstås temperaturlarm. Stannar aggregatet enbart när det är kallt ute? Har du öppnat aggregatet och tittat?

Minsta brist i kondenslisolering eller otäta anslutningar eller otät lucka, gör att att aggregatet suger in luft som det inte skall suga in. Då kan det bli så här. Kombidon är också ett gissel där det kan bli "rundgång" mellan avluft och uteluft.
 
Ska greja med det imorgon. Få se vad vi hittar. I somras stannade de av annan anledning, filterlarm.
 
Min FTX stannar automatiskt när temeraturen in är lägre än 11 grader (tror jag det var) nu när det är riktigt kall ute så står den ibland. Det är normalt.
 
Nu när det är lite varmare ute har det snurrat på. Vi satte på en skiva för insuget så att inugen luft tvingas förbi utgående rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.