Hej, jag försöker få bättre koll på vårt vattenburna golvvärmesystem. Tacksam om någon kan hjälpa mig förstå de olika anslutningarna, nr 1-6. Huset är i två plan med golvvärme i undervåning och radiatorer i ovanvåning, totalt ca 230 kvm. Bergvärmepump från Thermia som installerades för ca 10 år sedan. Vi har dålig cirkulation i undervåning. I några av rummen "når" inte värmen ut även om jag tar bort reglerventil och därmed får max flöde. Kan det vara luft i systemet? Förmodar systemet kan luftas med ventil nr 8? Vilken funktion har den mindre ventilen nr 9? Problemet med flödet har vi haft under lång tid och blivit värre. Tips om bra förklaringar av golvvärmesystem på nätet. Tack för hjälpen.

Värmefördelare för golvvärme med rör, termostater, cirkulationspump, och styrenhet på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1, 4 & 5 är framledning, vilken som kommer från pannan är inget som framgår av bilden, men en hypotes är att 1 kommer från pannan.

2, 3 & 6 är returledning, vilken som går till pannan är inget som framgår av bilden, men en hypotes är att 2 går till pannan.

7 är maxtermostat för golvvärmeshunten, temperatursensorn sitter instucken vid 8.

8 är troligen luftningsskruv.
 
Hallå, tack för input. Varför finns det flera ledningar med fram- och frånledning? Häls Jonas



Demmpa Demmpa skrev:
1, 4 & 5 är framledning, vilken som kommer från pannan är inget som framgår av bilden, men en hypotes är att 1 kommer från pannan.

2, 3 & 6 är returledning, vilken som går till pannan är inget som framgår av bilden, men en hypotes är att 2 går till pannan.

7 är maxtermostat för golvvärmeshunten, temperatursensorn sitter instucken vid 8.

8 är troligen luftningsskruv.
Demmpa Demmpa skrev:
1, 4 & 5 är framledning, vilken som kommer från pannan är inget som framgår av bilden, men en hypotes är att 1 kommer från pannan.

2, 3 & 6 är returledning, vilken som går till pannan är inget som framgår av bilden, men en hypotes är att 2 går till pannan.

7 är maxtermostat för golvvärmeshunten, temperatursensorn sitter instucken vid 8.

8 är troligen luftningsskruv.
 
Två rör/slangar går vidare till andra radiatorer/golvvärmeshuntar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.