Hej,
Jag har en Bosch diskmaskin från 2008 SGV09T23EU, en tyst, dyr integrerad maskin.
Från i somras ungefär har vi börjat få problem med maskinen. Då och då märkte vi att
disken inte blev ren och diskmedlet var inte upplöst.

Det blev värre och värre och till slut upptäckte vi en gång när det krånglade att vattnet inte blev varmt.
Vi ringde på en reparatör och slutade använda maskinen i väntan på att han skulle kunna komma.

När han kom så provkörde han maskinen och naturligtvis blev vattnet varmt och den verkade funka som den skulle.
Han ville byta styrkort, men tyckte vi skulle köra tills det pajade igen.

Maskinen funkade naturligtvis bra i nästan tre månader innan den började krångla. Kanske för att vi ställt av den en dryg vecka.

Nu har den börjat krångla igen och jag tog hit en annan reparatör. Han hävdar att det är problem med vattenfyllningen och vill byta ut vattenmagasin och göra ren slangar. Säger att det förmodligen är avlagringar i maskinen.

När man startar maskinen så pumpar den ut vatten i avloppet under uppstart. Reparatören menade att det visade att vattnet inte rann in i maskinen som det skulle. Den förra reparatören gillade inte heller att diskmaskinen pumpade ut vatten under uppstart.

Vi har bra vatten som inte ger särskilt mycket avlagringar någon annanstans, typ handfat toa m.m.

Vi är osäkra vad vi ska göra när två reparatörer säger så olika saker. Finns det någon här på forumet som är duktig på diskmaskiner och kan ge ett råd?

Tacksam för alla råd !
Vänliga hälsningar
Thomas
 
Hmm, maskinerna brukar väl börja med att pumpa ur det vatten som samlats i botten, dels avrinning när förra disken torkade och det blask som ev. följer med in när man fyller på ny smutsig disk. Det borde väl gå att lyssna på vattenledningen och/eller kolla vattenmätaren om den fyller på vatten rimligt snabbt efter att den pumpat ut ev. gammalt vatten som samlats?
 
drtom skrev:
Tacksam för alla råd !
Vi hade ett liknade fel före sommaren. Maskinen började med att tömma under en halv minut (vilket den ska göra). Sedan fylldes inget vatten på och ett felmeddelande visades om för låg vattennivå. Jag ringde de som levererat maskinen och de kunde bara hänvisa till en servicefirma. Eftersom det var semester så dröjde det till augusti innan vi fick tag på montör som skulle återkomma med besked. Under tiden skruvade jag bort fronten och letade efter en magnetventil, men det gav inget resultat.
Efter ett tag ringde montören och frågade om vi hade ett aqua-stopp. Jag sa att vi hade en avstängningskran och den var öppen. Något annat visste jag inte om, men han bad mig kontrollera under diskbänken om det fanns en mojäng på slangen. Om det fanns en mojäng skulle jag ta bort den och i ena slanganslutningen skulle jag sticka in en skruvmejsel och trycka på ett rött stift.
Jag kollade och mojängen fanns där. När stiftet tryckts tillbaka och mojängen på plats så fungerar diskmaskinen som den alltid gjort.
Om byggnadsfirman som installerat maskinen eller diskmaskinsleverantören sagt att jag skulle kolla aqua-stoppet hade vi sluppit att vara utan diskmaskin i 2 månader.
//Bosse
 
Redigerat:
Vi har inga felmeddelanden och maskinen startar ju. Reparatören menade att den skulle ta in mycket mer vatten så att vattennnivån stod över bottenplåten i maskinen. Jag undrar om det verkligen ska vara så hög nivå. I flera trådar har jag läst att det är fel på maskinen när det står vatten över bottenplåten.

Vi har en vattenstoppsmanick på inloppsröret, kanske jag borde kika lite på den.
 
På din maskin sitter en liten inloppsslang som kan slamma igen

Dra ur elkabeln
Lossa frontplåten genom att skruva loss de 6 torx 20 skruvarna som håller fast den.
Lossa sedan plåten som undertill (avlång, sitter med en skruv i vardera ände)

Nu ser du en slang som går från vänster sida till mitten. Lossa och gör ren.

Får du inte in något vatten i maskinen så kommer den inte att värma, säkerhetsbrytare sitter kopplad till elementet som kräver ett visst tryck för att gå igång.

Det är ett första steg att kolla.

Sen kan du givetvis lossa aqua-stoppen ( vattenstoppsmanick) och kolla så att det inte sitter något i filtret där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.