Vi har köpt en integrerad diskmaskin från IKEA.
Den har fungerat bra 1 år ungefär fram tills nu.

När man sätter igång den och ska välja program så verkar den helt död.
Jag har provat att bryta strömmen helt (via elskåpet där den har en egen plats i jordfelsbrytaren).
Sedan när jag testar några timmar senare (slagit på strömmen) så fungerar den.

Sedan när det är dags att diska nästa gång så är det samma procedur (dvs först död och sen fungerar efter några timmar) och det håller givetvis inte i längden.
Några enkla tips på vad man kan göra innan man tvingas ringa ikea och be dom skicka ut en tekniker. Eftersom maskinen är integrerad så slipper man ju gärna allt bök med att montera ner kök och upp igen.
 
Uppdatering:

Jag har nu börjat se en trend i hur diskmaskinen beter sig, såhär:

När man drar ingång diskmaskinen så gör den ett förtjänstfullt jobb, diskar klart och allt är frid och fröjd.
Dock när jag öppnar maskinen, tömmer den snabbt, fyller nästa omgång disk och ska sätta igång den så är den död.

Sedan när jag provar igen några timmar senare så fungerar den.
Den behöver alltså på ngt konstigt sätt vila efter varje diskning är avklarad.

Vad kan detta tyda på?
 
Det skulle kunna vara en vattenläcka. Det sitter ofta en balja där läckvatten skall samlas upp i botten på maskinen, i baljan finns det en sensor. Om sensorn känner av vatten så skall den stoppa vatteninflödet till maskinen. De maskiner jag sett har då någon felkod som visas, på en del går avloppspumpen (som kan suga från baljan) osv. Men att din maskin börjar fungera efter ett tag skulle kunna betyda att det bara är några droppar som triggar sensorn, och när de torkat upp så fungerar det igen.
 
Man kan testa med att öppna den i nederkant framifrån och kolla.
Är det vatten där=förklaring.
Men bästa och enklaste är att lämna in den på reparetion. Garanti (1-2 år) eller reklamationsrätt (3år).
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Man kan testa med att öppna den i nederkant framifrån och kolla.
Är det vatten där=förklaring.
Men bästa och enklaste är att lämna in den på reparetion. Garanti (1-2 år) eller reklamationsrätt (3år).
Alla vitvaror från IKEA har 5 års garanti.
 
kysan skrev:
Alla vitvaror från IKEA har 5 års garanti.
Ännu bättre!
 
hempularen skrev:
Det skulle kunna vara en vattenläcka. Det sitter ofta en balja där läckvatten skall samlas upp i botten på maskinen, i baljan finns det en sensor. Om sensorn känner av vatten så skall den stoppa vatteninflödet till maskinen. De maskiner jag sett har då någon felkod som visas, på en del går avloppspumpen (som kan suga från baljan) osv. Men att din maskin börjar fungera efter ett tag skulle kunna betyda att det bara är några droppar som triggar sensorn, och när de torkat upp så fungerar det igen.
Tack för tipset!
Har undersökt och det finns ju en sil längst ner i botten på maskinen som man kan lyfta lite på och då är det som en mindre balja.
Kan det vara en sensor till den menar du?

Jag ska kolla hur det ser ut efter nästa disk, om det ligger vatten där osv.

Däremot så vet jag att det strulade någon gång för länge sedan, diskmaskinen gick då inte riktigt klart och när man öppnade den så var det fullt med vatten i nedre delen av maskinen.
Då stängde jag luckan och körde igång den igen, den diskade klart och allt var frid och fröjd.
Det jag fiskar efter här att det isf är märkligt att jag kunde starta maskinen trots att det den gången var fullt med vatten?
 
sevilla skrev:
Tack för tipset!
Har undersökt och det finns ju en sil längst ner i botten på maskinen som man kan lyfta lite på och då är det som en mindre balja.
Kan det vara en sensor till den menar du?

Jag ska kolla hur det ser ut efter nästa disk, om det ligger vatten där osv.

Däremot så vet jag att det strulade någon gång för länge sedan, diskmaskinen gick då inte riktigt klart och när man öppnade den så var det fullt med vatten i nedre delen av maskinen.
Då stängde jag luckan och körde igång den igen, den diskade klart och allt var frid och fröjd.
Det jag fiskar efter här att det isf är märkligt att jag kunde starta maskinen trots att det den gången var fullt med vatten?
Sensorn sitter i så fall under hela maskinen. Har varit med om att den löst ut vid flytt på en gammal maskin vi hade. Tro du tänker på renssilen för utlopp. Är noga med att det är riktigt rent där har jag märkt på vår IKEA inbyggnad.
 
kysan skrev:
Sensorn sitter i så fall under hela maskinen. Har varit med om att den löst ut vid flytt på en gammal maskin vi hade. Tro du tänker på renssilen för utlopp. Är noga med att det är riktigt rent där har jag märkt på vår IKEA inbyggnad.
Uppdatering:
Nu någon timme efter att diskmaskinen var klar och avstängd så tittade jag ner i renssilen, lyfte den och då lyfte man också med en större bit av maskinen som var kanske 20x20 cm.
Där fanns en liten brunn som längst ner var vattenfylld (enbart 1 cm ca längst ner).

Det kan alltså vara så att det är en liten sensor där som känner att det ligger lite vatten och därför inte låter maskinen starta nu om jag skulle vilja?
Om några timmar har det förmodligen runnit ner och då ska det fungerar igen? Jag ska testa igen efter jobbet.
 
sevilla skrev:
Uppdatering:
Nu någon timme efter att diskmaskinen var klar och avstängd så tittade jag ner i renssilen, lyfte den och då lyfte man också med en större bit av maskinen som var kanske 20x20 cm.
Där fanns en liten brunn som längst ner var vattenfylld (enbart 1 cm ca längst ner).

Det kan alltså vara så att det är en liten sensor där som känner att det ligger lite vatten och därför inte låter maskinen starta nu om jag skulle vilja?
Om några timmar har det förmodligen runnit ner och då ska det fungerar igen? Jag ska testa igen efter jobbet.
Nix! Du lyfte just rens silen! Allt detta som kan lyftas från insidan av maskinen,skall lyftas regelbundet och rengöras!

Det vi skriver om här, når man från utsidan! Man stänger luckan till maskinen och plockar bort den litta plåten som sitter under denna. Beroende på maskin, kan det krävas mer eller mindre arbete.
Det skulle underlätta om du kan fota maskinen framifrån!
 
kamilenski skrev:
Nix! Du lyfte just rens silen! Allt detta som kan lyftas från insidan av maskinen,skall lyftas regelbundet och rengöras!

Det vi skriver om här, når man från utsidan! Man stänger luckan till maskinen och plockar bort den litta plåten som sitter under denna. Beroende på maskin, kan det krävas mer eller mindre arbete.
Det skulle underlätta om du kan fota maskinen framifrån!
Ajdå.
Ang mitt lilla experiment innan så plockade jag även upp vattnet ur silen så att den var tom på vatten men den gick fortfarande inte att sätta igång.
Problemet som jag har är att maskinen är integrerad, för att komma åt under diskmaskinen så måste jag plocka bort hela sockeln och det är bökigt känner jag, vet ärligt talat inte om jag får dit den igen utan att förstöra ngt.
Så att om det är möjligt att undvika detta så gör jag jättegärna det :(

Jag har tagit en bild på diskmaskinen inifrån.
Finns det något man kan testa?

En annan fråga, se det gråa skruvlocket till vänster på bilden, det som sitter precis till vänster om silen.
Det står "salt" på många olika språk. Vad är det för ngt och vad ska man ha det till?
 
  • DSC00098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vredet till vänster används till att justera salt mängden som maskinen ska dela ut. Och det anpassas till den hårdheten på vattnet som gäller för ditt område. Ring kommunen och fråga hur hård vatten är i ditt område. Sen hittar du i användar manualen vad vredet ska ställas på.

I övrigt kan du inget göra inneifrån! Bara rensa eller plocka bort ev rester som kan blockera utloppet.
Det kan hända att det sitter en tandpetare och blockerar pumpen. Men det når man underifrån.

Även om maskinen är integrerat, ska sockeln kunna plockas bort!
Stäng luckan och fota under denna. ;)

P.s. Om du har IKEA inredning (t.ex.) är det bara att dra sockeln rakt ut.
Är det diskmaskinens sockeln, då måste man se det först.
 
Du har ju garanti så ring efter service... Verkar enklare :)
 
kysan skrev:
Du har ju garanti så ring efter service... Verkar enklare :)
Verkar väldigt enkelt, men blir lätt dyrt.
Är det så att teknikern säger att felet inte är direkt i maskinen utan ngt annat, tex handhavande fel, min el, mitt vatten eller ngt så åker jag ju på hela kostnaden för utkörningen.


Jag ska prova att plocka bort sockeln och sen ta kort, förhoppningsvis ikväll, återkommer!
 
Du kan ju alltid ringa till IKEA och fråga i alla fall, kanske är något känt problem. Har ringt dom angående saknade anvisningar och dom har varit tillmötesgående...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.