Golvvärme i badrummet fungerar konstigt. För att få det igång måste man stänga av det, låta stå ett par timmar, vrida upp ratten typ på max (7)och sedan sätta på igen. Då blir det varmt, dock väldigt varmt. Vrider man den tillbaka tills det lyser grönt (under 4) då kommer golvet att svalna tills det är kallt. Även när det slår om till rött blir det aldrig varmt igen om man inte gör reset på den.

Det sitter Ebeco termostat som den på bilden

Ebeco termostat för golvvärme med vridreglage inställt mellan 3 och 4 och indikatorlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I manualen för Ebeco termostater av den typ du har står det att det kan ta ett par dygn tills temperaturen stabiliserats, så ställ den på 3-4 och ge den 2-3 dagar. Har du golvgivare, rumsgivare eller både golv och rumsgivare och att golvgivaren fungerar som temperaturbegränsare? Har du drag i närheten av givaren, eller lyser solen på eller annat som stör ut att den hämtar in aktuell temperatur i rummet utan påverkan på sol, drag eller annat?
 
Kan man hitta denna manual på nätet?
 
Jag hjälpte min bror med en liknande, tror din är äldre. På Ebeco's hemsida finns det 3 termostater listade varav två digitala. Jag skumläste den analoga då jag anser den är närmast i modell som din.fann dock rätt manual idag, se länk.

http://www.ebeco.se/support/monteringsanvisningar

Din modell heter EB Therm 50
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Bytte en identisk i helgen då golvvärmen slutat fungera i ett av badrummen. Då tiden är knapp nu i juletider tog jag det som gick snabbast (Biltema). Testade först att byta rakt av men givarkabeln i det befintliga systemet lirade inte med den nya termostaten, oklart varför. Kopplade istället in kabeln som följde med från Biltema så nu är det varmt och gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.