Har renoverar en del fönster i sommar/höst. Allt har gjorts trärent och målats i skyddad, varm, miljö. Trots lång torktid har nu fönster och karm klibbat ihop vilket medför att det ser fördj#$ vligt ut där fönster och karm möts... suck..

Vad gör jag för fel?

Fönstrets och karmens insida är målad med jotun lady supreme finish. Utsida och kant är målad med jotun demidekk ultimate fönster.
 
Rådet jag fick när jag köpte färg var att välja lacknaftabaserat då den blir hårdare. Särskilt vid äldre fönster där karm och båge skaver. Dom hävdade at det skulle klibba ihop eller skavas bort om man valde vattenbaserad. Så kanske det är 'felet'?
 
Finns knappt att köpa annat än vattenbaserade färger numera.

I databladet anger de tiden till dammtorr 2 timmar så du har kanske lagt på för tjockt med färg?
 
Fönsterna har stått i garaget, i värme , minst en vecka innan de har monterats tillbaka. Karmen har också haft samma torktid på sig, täckt av pressening och med varmt rum.

Allt målades i september, återmonterades början av oktober och nu i helgen när jag skulle öppna dem för att montera isoleringslister visar det sig att färgen har klibbat ihop sig mellan karm och fönster... suck.
 
Du har inte väldigt fuktigt i garaget då och varför täckte du över med pressenning? Viktigt med torr luft och luftväxling när man målar.

Om du har gjort enligt tillverkarens anvisninga borde du kunna reklamera färgen då det inte skall ta så lång tid för färg att torka.
 
Dessa problem har jag också haft. Vet inte vad som är fel i somras målade jag två fönster som fick torka i 1 vecka innan jag stängde. Likförbannat hade det klibbat ihop när jag skulle öppna fönstret några dagar senare.
 
HandySmurf skrev:
Du har inte väldigt fuktigt i garaget då och varför täckte du över med pressenning? Viktigt med torr luft och luftväxling när man målar.

Om du har gjort enligt tillverkarens anvisninga borde du kunna reklamera färgen då det inte skall ta så lång tid för färg att torka.
Pressening har alltså varit mot fasaden, som ett fönsterparaply.

I garaget har det inte varit fuktigt utan 20+ grader.

Färgen har inte känts klibbig utan snarare hård som vanligt vilket har märkts vid återmontering av beslag (vilket har gått utmärkt).

Jag funderar snarare på om det är så att de två färgtyperna har reagerat med varandra när de kläms mot varandra. Kan det vara så?
 
fridde skrev:
Har renoverar en del fönster i sommar/höst. Allt har gjorts trärent och målats i skyddad, varm, miljö. Trots lång torktid har nu fönster och karm klibbat ihop vilket medför att det ser fördj#$ vligt ut där fönster och karm möts... suck..

Vad gör jag för fel?

Fönstrets och karmens insida är målad med jotun lady supreme finish. Utsida och kant är målad med jotun demidekk ultimate fönster.


Trot inte du gör något fel. Men fönsterfärg är ganska fett,så när fönstret är stängt och sol och värme kommer så klibbar det ihop. (Tror jag)
 
Det var ju inte speciellt betryggande. Har lagt ned en hel del tid på detta och har en drös med fönster kvar, jag vill naturligtvis ha ett mkt bra resultat.

Tog en bild på eländet..

umudagu5.jpg
 
Gå till någon annan/samma leverantör där dom har andra fabrikat och förklara läget och se snäll ut så kommer du säkert få provburkar. Vet ej något om just denna färg du har använt men kan ju tyvärr vara så att den är för mjuk.
Somsagt, säger inte att färgen är dålig men bara för att en tillverkare har en bra produkt betyder det tyvärr inte att alla deras produkter följer samma nivå.
 
Hej,

Jag har målat ett tio-tal fönster med båda dessa produkter i sommras utan att få liknande problem. Ytorna har blivit hårda och fina, inga tendenser till klibb. Jag tycker du skall kontakta butiken där du köpt produkterna, de kanske har någon teori om vad som gått fel.
Hälsningar Tilda
 
Renovererskan skrev:
Hej,

Jag har målat ett tio-tal fönster med båda dessa produkter i sommras utan att få liknande problem. Ytorna har blivit hårda och fina, inga tendenser till klibb. Jag tycker du skall kontakta butiken där du köpt produkterna, de kanske har någon teori om vad som gått fel.
Hälsningar Tilda

Har du testat att öppna dem?
 
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att färgen fastnar om man drar åt det efter en vecka. Skulle antingen se till att det sitter ordentligt löst under en längre period, eller sätt en tätlist i silikon.
 
Problemet är att vattenbaserade färger torkar ytligt ganska fort men i själva verket så tar det lång tid upp till flera månader.Detta eftersom ytan torkar och blir tät vilket gör att på djupet tar det flera månader. Hamnar då ytan/ytorna i press mot något så uppstår det fenomenet, det har nog de flesta som målat om i ett rum och hänger upp sker på väggarna dagen efter,varit med om för färgen känns torr. När det gäller fönster så skall det aldrig vara så tätt att några ytor möts. Det skall justeras innan målning det är ju tätningslisterna som skall möta trät och täta det går knappast om det är så tajt att färgen fastnar i varandra. Jo jag ser på bilden att det är gångjärnssidan och att tätningslisten skall sitta i bakkant men det är för liten springa mellan karm o båge när det blir så.
 
  • Gilla
lasse63
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Problemet är att vattenbaserade färger torkar ytligt ganska fort men i själva verket så tar det lång tid upp till flera månader.Detta eftersom ytan torkar och blir tät vilket gör att på djupet tar det flera månader. Hamnar då ytan/ytorna i press mot något så uppstår det fenomenet, det har nog de flesta som målat om i ett rum och hänger upp sker på väggarna dagen efter,varit med om för färgen känns torr. När det gäller fönster så skall det aldrig vara så tätt att några ytor möts. Det skall justeras innan målning det är ju tätningslisterna som skall möta trät och täta det går knappast om det är så tajt att färgen fastnar i varandra. Jo jag ser på bilden att det är gångjärnssidan och att tätningslisten skall sitta i bakkant men det är för liten springa mellan karm o båge när det blir så.
Låter, tyvärr, som du har en poäng. Får ta och slipa ned karmen något och sedan måla om, men det får bli först till våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.