C
Halloj!

Upplevde för en tid sedan att min dammsugare, en Electrolux Oxygen Z5561 började suga dåligt och snabbt blev väldigt varm. Började med att byta till originalpåsar och bytte både motorfilter och microfilter, tyvärr utan resultat.

Igår vågade jag inte köra den mer än 10-15 minuter innan den gick så varm att det började lukta lite bränt. Noterade om man lyfter på microfiltret att kolen gav ifrån sig rätt kraftiga ljusbågar, men har å andra sidan ingen referens till vad som är normalt. Jag beställde hur som helst en ny motor igår och lyckades efter mycket möda få isär dammsugaren för att byta den.

Förutsatte att det kanske kommit in skit i motorn men förvånande nog fanns det knappt ett spår av damm i motorutrymmet. Hittar inte heller något uppenbart fel på motorn. Demonterade kolen och de ser knappt använda ut, ca 5 cm kol kvar. Inga synliga skador på kommutatorn. Inga tecken på skurna lager eller något annat som kärvar.

Samtidigt uppenbart att motorn går varm, den var fortfarande het ca. 1 timme efter att jag stängt av den.

Någon som har ett svar på detta mysterium? Var jag för snabb att beställa en ny motor?
 
Redigerat:
Jag har samma dammsugare, och tycker också den går väldigt varm. Men jag har trott det varit microfiltret (HEPA) som varit boven, då man kör utan filter går den lättare (filtret blir också mycket varmt efter en stund). Ett filterbyte hjälper ett tag, men det sätter fort igen utan att man dammsuger byggdamm.
 
C
Sådär nu är "Bettan" hopskruvad igen efter hjärtbytet och det blev stor skillnad. Nu blir den inte ens ljummen och ingen synlig "ljusbåge" alls från motorn. Nu är den betydligt tystare också, även om det inte var något missljud innan. Blev lite orolig ett tag där att det inte skulle bli någon förbättring.

Mätte upp statorlindningarna på gamla motorn och de verkade OK. Måste varit en rotorlindning som brunnit, eller kanske att nåt satt sig på tvären inne i fläkten och hindrat luftflödet.

HEPA-filtret var som sagt nyligen bytt utan att det blev bättre. Kanske dags för ett hjärtbyte för din sugare också då sulfobus?


Annars - fy f-n vad less jag blir på vilket smäck nästan alla prylar är nuförtiden, oavsett prisklass. Har haft olika reservdelar på order hela hösten nu känns det som och konstant nåt som ligger isärplockat.
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Troligtvis ett kortslutet varv i någon av lindningarna i motorn.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Nu när jag kört den med "last" en stund noterar jag att den fortfarande blir rejält varm efter ett tag. Inte lika glödhet som tidigare men bäst att skriva det här så att ingen får för sig att det är onormalt att den blir varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.