Hallå alla kunniga, har försökt söka runt lite här för att blida mig en uppfattning om vad som skulle kunna vara problemet men inte riktigt hittat rätt.

Har nyligrn köpt ett ställe med borrad brunn, en gammal gård som varit brukad som sommarställe under de senaste åren.
Har ett par problem, dels spottar/fräser varmvattnet ganska kraftigt men det misstänker jag beror på gas i vattnet som fäller ut i vvb'n, kommer och går lite som det vill.
Nästa problem är att vattentrycket är ganska dåligt, har varit ner i brunnen och kikat och trycket i hydroforen ligger på ca 3.5 bar och nivån på ca 2/3 så det känns ganska ok eller? Matarledningen mellan pump och hydrofor är nyligen bytt så min slutsats är att det bör stå rätt till i brunnen.
Inne har jag gjort rent blandarfilter och så utan märkbart resultat.
Är ganska novis så jag vet inte riktigt vilka uppgifter ni behöver för att kunna ge nåcra svar, huset är iallafall ett tvåvåningshus med badrum på både övre och undre plan, trycket är sämre på övervåningen förstås men inte toppen på bv heller, brunnen är i ungefär samma nivå som huset, borrdjup är jag osäker på.

Vet tyvärr inte så mkt om själva pumpen

vvb'n är integrerad i bergvärmepumpen, en nibe f1230 från 05
 
Redigerat:
Hur stor är nivåskillnaden mellan där hydroforen är och husets bottenvåning?
Är vattenledningarna av plast eller råkar de vara av tex galv och då är igensatta?
 
tack för svar, höjdskillnaden från hydrofor till bv är ca 2-2.5 meter uppskattningsvis, det är gamla rör så det kan absolut röra sig om igenkorkning nånstans, allrahelst som stället blivit sporadiskt brukat senaste åren.
Jag tänker att man på något vis borde kunna mäta trycket inne för att se hur mkt tryckfall man har och var någonstans i systemet det försvinner, de har dock inte varit väldigt frikostiga med avstängningsventiler när det en gång installerades så att koppla in sig är inte helsmidigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.