Vi fick vårt badrum renoverat i november förra året. Då blev det dimbara halogenlampor vilket är trevligt, åtminstone för min sambo :). Nu är det så att reglaget börjar uppträda lite skumt. Reglaget är av den typen att den skall tryckas på för att slå av och på ljuset, och sen skall det vridas för att dimra. Nu är själva av- och på-funktionen lite dålig, att den inte riktigt "tar" när man trycker in knappen. Jag har märkt att det går bäst om man trycker exakt rakt på knappen.

Jag vet inte vad det är för märke på reglaget, men går det att byta till en annan? Den sitter ihop i en panel med brytare för pax-fläkten och för golvvärmen.

Vad har ni för erfarenheter av såna här dimrar vad gäller tillförlitlighet? Det är ju rörelser i flera dimensioner som kan göra den komplex och sårbar för slitage.
 
Vet en Elko-dimmer med samma symptom (315 GLE):
BA8528E3-1DDE-47CA-997D-70ACC6E82588.JPEG
Du behöver nog byta. Då det sitter i en flerfacksram behöver det vara samma märke, Elko, Eljo eller annat.
Fabrikatet framgår om du plockar isär det hela. Dimmerratten drar du rakt ut. Vippströmbrytare sprätter du loss. Sedan går det att komma in.
 
Fabrikatet är A-collection, hittar inte så mycket om detta märke på webben. Ramens uttag är 60*60 mm för dessa strömbrytare och dimmer. Skulle det kunna funka med nåt annat märke? Märkligt att man inte hittar några måttangivelser på såna här saker.
 
O
a-collection är Ahlsells egna varor...
 
OK, blir det problem att köpa en sån som privatperson då, Ahlsell är väl grossister? Kan kanske beställa via elektrikern då..
 
Ja Ahlsell är en grossist det vete fasen om man kan handla privat där.. Fick ni dimmern insatt när det renoverades? För i så fall ska det ju gå på garanti.
 
Jo, det borde vara garanti, det var mindre än ett år sen. Sen funkar den ju om man klappar till den lite hårdare... Blir den ännu sämre innan garantin går ut är det väl läge att åberopa denna.
 
Tänk bara på att din nya dimmer ska klara att dimra transformatorlast, dessutom behöver du kolla upp om du har elektronisk trafo eller ej för att få rätt dimmer - om du inte köper en som klarar båda delar men de är rätt dyra.

Vi har en liknande lösning i vårt badrum och dimmern som satt där från början gav upp - den hade samma funktion som din med klick&vird. Installerade ny men lyckades köpa fel så nu får den gå tills den pajjar också - men även den kräver att man trycker på mitten trots att den är ny :(
 
Redigerat:
Behöver man klappa till den ibland så tycker jag tveklöst att du ringer snarast och får den bytt.
 
A-collection är ju endast labelade produkter från andra företag, vet inte vilket som är dimrarna,

Iaf kolla om det finns återfjädrande tryckknapp så väljer du en dosdimmer från Eltako så är problemet löst och du blir super nöjd..
 
Skulle montera ny dimmer idag. Började med att peta av ratten på den gamla dimmern och såg att fjädern som skall se till att ratten sitter på axeln var lös. Monterade dit fjädern på ratten och satte tillbaka ratten. Nu fungerar den igen! Ett så enkelt fel! Dimmern är av märket Elko 315GLE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.