Hejsan,

Förra sommaren köpte jag en dränkbar djupvattenpump (Dränkbar djupvattenpump TM-10) från Jula till min brunn (som bara används för trädgårdsbevattning). Nu när jag efter vintern ska köra igång den så går den inte som den ska.

Problemet yttrar sig i att pumpen går 10-15 sekunder för att sedan vila mellan 1,5 till 5 minuter innan den sparkar igång (åter igen 10-15 sekunder).

Jag har haft kontakt med Jula och de säger att det är fel på sladden(!) vilket jag har svårt att tro när pumpen i sin oförmpga ändå går i jämna cykler. För mig som lekman låter det mer som att någon är vajsing med pumpen och att den slår av pga något fel.

Är det någon som upplevt något liknande eller t o m vet vad detta fel beror på?

Det enklaste vore väl att bara ta den tillbaka till Jula men jag vill inte göra det i onödan.

Mvh,
Joakim
 
  • TM10.jpg
Kommer det vatten då den går?
Om det inte kommer vatten så skulle det kunna bero på att den kärvar och slår av sig för att den blir för varm och måste kallna igen.
 
Faktiskt så kan det vara sladden, är den för klen så blir det spänningsfall i sladden. Motorn går med ett bestämmt varvtal dvs effekten är konstant och då måste strömmen öka för att hålla effekten konstant. Ökad ström löser ut överströmsskyddet som återställer sig självt efter 1,5 - 5 minuter.

Det behöver ju inte vara detta sorts fel, allt annat kan ju vara galet också.
Jula innebär ju ingen kvalitetsstämpel.

Protte
 
BAS: vatten kommer som vanligt i god mängd den korta tid pumpen går.

Prototypen: Men om sladden är för klen, borde den inte varit för klen förra sommaren också? Ingen förändring har ju skett (mer än att en vinter passerat och gått ur tiden). Jag vet att Jula är snik men att en pump inte skulle hålla mer än 10 månader vid normal användning för trädgårdsbehov är väl inte rimligt.

Det enda jag gjort är att jag har ersatt stickkontakterna med en strömbytare.
 
jredin: hittade du någon lösning på ditt problem? Min svärfar har just köpt samma pump och den går på och av hela tiden.
 
Den la till slut av helt och jag fick ut en ny av Jula (som har fungerat utan problem sedan dess).
 
Lånar denna tråd lite för lite tips om någon bra vattenpump för detta ändamål. Jag har funderingar på att köpa någon form av pump som ska användas till trädgårdsbevattning. Har en borrad brunn där det är ca 7-10 meter ner till vattnet (har inte mätt upp exakt). Där hade jag tänkt att pumpa upp vatten som sedan ska transporteras i slang ca 75 meter till gräsmattan. Kanske ska nämna att det är slutningstomt och att vattnet måste transporteras i lite uppförslutning. Fungerar din pump bra till detta, jredin? Eller har du någon känsla av om den skulle klara av mina "krav". Har kollat lite på Jula och Classe Ohlsson, det finns det ju hydroforpumpar som bla är billigare än denna TM-10. Någon som har erfarnhet av en bra pump till bra pris.
 
jredin: ok tack för ditt svar...blir kanske att åka och byta denna pump också :(
 
Pyttsan: Min pump är nersänkt ca 37 meter (20m ner till vattenytan vilket är det viktiga) och det är inga problem att dra 50 slang till högsta punkten på tomten (ca +3m fallhöjd). det är bara höjdmeter som räknas. Transport av vatten i slang horisontellt kan vara hur långt som helst. Min pump funkar alltså bra med en total höjd på 20+3 meter. Den ska klara ända upp till 70 meter.

Hydrofor är billigare men låter mer och tar större plats än en dränkbar pump. För mig innebär det att jag kan ha en snygga blomsterrabatt istället för ett fult pumphus. Enkelt att det är värt de extra kronorna.

Tänk på att du måste kolla noga att hydroforpumpen klarar den aktuella höjden. Hyrdrofor är i regel klenare och klarar inte lika höga höjder som en dränkbarpump.

Nu har du lite att fundera på ;)
 
Tack jredin för utförligt svar. Ja, nu får jag fundera lite men då vet jag iallafall att en sådan pump klarar dom krav jag har. Sen är det ju bara hoppas att den har en någorlunda livsläng så man tar igen inköpspriset på den istället för att köpa kommunalt vatten :)
 
Bara så inga missförstånd ska uppstå så är en - hydrofor - den delvis luftfyda trycktank som vattnet pumpas in i av en Sänkpump eller en Ejektorpump eller en Ringpump (jetpump)
 
jredin skrev:
Pyttsan: Min pump är nersänkt ca 37 meter (20m ner till vattenytan vilket är det viktiga) och det är inga problem att dra 50 slang till högsta punkten på tomten (ca +3m fallhöjd). det är bara höjdmeter som räknas. Transport av vatten i slang horisontellt kan vara hur långt som helst. Min pump funkar alltså bra med en total höjd på 20+3 meter. Den ska klara ända upp till 70 meter.

Hydrofor är billigare men låter mer och tar större plats än en dränkbar pump. För mig innebär det att jag kan ha en snygga blomsterrabatt istället för ett fult pumphus. Enkelt att det är värt de extra kronorna.

Tänk på att du måste kolla noga att hydroforpumpen klarar den aktuella höjden. Hyrdrofor är i regel klenare och klarar inte lika höga höjder som en dränkbarpump.

Nu har du lite att fundera på ;)
Lyfthöjden är helt rätt från vattenytan men att pumpa horisontellt hur långt somhelst fungerar inte riktigt. Man har alltid rörförluster men om man överdimensionerat ordentligt så blir det i princip som du säger. Dock är det vanligaste felet vid små heminstalationer att man har för klen dimension på ledningen och då kan du få enorma tryckfall.

Men det viktiga är att det är skillnad på hydrofor och pump.
Hydrofor har man ju även vanligtvis till dränkbar pump. Den har man ju för att slippa massa start och stopp som sliter på pumpen. Sen om pumpen står på marken eller sitter i brunnshålet är en annan sak. En sugpump kan teoretiskt lyfta 9,8m alltså gravitationskraften sätter stopp.Däremot kan den trycka teoretikt hur mycket somhelst, så det är ingen skillnad mot djupvattenpump på trycksidan. Man får dessutom oväsen som du säger och en ytterligare sak som tar plats. Självklart kan man även ha en torrtuppställd pump utan hydrofor också.
 
Redigerat:
Ja där ser man. man lär sig något varje dag. rätt grejor är viktigt men vad det är kan ofta vara en smaksak. jag är efter en hel del pulande* supernöjd med mitt byte från hydrofor till dränkbar pump :-D

*/Betyder hångla på norska. ha ha!
 
jredin skrev:
Ja där ser man. man lär sig något varje dag. rätt grejor är viktigt men vad det är kan ofta vara en smaksak. jag är efter en hel del pulande* supernöjd med mitt byte från hydrofor till dränkbar pump :-D

*/Betyder hångla på norska. ha ha!
Ja jag lär mig något nytt nästan varje dag jag är in på forumet om det är för att jag inte kunde något innan eller ej låter jag vara osagt ;-)

Nu vet jag inte rikigt om du skämtar i sista meningen men annars är det ju just det du inte har gjort, bytt hydroforen mot en dränkbar pump. Om du nu gjort det så förstår jag att du blivit nöjd då enbart en hydrofor inte ger något vatten alls.
Det måste alltid finnas en pump (torrt uppställd eller dränkbar) som pumpar in vatten i hydroforen och till den har man en tryckströmbrytare som gör att pumpen startar vid ett visst tryck och stannar vid ett högre tryck. Detta har man för att kunna utnyttja tryckskillnaden innan pumpen startar och på så vis slippa massa onödiga starter i fall man bara ska tappa upp ett glas vatten tex.

Sen är jag liksom du helt klart för dränkbarpump före torrt uppställd
 
Tjacko. Låtsas du eller är du helt torr och tror att någon tror att enbart en hydrofor skulle hjälpa till att få upp vatten. Men för att göra allt klart för dig som inte kan tolka en text: Överallt där det står "hydrofor", läs: "hydroforpump". Lägg ner ordmärkerierna eller lägg upp en egen tråd där du kan husera bäst du vill.

Zzzzzzzzzz...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.