Tjabba!

Installerade förra året en Daikin med 2 innedelar, en nere och en uppe. Har fungerat kalasbra hittills men har märkt senaste veckan att innedelen där nere inte riktigt jobbar normalt. Nu har här förvisso varit riktigt kallt (sydvästra Skåne)men innedelen lyder mig knappt vilket leder till att den knappt värmer. Har den satt på uppvärmning till 22 med Max fläkt men luften som kommer ur är knappt varm och fläkten inte speciellt hög. Förra vintern kom det alltid riktigt varm luft ur den om jag bad den om det. Testar att använda både app och handkontroll(använder normalt sätt endast app). Igår och idag har vi vaknat till 14c på nedanvåningen. Väljer jag alternativet ”kraftfull” händer absolut ingenting, vilket det tidigare har gjort.

innedelen där uppe är helt normal, och lyder mig direkt jag ber den om något och går upp i kraftfull om jag ber den. Den har jag på 18c och Max fläkt och håller ovanvåningen till ca 20c

Båda innedelar är regelbundet dammsugade.
Utedelen ser ut att ha lite isbildning på sig och testade att köra ac en stund. Efter 30min hade neredelen inte gjort något alls utan stod bara helt still, medan ovandelen direkt började blåsa kallt.
Märker också på strömförbrukningen att neredelen inte drar lika mycket som den har gjort. har laborerat med behovsstyrning men känns som det kvittar vad jag än valt.

får inte tag i min installatör förrän på måndag men då ni är proffs har ni kanske någon tanke på vad som kan vara fel eller hur jag mer kan felsöka?
 
Vanliga multi-split som säljs till konsumenter har oftast en låg effekt när det är kallt ute. De är mer anpassade för att säljas på kontinenten och inte nordiskt vinterklimat. Två nordenanpassade single-split ger mycket högre värmeeffekt.
 
  • Gilla
Mohlajn
  • Laddar…
Jag tror det finns magnetventiler på uteenheten som styr kylvätskans flöde mellan de två olika slingorna, låter ju som något knas i den.
 
  • Gilla
Mohlajn
  • Laddar…
M Mohlajn skrev:
Tjabba!

Installerade förra året en Daikin med 2 innedelar, en nere och en uppe. Har fungerat kalasbra hittills men har märkt senaste veckan att innedelen där nere inte riktigt jobbar normalt. Nu har här förvisso varit riktigt kallt (sydvästra Skåne)men innedelen lyder mig knappt vilket leder till att den knappt värmer. Har den satt på uppvärmning till 22 med Max fläkt men luften som kommer ur är knappt varm och fläkten inte speciellt hög. Förra vintern kom det alltid riktigt varm luft ur den om jag bad den om det. Testar att använda både app och handkontroll(använder normalt sätt endast app). Igår och idag har vi vaknat till 14c på nedanvåningen. Väljer jag alternativet ”kraftfull” händer absolut ingenting, vilket det tidigare har gjort.

innedelen där uppe är helt normal, och lyder mig direkt jag ber den om något och går upp i kraftfull om jag ber den. Den har jag på 18c och Max fläkt och håller ovanvåningen till ca 20c

Båda innedelar är regelbundet dammsugade.
Utedelen ser ut att ha lite isbildning på sig och testade att köra ac en stund. Efter 30min hade neredelen inte gjort något alls utan stod bara helt still, medan ovandelen direkt började blåsa kallt.
Märker också på strömförbrukningen att neredelen inte drar lika mycket som den har gjort. har laborerat med behovsstyrning men känns som det kvittar vad jag än valt.

får inte tag i min installatör förrän på måndag men då ni är proffs har ni kanske någon tanke på vad som kan vara fel eller hur jag mer kan felsöka?
M Mohlajn skrev:
Tjabba!

Installerade förra året en Daikin med 2 innedelar, en nere och en uppe. Har fungerat kalasbra hittills men har märkt senaste veckan att innedelen där nere inte riktigt jobbar normalt. Nu har här förvisso varit riktigt kallt (sydvästra Skåne)men innedelen lyder mig knappt vilket leder till att den knappt värmer. Har den satt på uppvärmning till 22 med Max fläkt men luften som kommer ur är knappt varm och fläkten inte speciellt hög. Förra vintern kom det alltid riktigt varm luft ur den om jag bad den om det. Testar att använda både app och handkontroll(använder normalt sätt endast app). Igår och idag har vi vaknat till 14c på nedanvåningen. Väljer jag alternativet ”kraftfull” händer absolut ingenting, vilket det tidigare har gjort.

innedelen där uppe är helt normal, och lyder mig direkt jag ber den om något och går upp i kraftfull om jag ber den. Den har jag på 18c och Max fläkt och håller ovanvåningen till ca 20c

Båda innedelar är regelbundet dammsugade.
Utedelen ser ut att ha lite isbildning på sig och testade att köra ac en stund. Efter 30min hade neredelen inte gjort något alls utan stod bara helt still, medan ovandelen direkt började blåsa kallt.
Märker också på strömförbrukningen att neredelen inte drar lika mycket som den har gjort. har laborerat med behovsstyrning men känns som det kvittar vad jag än valt.

får inte tag i min installatör förrän på måndag men då ni är proffs har ni kanske någon tanke på vad som kan vara fel eller hur jag mer kan felsöka?
Löste det sig för dig? Vad var felet? Jag har samma problem med min nu.
 
Har du någon form av uppkoppling till den, så att du kan se vad den anser det är för temperatur vid inomhusenheten?

- Prova att stänga av den andra enheten och se om den där börjar värma. Som ett test.

- Kolla så känselkroppen till termometern sitter som den ska och att det inte är onormalt varmt precis där.

Jag har haft liknande symptom när jag kört värme på min multisplit (som jag normalt kör som AC). Termometern, som sitter i mot värmeflänsarna i insuget, mäter att det är över 40 grader i rummet om man kör värme på någon annan av inomhusenheterna och då anser den inte att den ska värma.
 
P Påvift skrev:
Löste det sig för dig? Vad var felet? Jag har samma problem med min nu.
Jo men jag tycker det löste sig. Det var en vecka som var så in i bomben kall i södra Skåne, ca -15 på nätterna. När utetempraturen steg slutade problemen också. Värt att nämna är att vi då hade ett sånt skydd över pumpen så luftflödet blev lidande. Under normala Skånetemperaturer funkar det hur bra som helst med skydd men för de dagarna/veckorna med extra kallt så kan inte pumpen jobba som tänkt kände vi. Vi har tagit bort skyddet nu i samband med att vi tagit in utemöblerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.