Hej,

ska köpa downlights för montage i betongbjälklag. Då det gäller ett större antal var planen att köpa ngn av de billiga 3-pack som finns på Bauhaus, Hormbach etc. Problemet med dessa är att de fjädrar som ska hålla fast armaturen är av typen med "två olika långa ben" och avsedda för montage i gipsskiva. Jag har istället en 45 mm tjock betongskiva (med kåpa ingjuten ovanför/plattbärlag) och skulle behöva en downlight med "enbent fjäder"... Jag har letet och letat, men kan inte hitta ngn armatur som har rätt fjäder + dimensionerna jag behöver. Jag ser själv två lösningar på problemet:
1. Hitta enbenta fjädrar och byta ut dessa. Då finns det gott om armaturer att välja mellan
2. Limma armaturen mot betongen
Alternativ 2 är enkelt och OK enligt elektrikern, men känns inte så bra, det är många spotar och hur bra blir det när taket ska målas om första gången.

Ytterst tacksam om någon har idéer om var man kan få tag i fjädrar, kanske finns också synpunkter på att limma?

mvh / Henrik
 
Den elektriker som säger att det är OK att limma armaturer tycker jag att du omedelbart ska byta ut. Det kommer INTE att bli bra, limmet kommer att släppa och hur kul blir det när (inte om) man måste byta armatur. Hur stort är hålet där armaturerna ska sitta.
 
Hålen är specade till 80 mm från betongfabriken, men noggrannheten är sådan att armaturer som är gjorda för 80 mm rundsågade hål i gips inte passar, i varje fall inte i flertalet hål. Betongskivans tjocklek är ca 45 mm. Det löjliga är att hela problemet uppstått av ett missförstånd, jag trodde jag beställde ingjutna kåpor gjorda för 80 mm armaturer, men det blev istället 80 mm hål. Elektrikerna satte sedan kåpor innan pågjutningen, men det tycks som fördömt att hitta ngn armatur. Jag har en variant som fungerar, det är att köpa en två olika armaturer och sedan byta fjädrar :) men det känns bra sjukt att slänga 100 armaturer i sopen för att få 100 andra att fungera.
mvh / Henrk
 
Du kanske skulle försöka med att skruva fast armaturstommen i betongen, det är inte helt ok att göra åverkan på armaturen men har man totalt missat kan det kanske vara en nödlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.