Hej,

Jag har ett gammalt (förra sekelskiftet) trähus. Det är tre våningar plus källare. På den översta våningen (inredd vind) så har det blivit lite kallt på sista tiden. Flera av elementen, men framför allt det största i allrummet, är betydligt svalare än elementen på de övriga planen. Vi har precis installerat bergvärme, värmde förut med elpatron. Har prövat att lufta i flera omgångar, även med cirk.pump avstängd (enl. rek från detta forum). Vad beror detta på? Är den nya cirk. pumpen för vek? Är trycket för lågt? Nån som har något tips?

/ FS
 
Det kanske är termostaten som krånglar, jag hade ett element på övervåningen som alltid var kallt... felet där var att det hade varit avstängt länge och den lilla pinnen innanför termostatvredet hade hakat upp sig på stängt..

Vrid loss termostaten och kolla att den lilla pinnen där inne går att trycka in och fjädrar ut igen.
 
Låter som du har för lågt tryck i systemet. Vattenpelaren skall nå strax ovanför den översta radiatorn. Sök i detta forum så hittar du tips på hur mycket extra tryck som behövs.
 
Ah, det var flera element... det missade jag när jag läste lite snabbt..
 
Vi hade liknande problem och vi löste det genom att öka trycket något.

//Anders
 
En dum fråga, men du kör väl cirkpumpen på hösta hastighet?
 
Smurf:
>En dum fråga, men du kör väl cirkpumpen på hösta hastighet?

Jag tror det. D v s cirkpumpen är inbyggd i vår nya Thermia diplomat och pumphastigheten är så vitt jag förstår inte reglerbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.