Jag har dubbla blandningsvetiler för varmvattnet från mina tankar och det funkar bra om vattnet inte är för varmt i botten på tankarna.

När det är varmare än 40 graden i botten på tankarn klarar ventilerna inte att hålla ner temperaturen.

Skall man sätta en ventil till som blandar med kallvatten eller vad kan vara fel?
 
Blandar man in vatten som är värmt i botten och bottenvattnet är för varmt kan det bara bli ....... just för varmt.

Protte
 
_ap_
du har ju redan dubbla, en ska välja slinga (uppe /nere) den andra ska spä på med kallt till inställd temp.
hur är dom kopplade?
 
vedeldaren skrev:
Skall man sätta en ventil till som blandar med kallvatten eller vad kan vara fel?
Hej!
Har du kopplat enligt länken så har du ju kopplat så att du får kallvatteninblandning i ventil nr 1. Alltså ska ventil blanda in kallvatten så att det blir lagom varmt varmvatten...;)
Det ska med andra ord vara rätt. :)
Sedan finns det saker som kan vara fel... :rolleyes:
Är ventilerna rätt inställda i temperatur?
Fungerar de som de ska...kanske har de hakat upp sig?
Har du vänt ventilerna åt rätt håll?
 
Jo jag har vänt dom rätt och även provat att ställa båda på minimum.

Det verkade funka en kort stund i början men sedan verkar det som att ventilen som tar från toppen på tanken gav upp.

Bytte ventil ( på garanti) men det blev inte så mycket bättre.

Jag har hört att dessa ventiler är lite känsliga för varmt vatten och att dom lätt går sönder om det är runt 90 grader :surprised:.
Någon som har erfarenhet av detta?
 
Ojdå! :eek:
Där är nog felet...att de inte klarar värmen.
Det låter inte kul att de inte håller för 90 gr vatten om man har ved-ackumulatorsystem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.