Jag körde igång diskmaskinen som vanligt idag men efter ett tag in i programmet så stannaden den där och tömde vattnet till avloppet. Så nu står den bara och försöker suga ut vattnet till avloppet och vrider jag lite till på vredet så löser JFB ut. Det gjorde den inte början när den krånglade men löser även JFB ut oxå.
Diskmaskinen är en Ariston LS2020 ST, ca 4år gammal.

Jocke
 
En del maskiner har översvämmningsskydd som fungerar ungefär så. Om översvämmning detekteras (=vatten på bottenplåten) så stoppar den och börjar köra avloppspumpen. Pumpen har då ett birör som suger även från bottenplåten.

Det att jfb bryter skulle ju kunna tyda på en översvämning i maskinen. Fast det är ju klart att det kan vara ett rent elfel ex. i i automatiken på maskinen också.

Men att undersöka om det finns vatten på bottenplåten skulle ju kunna vara ett bra sätt att börja felsökningen.
 
hempularen skrev:
En del maskiner har översvämmningsskydd som fungerar ungefär så. Om översvämmning detekteras (=vatten på bottenplåten) så stoppar den och börjar köra avloppspumpen. Pumpen har då ett birör som suger även från bottenplåten.
Har egen erfarenhet av detta. För mig var det bara att torka upp en liten fördjupning där detektorn sitter och så fungerade den igen. Dock är det så att vissa maskiner har ett icke-reversibelt skydd, så då måste det bytas ut (enl Elektroservice). Jag hade lite tur, och rätt maskin.
 
Ja, precis så där uppförde sig översvämningsskyddet på vår förra maskin (en Electrolux från -99) när det löste ut. I det fallet var det falsklarm p g a ett elektronikfel och en komponent byttes ut för att fixa.
 
Nu har jag plockat isär diskmaskinen lite grann men vet inte var jag ska börja leta efter fel. Jag hittar ingen beskrivning på nätet heller.

Jocke
 
Nu funkar diskmaskinen igen. :D Det måsteha legat lite vatten på bottenplåten som lyfte upp frigolitbiten och tryckte till brytaren. När jag lade maskinen på sidan så rann det ut lite vatten.

Jocke
 
Då är väl frågan om du har en läcka någonstans.

Bör kanske vara uppmärksam på det.
 
hempularen skrev:
Då är väl frågan om du har en läcka någonstans.

Bör kanske vara uppmärksam på det.
Det behöver inte vara så, men det är förstås vara värt att uppmärksamma (då lär felet komma tillbaka).

På Elektroservice sa de ang vår Elektrolux att det kan rinna förbi lite vatten om man öppnar luckan när maskinen är igång (jodå, den stannar...). Blir det lite för ofta kanske vattnet inte hinner avdunsta innan skydden löser ut. Man vill ju så gärna få med den där osthyveln man glömde... ;)
 
Jag har en 2 år gammal Electrolux Cardinal som inte startar pg a felkod 30, som betyder att översvämmningsskyddet har aktiverats. Det finns dock inget vatten i maskinen? Måste jag ringa reparatör? Kanske det kan avhjälpas ändå? Vet någon vad man kan göra?
 
fmellbin skrev:
Jag har en 2 år gammal Electrolux Cardinal som inte startar pg a felkod 30, som betyder att översvämmningsskyddet har aktiverats. Det finns dock inget vatten i maskinen? Måste jag ringa reparatör? Kanske det kan avhjälpas ändå? Vet någon vad man kan göra?
Kontakta service enligt manualen...
 
  • Ny bild (10).jpg
Vi hade samma fel på vår 1 år gamla huskvarna. Det fanns mycket riktigt vatten i botten på den. Om du öppnar panelen framifrån under luckan, så kan du srticka in en disktrasa eller liknande och suga upp vattnet. Se till att maskinen är strömlös innan du gör det, för innaför den plåten finns det okapslade kontakter.

Själva felet visade sig bero på att det sitter en ventil i taket inne i diskrummet, från den går det ner en slang utvändigt på maskinen till pumpen, tydligen skall det sugas ner fuktig luft på något sätt genom slangen. Den yttre delen av ventilen hade åkt upp (efterssom den inre delen har en tendens att lossna så man måste trycka upp den ibland). Då hade det blivit otätt så att vatten hade runnit på utsidan av maskinen ner till bottentråget i maskinen.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Tack hempularen,

Jag följde dina instruktioner nedan och nu fungerar min diskmaskin alldeles utmärkt. Vid samtal med Elektroservice sa de att man kan prova att bryta strömmen till maskinen i ca 40 min för att noll-ställa översvämmningsskyddet. Om inte det hjälper skulle det skicka ut servicetekniker, detta behövdes inte - tack för hjälpen

Det fanns mycket riktigt lite vatten i plasttråget under maskinen som togs bort med en disktrasa.

/F
 
hempularen skrev:
Den yttre delen av ventilen hade åkt upp (efterssom den inre delen har en tendens att lossna så man måste trycka upp den ibland). Då hade det blivit otätt så att vatten hade runnit på utsidan av maskinen ner till bottentråget i maskinen.
För ett par dagar sedan började även vår maskin att krångla, och det visade sig att felet var precis det som du skriver om ovan. Tack hempularen! Utan dig hade jag aldrig hittat det!
 
Hej


Bumpar tråden.

Har kod30 på våran och den var nog bara för mycket rester i filtret så den rannöver.
Har torkat bort vatten vid frigolitbiten som klickar men den vill fortfarande inte fatta att den ska diska. eller ja den bara står och pumpar ur vatten.

vad har jag missat?

Det är en Electrolux ESL 6251
 
Stort tack,

Vi har en Husqvarna (Elextrolux) QB 5191 som gav felkod '30 (dvs. översvämning). Jag tog ur kontakten, plockade bort fronten, konstaterade mycket riktigt vatten på bottenplattan och torkade upp det.

Kopplade i kontakten och slog på strömmen. Diskmaskinen startade igen och bottenplattan fylldes på en sekund eller två...

Bara konstatera att det är bra att ha översvämningsskydd :)

Ut med maskinen på golvet, enkel felsökning visade att en av slangklämmorna "skakat loss". Hur kan det hända på en maskin för 7 000 spänn? Jag bara undrar.

Med grannens polygrip var slang snart på plats igen och maskinen hopskruvad och gr som förr.

Stort tack, sparade nog en tusenlapp eller en eller två på två timmars arbete!

Av
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.