Hej,
Hoppas att allt är bra med er.
Jag har precis bytt ut en köksblandare men har fått problem med diskmaskinen.
Muttrarna till diskmaskinsslangen satt så hårt så att vi inte lyckades få loss dom så vi kopplade befintliga rör med nya köksblandaren via en minikulventil. Det var det enda vi hade tillgängligt när vi var på plats så vi körde helt enkelt på det.
När vi däremot slår på vattnet igen så hör vi att det är vatten i rören och så sprutar det lätt i diskmaskinen men programmet avslutas utan att mer vatten används,
Från blandaren så är slangen 10mm men till diskmaskinen så är det 15mm, vilket det även var innan då diskmaskinen fungerade felfritt.
När vi öppnar upp kopplingen så ser vi att det finns vatten i rören så det är väldigt oklart varför diskmaskinen inte sätter igång.
Nån som har ett tips eller varit med om liknande?

Tack på förhand!
 
  • Vattenledningsrör med flätad slang, elektrisk avstängningsventil och korroderade metalldelar mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Har jag uppfattat det här korrekt:
- Den ny blandaren har även en funktion för att stänga av vattnet till diskmaskinen.
- En av slangarna till blandaren är ansluten till befintlig vattenledning via kuloventil.
- Vattnet till diskmaskinen matas alltså via nya blandaren?

Då bör felet ligga i den nya blandaren förutsatt att varm/kall-vatten fungerar normal ur kranen.
Alternativt har ni korskopplat varm och kallvattenmatningen, så varmvattnet matas på kranens kalla sida? Därefter matas diskmaskinen med varmvatten som den kanske inte fungerar med?

Eller har jag missuppfattat något i kopplingen? Mycket spekulation från min sida :oops:
 
Redigerat:
  • Gilla
Ickeproffs
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Har jag uppfattat det här korrekt:
- Den ny blandaren har även en funktion för att stänga av vattnet till diskmaskinen.
- En av slangarna till blandaren är ansluten till befintlig vattenledning via kuloventil.
- Vattnet till diskmaskinen matas alltså via nya blandaren?

Då bör felet ligga i den nya blandaren förutsatt att varm/kall-vatten fungerar normal ur kranen.
Alternativt har ni korskopplat varm och kallvattenmatningen, så varmvattnet matas på kranens kalla sida? Därefter matas diskmaskinen med varmvatten som den kanske inte fungerar med?

Eller har jag missuppfattat något i kopplingen? Mycket spekulation från min sida :oops:
Tack för svar!
Nya blandaren har diskmaskinsavstängning
Alla slangar är kopplade till kulventil. Planen var inte att koppla diskmaskinen till en kulventil men vi hade inget annat att använda så vi körde på det.
Stämmer, vatten till diskmaskinen kommer från nya blandaren.
VV och KV verkar vara rätt kopplat då varmvatten kommer från kranen när vrider man den åt vänster.

pratade precis med en rörmokare som misstänker att antingen så är det något i rören som ”fastnat” eller att diskmaskinen krånglar.
båda alternativen är mycket oklara men håller alla alternativ öppna
 
Mats-S
Tack för fakta :)
Instämmer med röris, felet ligger i rören. Men eftersom vattnet fungerar till 100% i kranen måste felet ligga efter kranen och fram till inloppsventilen på diskmaskinen.
Det brukar sitta ett litet filter där slangen ansluts till diskmaskinen. Ta ut det och kolla att det inte är igensatt med skräp.

Ang kulventil så är det ju precis korrekt som ni gjort, monterat kulventiler innan blandaren. Då har ni full frihet att stänga av vattnet innan blandaren om det skulle bli något fel på den :cool:
 
  • Gilla
Ickeproffs
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Tack för fakta :)
Instämmer med röris, felet ligger i rören. Men eftersom vattnet fungerar till 100% i kranen måste felet ligga efter kranen och fram till inloppsventilen på diskmaskinen.
Det brukar sitta ett litet filter där slangen ansluts till diskmaskinen. Ta ut det och kolla att det inte är igensatt med skräp.

Ang kulventil så är det ju precis korrekt som ni gjort, monterat kulventiler innan blandaren. Då har ni full frihet att stänga av vattnet innan blandaren om det skulle bli något fel på den :cool:
Tack för hjälpen! Får se ifall vi lyckas lista ut det själva, om inte så får vi kalla hem en rörmokare :)
 
A
Ickeproffs Ickeproffs skrev:
Hej,
Hoppas att allt är bra med er.
Jag har precis bytt ut en köksblandare men har fått problem med diskmaskinen.
Muttrarna till diskmaskinsslangen satt så hårt så att vi inte lyckades få loss dom så vi kopplade befintliga rör med nya köksblandaren via en minikulventil. Det var det enda vi hade tillgängligt när vi var på plats så vi körde helt enkelt på det.
När vi däremot slår på vattnet igen så hör vi att det är vatten i rören och så sprutar det lätt i diskmaskinen men programmet avslutas utan att mer vatten används,
Från blandaren så är slangen 10mm men till diskmaskinen så är det 15mm, vilket det även var innan då diskmaskinen fungerade felfritt.
När vi öppnar upp kopplingen så ser vi att det finns vatten i rören så det är väldigt oklart varför diskmaskinen inte sätter igång.
Nån som har ett tips eller varit med om liknande?

Tack på förhand!
En bild som säger...ingentig..
 
electroluxaren skrev:
En bild som säger...ingentig..
Förstår. Du kanske kan hämta någon läskunnig som kan läsa upp beskrivningen ovanför bilden
 
A
Ickeproffs Ickeproffs skrev:
Förstår. Du kanske kan hämta någon läskunnig som kan läsa upp beskrivningen ovanför bilden
spelar ingen roll då varken bilden eller de ofullständiga beskrivningarna på något som hellst sätt visar diskmaskinens släng
Men jag skiter fullständigt i detta för du vill uppenbart inte ha proffisionell hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.