Jag har ett hus med borrad brunn där det sitter en dränkbar pump / borrhålspump av märket Grundfos SQ. Det var förra ägaren till huset som installerade den och det enda jag vet är att den installerades någon gång mellan 2010-2015.
Problemet är att vattnet har försvunnit i kranen ett par gånger i år och jag funderar på om det är pumpens fel eller om det är vattnet som tagit slut.

* 1:a gången vattnet försvann var i somras, vi hade kört flera tvättar och våttorkat ett golv. Någon timme senare kom vattnet tillbaka. Min gissning var då att det var slut på vatten i borrhålet.
* 2:a gången var för någon månad sedan. Denna gång hade vi inte använt ovanligt mycket vatten och eftersom det regnat en hel del i höst så började jag fundera på om det var problem med vattenpumpen istället. Vattnet kom tillbaka efter någon-några timmar.
* 3:e gången var i dag. Inte heller nu har vi använt ovanligt mycket vatten. Vattnet kom tillbaka efter ca 3-4 timmar.

Så här står det i pumpens instruktionsbok:
"Stannar pumpen pgu torrköring startar den automatiskt efter 5 minuter. Om pumpen återstartar och borrhålet är tomt stoppar den efter 30 sekunder. Återställning av pump: Bryt spänningen i 1 minut".

De två första gångerna vattnet försvann gjorde jag inget alls, vattnet kom tillbaka ändå. I dag provade jag att bryta strömmen till pumpen ca 1 timme efter att vattnet försvunnit. Inget hände när jag slog på strömmen, det dröjde ytterligare ca 2-3 timmar innan vattnet kom tillbaka.

Tror ni att det är något fel på vattenpumpen eller börjar borrhålet sina?
Tips på felsökning?
Pumpen fungerar ju för det mesta, vad kan göra att den slutar fungera ibland?

Vi har ganska mycket kalk i vattnet och har en avkalkare. Kan det fastna kalk i pumpen / insuget och att detta är problemet?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.