17 311 läst · 12 svar
17k läst
12 svar
Problem med Crawford g60-port
Har ägnat ett par kvällar och nästan hela nyårsafton till att montera en dylik port, 4750x2000 mm med torsionsfjädrar (fram).
Helt klart är att Crawford inte är vad de varit - en bedrövlig monteringsanvisning där man får gissa vilka detaljer de menar, otaliga påsar med omärkta vinklar och beslag (ofta är de som hör ihop förpackade i olika påsar). Fjädrarna skulle enligt broschyren vara förspända från fabrik - nonsens, man får spänna torsionsfjädrarna själv.
Dessutom ifrågasätter jag låsningen av vajerhjulen mot axeln med ett litet ståltrådsclips. På min kröp det in på endera sidan redan efter ett par öppningar, och hjulet började vandra av axeln (men helt av kan det nog inte komma ändå). Blev till att borra dit en saxpinne.
Mitt kvarstående problem är dock att porten inte stannar kvar ända uppe i taket i öppnat läge. Fjädrarna är i detta läge nästan helt slappa (som de skall), men den lilla dragkraft som finns drar ändå ner porten från horisontalläget till ett jämviktsläge med nedersta sektionen hängande mitt i böjen med nederdelen några dm ner i dörrhålet.
Lösare kan jag nog inte ha fjädrarna - då blir det vajersallad när porten passerar närmast hjulen, och med lösare spänning ramlar den också ner av sig självt. Dessutom har jag redan spänt ungefär så mycket som man skall.
Hur skall det fungera? Visst skall den väl ligga helt horisontellt i taket "uppeläge" ? Funderar på att luta takskenorna neråt längst in, men det följer inte instruktionen då (där man med vattenpass skall se till att de är horisontella). Hur är Era g60-portar i öppnat läge ?
Crawford är för mig just nu en besvikelse och det är rätt stor skillnad på min gamla Crawfordport och detta dyra spektakel, som mest ser ut som ett galvaniserat mekano......
Helt klart är att Crawford inte är vad de varit - en bedrövlig monteringsanvisning där man får gissa vilka detaljer de menar, otaliga påsar med omärkta vinklar och beslag (ofta är de som hör ihop förpackade i olika påsar). Fjädrarna skulle enligt broschyren vara förspända från fabrik - nonsens, man får spänna torsionsfjädrarna själv.
Dessutom ifrågasätter jag låsningen av vajerhjulen mot axeln med ett litet ståltrådsclips. På min kröp det in på endera sidan redan efter ett par öppningar, och hjulet började vandra av axeln (men helt av kan det nog inte komma ändå). Blev till att borra dit en saxpinne.
Mitt kvarstående problem är dock att porten inte stannar kvar ända uppe i taket i öppnat läge. Fjädrarna är i detta läge nästan helt slappa (som de skall), men den lilla dragkraft som finns drar ändå ner porten från horisontalläget till ett jämviktsläge med nedersta sektionen hängande mitt i böjen med nederdelen några dm ner i dörrhålet.
Lösare kan jag nog inte ha fjädrarna - då blir det vajersallad när porten passerar närmast hjulen, och med lösare spänning ramlar den också ner av sig självt. Dessutom har jag redan spänt ungefär så mycket som man skall.
Hur skall det fungera? Visst skall den väl ligga helt horisontellt i taket "uppeläge" ? Funderar på att luta takskenorna neråt längst in, men det följer inte instruktionen då (där man med vattenpass skall se till att de är horisontella). Hur är Era g60-portar i öppnat läge ?
Crawford är för mig just nu en besvikelse och det är rätt stor skillnad på min gamla Crawfordport och detta dyra spektakel, som mest ser ut som ett galvaniserat mekano......
Nej, Du har nog inte sett konstruktionen. Problemet jag har är att jag inte får upp den helt i taket, eftersom fjädrarna bromsar/stoppar.
Det är torsionsfjädrar som lyfter rakt upp i framkanten, med vajrar till botten på nedersta sektionen. Men när vajerfästet kommer uppåt och nedersta sektionen (med vajerfästet nedtill) nästan är uppe, böjer ju denna av bakåt/inåt upp i taket och alltså FRÅN rullen och fjädern igen. Mitt i böjen är den som närmast rullen, och längre upp än så kan inte fjädern göra nytta (tvärtom).
Spänner jag mer, kommer den att stoppa ännu mer i jämviktsläget "nästan uppe".
Något är fel, men vad vet jag inte. Vore därför tacksam för tips eller idéer - gärna om kanske någon t.o.m. har en g60 med torsionsfjädrar fram.
Det är torsionsfjädrar som lyfter rakt upp i framkanten, med vajrar till botten på nedersta sektionen. Men när vajerfästet kommer uppåt och nedersta sektionen (med vajerfästet nedtill) nästan är uppe, böjer ju denna av bakåt/inåt upp i taket och alltså FRÅN rullen och fjädern igen. Mitt i böjen är den som närmast rullen, och längre upp än så kan inte fjädern göra nytta (tvärtom).
Spänner jag mer, kommer den att stoppa ännu mer i jämviktsläget "nästan uppe".
Något är fel, men vad vet jag inte. Vore därför tacksam för tips eller idéer - gärna om kanske någon t.o.m. har en g60 med torsionsfjädrar fram.
ett pm i den här tråden
http://forum.byggahus.se/smahus-garage-friggebod-m-m/71981-montering-av-crawford-garageport.html
anvisning men inga bilder
www.crawfordgarageportar.se/.../mid.081111080117106102048056082117119061/g60_TOFTOR_text_K085125.pdf -
http://forum.byggahus.se/smahus-garage-friggebod-m-m/71981-montering-av-crawford-garageport.html
anvisning men inga bilder
www.crawfordgarageportar.se/.../mid.081111080117106102048056082117119061/g60_TOFTOR_text_K085125.pdf -
Tack för länken till första tråden. Exakt samma problem som jag med att få upp den i taket, men det verkar som att det är dragfjädrar på den porten. Å andra sidan har jag ändrat fjäderspänningen så att torsionsfjäderaxeln snart är sönderklämd av stoppskruvarna (bra kvalitet....) utan att få det vettigt.tracker skrev:
Den andra länken fungerade inte, men är det anvisningarna som kan laddas ner från Crawfords sida så har jag dem redan - både på papper och digitalt.
Medlem
· Kronoberg
· 12 inlägg
Hej!!
Har samma problem med min som ja satt upp nu tänkte höra hur du fixade det?
mvh Christian
Har samma problem med min som ja satt upp nu tänkte höra hur du fixade det?
mvh Christian
Jag har inte fixat det. För det går nämligen inte.
Crawford säger att det ska vara så, och att man därför skall välja en lite högre port om man tänker dra den manuellt mycket. Å andra sidan använder ju aaaaalla motorn, så det är inget "stort problem".
Detta, tillsammans med den usla bottenlisten (som inte kan ta upp mer än några mm ojämnhet i plattan över 5m), gör att jag nog köpt min sista Crawfordport. Att motorn är en ledsam historia som ibland måste kalibreras om (läge & kraft) flera gånger i månaden gör inte saken bättre.
Crawford säger att det ska vara så, och att man därför skall välja en lite högre port om man tänker dra den manuellt mycket. Å andra sidan använder ju aaaaalla motorn, så det är inget "stort problem".
Detta, tillsammans med den usla bottenlisten (som inte kan ta upp mer än några mm ojämnhet i plattan över 5m), gör att jag nog köpt min sista Crawfordport. Att motorn är en ledsam historia som ibland måste kalibreras om (läge & kraft) flera gånger i månaden gör inte saken bättre.
Medlem
· Kronoberg
· 12 inlägg
Så jäklar dåligt av dem, tänkte jag skulle justera det innan jag satte dit motorn men då är det ingen ide. Går ju inte att gå raklång in nu i manuellt läge!!
Har precis samma problem med listen, men innan man spände fjädrarna så höll den tätt av tyngden från portbladen.
Tusen tack för svaret
/Christian
Har precis samma problem med listen, men innan man spände fjädrarna så höll den tätt av tyngden från portbladen.
Tusen tack för svaret
/Christian
Samma problem hade jag när jag nyligen monterade Skånska byggvarors port med dubbla skenor och fjäderpaketet ovanför portöppningen.
http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/garageport_ribba_gra_standard_dubbelskena-4774
Jag valde den för att taket lutar bakåt och det därför inte finns plats för någon motor långt in, speciellt inte om jag inte vill slå huvudet i den.
Jag kom också till slutsatsen att det inte gick att göra något åt att porten inte öppnades fullt av sig själv. Det är väl så att de flesta har motor och inte märker problemet.
Trist att portleverantörerna har så dålig information om för- och nackdelar med olika konstruktionstyper. Hade jag vetat detta hade jag funderat ett varv till på vilken modell jag skulle välja.
http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/garageport_ribba_gra_standard_dubbelskena-4774
Jag valde den för att taket lutar bakåt och det därför inte finns plats för någon motor långt in, speciellt inte om jag inte vill slå huvudet i den.
Jag kom också till slutsatsen att det inte gick att göra något åt att porten inte öppnades fullt av sig själv. Det är väl så att de flesta har motor och inte märker problemet.
Trist att portleverantörerna har så dålig information om för- och nackdelar med olika konstruktionstyper. Hade jag vetat detta hade jag funderat ett varv till på vilken modell jag skulle välja.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Har du en Hörmann med Z-beslag går det justera så den är uppe. Inga problem för mig iaf.
Liknande trådar
-
Motorproblem!
Trädgårdsmaskiner -
Blir det ventilationsproblem om jag byter isolerlister runt fönstren?
Fönster & Dörrar -
problem portmontage crawford superior
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Problem inställning Crawford Magic600
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Problem med programmering av crawford kodlås mot easy lift 500
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus