Jag har en källare som är torr och som inte har någon källarlukt. Däremot har vi fått en fuktskada i ett hörn som vi måste åtgärda. Hörnet ligger precis i kanten på en en stor altan.

Vi grävde upp längs grunden för att se vad problemet är. Det är torrt i marken där vi grävde trots mycket regn senaste tiden. Muren ser torr ut förutom just i hörnet där man ser fuktspår mellan blocken. Det är däremot blött första 30 cm av ytan vid altanen och vi ser att marken under altanen lutar fel mot huset. Allt regnvatten från den stora altanen kastas direkt ut på gräset som man ser på bilden. Varför man inte dragit det till övriga dagvattnet vet jag inte. Vi tror att detta är problemet men vi vet inte säkert.

Vi måste besluta om vi ska dränera hela huset vilket givetvis är bäst. Men det kommer kosta 200-250k då vi har ett stort hus, måste riva och bygga ny altan, asfaltera om uppfarten etc. Och huset är inte värt stora pengar.
Alternativ två är att behålla den gamla dräneringen och bara åtgärda vad vi tror är problemet, regnvattnet från altanen. Argumentet skulle vara att varför laga något som inte är trasigt. Skulle det visa sig inte fungera får vi dränera om nästa sommar.

Vad tänker ni?

Huset är från 1972. Inget är gjort med grunden sen dess.
Lermark.
Det är dränerat med tegelrör och sand runt fasaden. Tegelrören sitter ihop med plastdistanser.
Tegelrören kan vara dragna till dagvattenbrunnen som stuprören går till men jag vet inte det med säkerhet.

Om jag spolar vatten på tegelrören med vattenslangen så verkar det dräneras bort snabbt. Jag spolade på en punkt under 30 minuter nere is gropen och det byggde inte upp en pöl.
 
  • Alt: Uppgrävd grund längs husvägg med synligt fuktspår i ett hörn och gräsmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd jord runt husgrund med fuktspår i ett hörn och blött område vid altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktspår synliga på en betongmur i ett hörn nära marken, omgivet av uppgrävd jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävning vid husgrund visar en fuktskada i hörnet och gamla tegelrör med plastdistanser i lerig jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.