Hej! Jag har tummen mitt i handen men försöker lära mig var dag. Kan de här bilderna svara på någon frågeställning? Exempelvis om jag kan fixa det själv eller om det behövs nån som kan sånt här. Den andra dörrbilden är på grannens funktionerande.

Dörren stänger inte sig själv som ni ser utan den är beroende av att man låser samtidigt som man trycker in den och sedan samma procedur för att få upp den.

Tacksam för hjälp.

Stängd grå ytterdörr på en röd träpanel med snö på marken, solskugga och ett vitt pappersark i mitten av dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stängd ytterdörr i grått med lås och handtag, monterad i rött trähus med snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen dörr med synlig glipa och synliga gångjärn, belysning skapar lens flare-effekt på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvöppen dörr i ett hushåll med synlig dörrkarm och en del av ett rum med golfklubbor och en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad dörr där låscylinderns omgivning är sönder med flagnande färg och trä synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det dörrbladet som griper i karmen eller är det låsmekanismens som du har problem med?
 
  • Gilla
kelly007
  • Laddar…
Tror låset fungerat exakt som det ska. Det är bara det att dörren inte alls fungerar som det ska, jag antar att dörren på gängsidan är för tight mot karmen.
 
Ja, det kan vara karmkruvarna, men det kan även vara själva gångjärnen som behöver riktas.
Om jag förstår beskrivningen rätt så är det så att dörrbladet tar i karmen på gångjärnssidan innan dörren går i lås. Sista biten måste man trycka dörren i läge så att dörren går i lås.
Rätt uppfattat?
 
  • Gilla
kelly007
  • Laddar…
Tusen tack! Och givet bilderna från insidan om de är tydliga nog, finns det något speciellt att tänka på?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, det kan vara karmkruvarna, men det kan även vara själva gångjärnen som behöver riktas.
Om jag förstår beskrivningen rätt så är det så att dörrbladet tar i karmen på gångjärnssidan innan dörren går i lås. Sista biten måste man trycka dörren i läge så att dörren går i lås.
Rätt uppfattat?
Ja! Sedan hänger dörren och trycker på låset så den inte går att få upp utan att trycka tillbaka den.
 
Såhär ser dörrgängan ut om det tydliggör någonting


! Närbild av en skadad dörrkarm och dörrgångjärn med synliga skruvar och sprickor i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en dörr med dess gångjärn, skadat dörrkarm och synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörr och karm med synliga gångjärn och ett borrat låshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som gångjärnen har fått någon smäll. Kanske har dörren blåst up med rejäl kraft.
Du får försöka analysera och se var dörrbladet griper och därefter försöka justera dörrkarm i motsatt riktning.
 
  • Gilla
kelly007
  • Laddar…
Tack för allt hittills! En liten detalj uteblev, som kanske är av tyngd! Bifogar bild. Vad heter det här och vad går att göra åt det? Antar den är viktig! En överbelysning med en synlig flexibel elkabel och fäste mot en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en dörrbroms som hjälper till så dörren inte blåser upp okontrollerat om det kommer kastvindar mm, den kan du byta ut till en ny fungerande men den är inte viktig för själva dörrfunktionen men det måste finnas en orsak till att den är så skadad (att någon med våld öppnat dörren 180 grader då en dörrbroms tar stopp långt innan dess och inte gå att öppna så mycket).
Jag undrar lite om historian om denna dörren, om jag tittat på märken så ser det ut som om dörren varit uppbruten det syns märken på panelen samt att karmen flyttat sig.
Min gissning är att man då bytt dörrblad vilket förklarar att det inte stämmer i höjdled så att tryckesfallskolven inte griper i slutblecket, det ser ut att skilja ungefär 15mm i höjdled och det beror aldrig på att något har satt sig.
Justera karmen så den blir rak och slå in någon kil så den håller sig på plats, därefter så kan du sänka slutblecket eller fälla in ett nytt säkerhetsslutbleck.
Därefter så vänder du på trycket då det ser så amatöraktigt ut med det upp och ner vänt.
Det enda gångjärnet som ser ut att ha fått någon större smäll är det understa gångjärnet alltså längst ned, jag gissar på att det är något som försökt justera gångjärnet och gjort helt fel.
Däremot så syns tidigare skador vid gångjärn men som ser åtgärdade ut.
Är det karmhylsor som sitter i dörren med en lös skruv för jag tycker inte att det såg ut som karmskruv på bilden.

Antingen så åtgärdar du de befintliga skadorna eller kontrollera möjligheten om ni får byta ut dörr med karm, antar att det kan finnas begränsningar till vad ni får utföra i området.
 
Redigerat:
  • Gilla
kelly007
  • Laddar…
S
Tycker också att det ser ut som om dörren är uppbruten.
Det uppenbara problemet som ingen har skrivit om att är springan mellan dörrblad och -karm vid slutblecket är alldeles för stort.
Det syns på första och tredje bilden i första inlägget.

Du får prova att justera karmskruvarna över och under slutblecket men risken är att gängorna är trasiga i trät. Kanske går att kila då i springan på insidan vid regel. Annars är det kanske bäst att plocka loss karmen och göra om montaget av karmen.
 
  • Gilla
kelly007
  • Laddar…
S
Läste 123abc:s inlägg och håller med om att höjden vid slutblecket är fel. Kanske de "justerade" karmen så galet för att det skulle gå att låsa istället för att göra det ordentligt.

Tycker också det ser ut som karmhylsor. Då får du skruva ut skruven innan du justerar hylsorna. Här har du lite om principen.
http://www.adjufix.se
 
  • Gilla
kelly007
  • Laddar…
1 123abc skrev:
det ser ut att skilja ungefär 15mm i höjdled
Var ser du detta?
Jag ser på bilderna i #8 att gångjärnsplåten inte är plan längre. Troligen överböjd vilket även kan förklara sprickorna.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Här var det fart, vad glad jag blir, TACK! Ni får ursäkta otydligheten! Jag läser varje svar flera gånger om.

Jag har dessvärre ingenting att delge vad som ligger bakom utan vi köpte lägenheten utan att titta på förrådet, det var bråttom :oops: Om ni vill spekulera vidare så kan jag säga så mycket som att våran lägenhet är den enda av 42 med ett kikhål :cool:

Jag bifogar bättre bilder på det som karmen sitter fast med. Tror spontant att jag måste iväg till jula för nyckeln etompau bifogade i #4?

Närbild på en dörrkarm med synligt skruvhål och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en dörr där en skadad karm med ett hål och en skruv syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Och så är det ETT hål med följande lösning. Det är ett kritiskt hål alldeles i höjd med slutblecket var jag anar att jag bör justera då dörren är så långt ifrån blecket.

Närbild på en karm där dörren tar i, oskärpa, synlig justerskruv och springa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett kikhål i en dörrkarm som visar justeringar som behövs för att passa en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därtill, när dörren är låst skjuter den 1,5cm utåt upptill och 1cm nertill. Jag tror jag ser att dörren tar i karmen någonstans i mitten på gängsidan när man stänger den.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.