Hejsan alla rörkompetenta byggahusare!

Jag är nyinflyttad till ett hus byggt på 60-talet.
Har en pelletspanna i pannrummet som jag kör med el-patron. (Den är inte kopplad till murstocken och den ska bytas ut inom året till bergvärme.) Och intill den står en accutank på x antal liter.
Accutanken är inställd på 70 grader.

På pannan sitter olika inställningar, en automix 300 och lite andra regulatorer och mätare. Den är 20 år gammal och jag förstår knappt något.
Det är ett tvåvåningshus med 7 element påkopplade. 2 nya och 5 gamla.

Några givare vet jag inte om det finns och om det finns vet jag inte vart de sitter eller om de funkar.

När vi flyttade in i huset var inte elemeten igång, all värme kom från en luft-luft värmepump ovanför entredörren.

Någon vecka senare kopplades de 2 nya elementen på. Värmen steg. Den steg så mycket att på söndagen veckan efter (nå
gon vecka sedan) var temperaturen 80 grader i pannan och tempen på vattnet ut till element var ca 80 den också.
Jag tryckte in alla ventiler på elementen för att sluta tillflödet av värme för vid det här laget var huset i princip en enda stor jävla bastu. Sänkte allt jag kunde reglera på pannan och instrumentet för elementen.

Nu när jag försöker få igång värmen igen efter att den kommit ner till 18 grader på både pannan och elementen får jag ingen respons vad jag än vrider på!

Jag ser på samma mätare som tempen till pannan att trycket är på 4 bar (!!!!!) men lyckas inte få ner det. Jag har hittat två "ventiler" eller skruvreglage på rören vid pannan som jag kan vrida på och då sprutar det ut vatten ner i brunnen intill. Kallt vatten. Men trycket händer ingenting med. Jag har lufftat två av elementen (de andra är luftningsventilerna helt förstörda på) men det kommer knappt ur nån luft och oavsett hur länge jag har uppe de kommer inget vatten. Trots detta är trycket fortfarande på 4 bar.

Jag undrar, är min tryckmätare sönder?
Finns det tryck i rören som är 4 bar men att det inte kommer upp till elementen? Typ att det är stopp tidigare i rören?
Behöver jag göra något med mitt expansionskärl som sitter på övre våning?
Kommer trycker försvinna om jag lyckas lufta alla elementen?
Just nu låter det som fan från elementen, jag hör hur vattnet rör sig i de gamla elementen på övervåningen, typ.

Just nu struntar jag i den automatiska funktionen, vill bara veta hur jag ska göra för att kunna ställa in pannan och elementen så jag kan höja sänka när det behövs, för nu händer inte mycket...

Snälla hjälp, jag vet inte vad jag ska ta mig till och innan jag ringer en rörmokare vill jag ha ett hum om vad som försigår.
Behövs bilder?

Tack på förhand,
Sussens
 
Det borde sitta en säkerhetsventil som öppnar vid 1,5 eller 2,5 bar. Är det ett slutet eller öppet system - Dvs, sitter det ett tryckexpansionskärl, eller är kärlet högsta punkten med ett rör ut på taket?

Lite bilder skulle underlätta...
 
useless useless skrev:
Det borde sitta en säkerhetsventil som öppnar vid 1,5 eller 2,5 bar. Är det ett slutet eller öppet system - Dvs, sitter det ett tryckexpansionskärl, eller är kärlet högsta punkten med ett rör ut på taket?

Lite bilder skulle underlätta...
Okej, så antingen är den säkerhetsventilen sönder eller så ät mätaren sönder mao?
Expansionskärlet är högsta punkten men ser inget rör ut genom taket...
Okej då kommer bilder!
 
Om det är ett öppet system så kan inte trycket bli högre än 0,1 bar * höjdskillnaden mellan mätaren och högsta punkten. Men i ett slutet system kan trycket bli så stort att nånting exploderar om inte säkerhetsutrustningen funkar som den ska...
 
Såg nu att det verkar som att expansionskärlet har ett rör upp i taket, så öppet system it is!
 
Om det låter i elementen så är det för lite vatten i cirkulationssystemet. Det kan ha kokat bort (genom övertrycksventilen). När man fyller systemet så skall man dels först kontrollera förtrycket i expansionskärlet om det är ett slutet system. Den innehåller en gummiblåsa som pumpas med en pump eller kompressor till det tryck som står på kärlet. Sen fyller man vatten tills trycket i pannans manometer hamnar på ca 1-1.2 bar (beroende på hur högt huset är). Om pannnans manometer står på 4 bar så har den troligtvis fastnat. Den borde oavsett sjunka när pannan kallnar.

Leta upp säkerhetsventilen och motionera den (bör göras minst en gång om året).
 
S sussens skrev:
Såg nu att det verkar som att expansionskärlet har ett rör upp i taket, så öppet system it is!
Även om det är öppet system så kan det ha ett skvallerrör som går ner i pannan och där det kommer vatten om expansionskärlet blir fullt. När man fyller på vatten i systemet så fyller man tills det kommer ut vatten ur skvallerröret. Då är expansionkärlet fullt. När man sen sätter på värmen så kommer en del överskottsvatten att rinna ur skvallerröret.
 
Expansionskärlet på övervåning. Högsta punkt.

Expansionskärl monterat på högsta punkten i ett hyllsystem med diverse föremål och textilier runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

''
Ett av de 5 gamla elementen
Ett gammalt element under ett fönster i ett rum med trägolv och en växt på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pannan i pannrummet med alla rör. (den antika kärnreaktorn som ja kallar den.)
En röd panna med kopplade rör och mätare i ett pannrum, inklusive pumpar och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag tror är elpatronen och den jag bestämmer temperaturen med i pannan. Osäker
En gammal elpanna med en temperatur- och tryckmätare, omgiven av rör och ledningar, på en röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet ej va den nedre inställaren gör. Den övre visar temperaturen i pannan och trycket, tror jag.

Röd pannanhetta med mätare och temperaturkontroll, omgivet av rör och en ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Automatikfunktionen som jag inte förstår mig på. Den nedre tror jag ska vara den jag kan ställa in manuellt vad temperaturen i elementen ska vara. Osäker
Värmesystemets reglerenhet med inställningsvred och tryckmätare, omgiven av rör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån pump som jag inte begriper mig på.
Expansionskärl och pump med rörsystem i pannrum, inställningsrattar och mätare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ena "ventilen" jag försökt sänka trycket med. Kallt vatten sprutar ut.
Röranslutning med en svart ratt och isolerade rör mot en grön vägg i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"ventil" nr.2. Samma resultat här som ovan. kallt vatten forsar ut men ingen förändring i tryck eller temperatur.
Komplex uppsättning av värmeledningsrör och ventiler inklusive termostat och mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är mätaren för temperaturen ut till element. Tror jag.
Temperaturmätare på kopparrör i pannrum, med isoleringstejp och rördelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C c_olsson skrev:
Om det låter i elementen så är det för lite vatten i cirkulationssystemet. Det kan ha kokat bort (genom övertrycksventilen). När man fyller systemet så skall man dels först kontrollera förtrycket i expansionskärlet om det är ett slutet system. Den innehåller en gummiblåsa som pumpas med en pump eller kompressor till det tryck som står på kärlet. Sen fyller man vatten tills trycket i pannans manometer hamnar på ca 1-1.2 bar (beroende på hur högt huset är). Om pannnans manometer står på 4 bar så har den troligtvis fastnat. Den borde oavsett sjunka när pannan kallnar.

Leta upp säkerhetsventilen och motionera den (bör göras minst en gång om året).
Om det nu visar sig vara ett öppet system, bör jag göra någonting med annat med expansionskärlet?
Okej ska försöka lista ut hur en sådan säkerhetsventil ser och sedan lokalisera den!
(har slått på manometern men den vägrar röra sig från 4.....)
 
C c_olsson skrev:
Även om det är öppet system så kan det ha ett skvallerrör som går ner i pannan och där det kommer vatten om expansionskärlet blir fullt. När man fyller på vatten i systemet så fyller man tills det kommer ut vatten ur skvallerröret. Då är expansionkärlet fullt. När man sen sätter på värmen så kommer en del överskottsvatten att rinna ur skvallerröret.
Okej! Om jag inte vet vilket rör som är skvallerröret så borde det bli uppenbart om jag fyller på med vatten tills det sipprar ut ur ett av dom tre rören som slutar precis ovanför brunnen?
Men om det nu är 4 bar i systemet, och den inte har fastnat. Finns det någon risk med att trycka i mer vatten då?
Följdfråga, om jag trycker i mer vatten, hur gör jag med luftning av element? Försöka tömma allt innan jag fyller på eller? Göra det i omgångar?
Tack för att du svarar =)
 
Tömma innan du fyller på ska du absolut inte göra. Jag misstänker att tryckmätaren inte fungerar. Testa att fylla på vatten och se vart det kommer ut nånstans...

Båda säkerhetsventilerna verkar sitta på tappvattnet. Den ena före och den andra efter varmvattenberedaren i pannan.

Den där Automix/Esbe-prylen är en shunt med tillhörande regulator. Tanken är att den ska reglera temperaturen ut till elementen baserat på utetemperaturen och en värmekurva. Om den inte funkar kan det vara så enkelt att du har ställt motorshunten (den undre prylen med stor ratt) i manuellt läge. För att ställa tillbaks den till automatiskt läge ska man trycka in (eller möjligen dra ut) ratten. För att hitta rätt läge behöver man vrida den samtidigt som man trycker tills den 'klickar i'.
 
useless useless skrev:
Tömma innan du fyller på ska du absolut inte göra. Jag misstänker att tryckmätaren inte fungerar. Testa att fylla på vatten och se vart det kommer ut nånstans...

Båda säkerhetsventilerna verkar sitta på tappvattnet. Den ena före och den andra efter varmvattenberedaren i pannan.

Den där Automix/Esbe-prylen är en shunt med tillhörande regulator. Tanken är att den ska reglera temperaturen ut till elementen baserat på utetemperaturen och en värmekurva. Om den inte funkar kan det vara så enkelt att du har ställt motorshunten (den undre prylen med stor ratt) i manuellt läge. För att ställa tillbaks den till automatiskt läge ska man trycka in (eller möjligen dra ut) ratten. För att hitta rätt läge behöver man vrida den samtidigt som man trycker tills den 'klickar i'.
Okej, Så inte tömma på luft innan jag fyller.
När du säger säkerhetsventilerna så antar jag att du menar de två svarta som jag tagit bilder på?
Jag vill "till en början" ha den i manuellt läge så jag kan förstå mig på allting innan jag börjar trixa med automatiken. Men dra ut och in var nytt, ska testa genast!

Antar att jag behöver byta ut mitt tryckmätare? För en sådan går inte att laga eller återställa eller?
 
Fyll på vatten så att det är fullt innan du börjar lufta. Sen får du efterfylla lite då och då om du släpper ut mycket luft.

Om det är ett öppet system så har inte mätaren så jättestor betydelse.
 
useless useless skrev:
Fyll på vatten så att det är fullt innan du börjar lufta. Sen får du efterfylla lite då och då om du släpper ut mycket luft.

Om det är ett öppet system så har inte mätaren så jättestor betydelse.
Nu har jag fyllt på (rätt mycket) tills det började spruta vatten ur ett av de tre rören som slutar ovanför brunnen. Stängde av. Luftade, fyllde på igen tills det kom vatten. Nu låter inget av elementen.

Den ESBE vrid-regulatorn hade du helt rätt i, man kunde trycka in och ut den. Trycka in kunde jag endast göra när den stog på max och kunde sedermera inte flytta/sänka när den var intryckt. Är den i manuellt läge när den är intryckt eller utdragen?

Nu till mitt andra problem. Vilken regulator är det jag styr temperaturen för vattnet i pannan?
Är det den svarta på den silvriga boxen?

Samt, de säkerhetsventilerna du pratar om, är det de svarta som jag har tagit bilder på?

Okej så öppet system innebär nånstans att sålänge allt är påfyllt så kan det inte bli övertryck, för då släpper expansionskälet ut det överblivna trycket som skulle kunna vara skadligt? Har jag förstått det rätt då? =)
 
S sussens skrev:
Den ESBE vrid-regulatorn hade du helt rätt i, man kunde trycka in och ut den. Trycka in kunde jag endast göra när den stog på max och kunde sedermera inte flytta/sänka när den var intryckt. Är den i manuellt läge när den är intryckt eller utdragen?
Den är i manuellt läge när den är utdragen och går att vrida.

Nu till mitt andra problem. Vilken regulator är det jag styr temperaturen för vattnet i pannan?
Är det den svarta på den silvriga boxen?
Den vita lådan märkt Danfoss styr pelletsbrännaren vad jag kan se. Den silvriga under styr elpatronen

Samt, de säkerhetsventilerna du pratar om, är det de svarta som jag har tagit bilder på?
Ja.

Okej så öppet system innebär nånstans att sålänge allt är påfyllt så kan det inte bli övertryck, för då släpper expansionskälet ut det överblivna trycket som skulle kunna vara skadligt? Har jag förstått det rätt då? =)
Precis. När vattnet värms upp och expanderar så rinner det ut istället för att trycket ökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.