Har precis köpt ett fräsbord. Har monterat dit min Meec överhandsfräs. Dock så når inte frässtålet upp mer än till hälften. Fel modell på överhandsfräs? (Finns det de som har större längd på höjdinställningen?)
Eller finns det längre frässtål?
Eller gör jag ngt annat fel? Bordet är modell typ BXZ-3.
 
Ganska vanligt problem. Jag har förlängare. Men då har jag också 1/2" skaft i min fräs. Du har nog 8mm. Vet inte om det finns förlängare till det.

Du kan ju också se om det finns någon glidsula du kan demontera för att tjäna några mm.
 
O UlfY skrev:
Ganska vanligt problem. Jag har förlängare. Men då har jag också 1/2" skaft i min fräs. Du har nog 8mm. Vet inte om det finns förlängare till det.

Du kan ju också se om det finns någon glidsula du kan demontera för att tjäna några mm.
Tack för svar. Var som jag trodde då. Ska kolla aliexpress efter lämplig förlängare.
 
Om det är vanlig notfräs bara så kan du ju köpa ganska långa. Annars finns det förlängare även för 8mm, även om jag inte har vågat köpa nån än.
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Om det är vanlig notfräs bara så kan du ju köpa ganska långa. Annars finns det förlängare även för 8mm, även om jag inte har vågat köpa nån än.
Har beställt från Kina idag. Får testa en först om det håller.
 
john68 john68 skrev:
Har beställt från Kina idag. Får testa en först om det håller.
Har du en länk? Jag borde köpa en jag med egentligen.
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Har du en länk? Jag borde köpa en jag med egentligen.
Gick in på wish och sökte på
Extension 8mm Shank Router
188 kr inkl frakt. Får se hur det funkar med tullar etc men billigast i EU var typ 5-600.
Plockade bort glidytan idag och tryckte ihop maskinen och då kom jag upp över kanten med frässtålet.
 
Är det detta fräsbord du köpt? https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=8431

Jag tycker det är lite som att köpa en Ferrari och sen snåla in på däcken att sätta en meecfräs med 8mm wish-förlängare i ett fräsbord för 4500.

En fräs som tar 1/2" stål har mer kraft, större utbud av stål och längre dito och har större förutsättningar att klara förlängare utan alltför stora påfrestningar på lagerna.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Är det detta fräsbord du köpt? [länk]

Jag tycker det är lite som att köpa en Ferrari och sen snåla in på däcken att sätta en meecfräs med 8mm wish-förlängare i ett fräsbord för 4500.

En fräs som tar 1/2" stål har mer kraft, större utbud av stål och längre dito och har större förutsättningar att klara förlängare utan alltför stora påfrestningar på lagerna.
Haha. Helt rätt. Var ett spontanköp för en tusenlapp. Har inte bestämt mig för att ha kvar eller kränga vidare. Vad kan man begära för den?
 
Fast en tidigare modell utan pistong på sidan.
 
john68 john68 skrev:
Vad kan man begära för den?
Vet ej. För att det ska vara någotsånär användarvänligt krävs fräs med inbyggd lyft (ex Trend T11 eller Triton) alternativt en fräs där man får en fix bas på köpet (ex Bosch GMF 1600 CE ) och sätter fixbasen permanent i bordet. "Normalt" sett finns en iläggsplatta man kan lyfta upp för stålbyte och allmänt mekande med fräsen, vilket detta bord saknar.

Skaran som sitter på en fräs med inbyggd lyft eller fixbasfräs och letar efter fräsbord är kanske något begränsad. Andra skaran som är sällananvändare och kanske köper Wolcrafts fräsbord med samma inspänningssystem som ditt kanske inte är beredda att betala så mycket.
 
Ola C Ola C skrev:
Vet ej. För att det ska vara någotsånär användarvänligt krävs fräs med inbyggd lyft (ex Trend T11 eller Triton) alternativt en fräs där man får en fix bas på köpet (ex Bosch GMF 1600 CE ) och sätter fixbasen permanent i bordet. "Normalt" sett finns en iläggsplatta man kan lyfta upp för stålbyte och allmänt mekande med fräsen, vilket detta bord saknar.

Skaran som sitter på en fräs med inbyggd lyft eller fixbasfräs och letar efter fräsbord är kanske något begränsad. Andra skaran som är sällananvändare och kanske köper Wolcrafts fräsbord med samma inspänningssystem som ditt kanske inte är beredda att betala så mycket.
Ungf som jag tänkte. Kanske kränger Bandsågen istället och köper bättre fräs.Funderar på om man kunde bygga lyft med små motorer från rullstolsfotstöd. 12v. Går långsamt. Är som en skruv. Får ev bli fortsättningen om man ids.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.