Jag är helt grön när det gäller VVS (och det mesta annat när det gäller hus förresten) och skulle behöva hjälp med ett mystiskt problem som jag haft den senaste tiden;
Vi har bergvärme och nyligen märkte jag att expansionskärlet började tappa tryck. Det liksom läkte vatten från spillröret hela tiden, trycket föll och jag behövde fylla på vatten till systemet varje dag. Min teori var att inte säkerhetsventilen höll riktigt tätt så efter några veckor köpte jag en ny säkerhetsventil bytte och tänkte att nu är problemet löst - men icke.
Nu har istället det blivit tvärt om. Trycket går upp så högt (1,5 bar) att den nya säkerhetsventilen måste lösa ut hela tiden och jag tömmer då ut vatten tills trycket ligger på ca 1 bar, men efter en stund går trycket upp igen...

Vad är det som händer? :confused:
 
D
Prova att trycka in pinnen i luftventilen på expansionskärlet. Kommer det vatten där så är kärlet trasigt. Kommer det ingenting där så behöver kärlet fyllas på med luft via nippeln. Kommer det luft, så är det kanske ok...
 
Har postat detta på ett antal trådar:

Tappar tryck
Det finns två anledningar till att man tappar "allt" tryck:

1. Läcka
2. Expansionskärlet är trasigt (Blåsan eller membranet har spruckit)
3. Expansionskärlet har tappat sitt förtryck.

För att precisera nr 2 och 3 så när blåsan är trasig/eller tappat sitt förtryck är kärlet fullt med vatten och kan ej ta upp expansionen av vattnet när det värms.
Detta märks på säkerhetsventiler som står och droppar. Tvyärr ser man inte smygdroppandet eftersom pannrum ofta är varma och vattnets förångas.
Eftersom värmesystemet oftast är varmast på natten så sker detta droppande i smyg och är svårt att upptäcka då golvet är torrt under säkerhetsventilen.

När man sedan hela tiden fyller på med nytt kallt vatten innehållande en massa luft, både bunden och "fri" så skapar detta nya luftfickor i radiatorer, rör mm.

Man hamnar i en ond cirkel där man går och tror att ett värmesystem alltid skall luftas. Vattnet i radiatorerna skall inte vara svart heller. Detta är en form av rost. Kallas magnetit och sätter sig i ventiler mm.

Detta kontrolleras på två sätt:

1. Leta på luftventilen på kärlet. "öppna" den med en fotbollspump eller likn. Kommer det vatten är blåsan trasig.
2. Kommer det inget vatten ur luftventilen. Ta ner kärlet och töm det på vatten. Pumpa in luft på macken till nytt tryck. Detta tryck skall vara höjden i meter mellan expansionskärlets anslutning och högst placerade radiator i meter/10 så att man får Bar. Lägg därtill till 0,3 Bar (3 meter).

ex. tvåvåningshus med 7 meter mellan expk. och högsta radiator ger 0,7 + 0,3 Bar dvs 1,0 Bars förtryck. När ni sen fyller systemet så fyll det med 1,0 Bar + 0,3 Bar. Avläses på manometer. Se sedan till att ni har en säkerhetsventilen som börjar öppna tidigast 0,5 Bar över detta tryck (1,3 Bar). SÄK på 2,0 Bar.

Att göra på detta sett ger en extra reservvattenvolym i kärlet vid dom varmaste dagarna på året vilket gör att det alltid finns vatten i systemet och vi inte får "baksug" i systemet under sommaren då vattnet är kallt och kärlet töms på vatten.
 
  • Gilla
Erika Ström och 1 till
  • Laddar…
Läst mig korsögd i olika trådar, men detta var en bra förklaring!
Men kan man inte (möjligen...?) fuska lite och fylla på luft lite "på känn" tills man hittar rätt balans i systemet? Har hittills fyllt på vatten i parti och minut... Men tänker nu alltså gå på luften i ett sista desperat försök! Och hoppas på det bästa... Att plocka loss hela kärlet verkar SVÅRT. Finns det avstängningsventil på alla system, så att det är lönt att leta, eller kan det vara så att hela systemet måste tömmas om kärlet måste plockas loss?
 
  • Gilla
Andreas Berg
  • Laddar…
Det är rätt vanligt att kärlen går sönder. Det sitter ju en "fotboll" inne i kärlet. Den skall tryckas ihop av det epanderade vattnet, och expandera när vattnet svalnar.

Ett vanligt fel är att det går hål på bollen. Då skall det gå att se att det kommer vatten ur påfyllningsventilen om man försöker fylla på (har inte själv sett detta).

Om vi antar att kärlet inte fungerar, så kan man också se det på att trycket går upp väldigt snabbt vid påfyllning av vatten, det kan ju inte ta vägen någonstans. Men då måste man först lufta hla systemet. Fnns det luft i några radiatorer så agerar dessa luftfickor expaqnsionskärl, fas inte lika bra som ett riktigt kärl.

Det som händer när kärlet går sönder är som sagt att vatten trycks ut genom säkerhetsventilen, men när det sedan svalnar, så blir det istället undertryck i systemet, då sugs det in luft via otäta rörkopplingar, de är vattentäta men inte gastäta. Därmed bildas luftfickor på olika ställen i systemet. Luften som sugs in vandrar iväg till någon högt belägen radiator, och är där inte nära någon otät koppling, så luften trycks inte ut igen när trycket ökar.
 
  • Gilla
Andreas Berg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.