Hej,
För 2 veckor sedan kunna jag i en annan tråd glad berätta att vi hade fått muntligt bygglov.
Dagen efter fick jag höra från vår handläggare på kommunen att hans chef hade gått in och omgjort hans beslut :(

Inget av det som handläggaren hade godkänt var nu längre OK:

  • Carporten var nu för när tomtgränsen
  • Sockelhöjden var för låg
  • Den naturliga lutningen på tomten var nu inte längre ok
  • Osv osv.

Tänkte bara höra om andra här på tråden har samma problem med Järfälla kommun ??? Vi känner till ett par andra som sitter i exakt samma sits som vi >:(

Hade möte med kommunen, och har lämnat in nytt förslag där vi tillmötesgår den här chefen på flera punkter.
Fick nu idag avslag från kommunen (chefen) igen, och nu undrar jag vad jag skall göra för att komma vidare. Vår handläggare säger att vi men allra största sannolikhet får ok i byggnadsnämnden, men vi vill jo spara tid!

Vet inte ens hur mycket man törs skriva här - om kommunen läser detta, så får vi väl inget bygglov alls :'(

Vänligen

Jan
 
Det var ju jäkligt surt....varför skall detta upp i nämnden? Låter inte klokt med deras synpunkter. Du kan nog skriva här....tror inte någon på Järfällas kontor har tid att sitta och kolla på detta.

Hoppas det löser sig.

Kan du inte be TH-kontoret lobba lite mot kommunen?
 
Calle Anka skrev:
Det var ju jäkligt surt....varför skall detta upp i nämnden?

Hoppas det löser sig.

Kan du inte be TH-kontoret lobba lite mot kommunen?
Ja, ingen förstår varför... Våran handläggare godkända jo redan vårt första förslag ???
Ny chef på planavdelningen, och hun läggar sig tydligen i alla bygglov nu. Jag vet som sagt att vi inte är ensamma i vår sits, men frågan är hur många som just sittar och är förbannat som jag? :(

I morgon skall jag se om där finns en chef över denna "damen"... Någon som är välbekant i den kommunala byråkratin?
* Handläggare
* Jobbig chef
* Vad kommer här???

Handläggaren sagde idag att om vi går till näämnden med ursprungliga markplaeringen, så får vi säkert OK - Hur fan kan de vare så stor skildnad på vad en vill säga OK till och en annan nej?

Vad tror ni om ideen att lämna in nytt förslag som hun (chefen) är nöjd med (som en nödlösning), och sen låta ursprungsritningen gå till Nämden för provning? Får man göra så, och kan jag förlora något på detta ???

Jag tkjäner jo absolut minimum 6 veckor i tid - och som ni vet - 6 veckors extra byggtid är mycket pengar på kreditivet m.m..

 
Vilket elände..!!!!,,


det är minst sagt för j***t när byråkrater skall markera ut sina revir,, ibland helt utan återkoppling till verkligheten...

Gällande vägen "runt" problemet,,

......Jag vet inte om jag skulle vilja ta risken att få en "mini-påve" inom stat/kommun mot mig...,dom kan nog bli långsinta..,

 
Oviljan kanske bara beror på för lite "smörjmedel"? ;)

Allt och alla är till salu, bara priset är det rätta. 8)
 
Hej Dansken!

Vilket problem du har, men rätta mig om jag har fel: OM ens bygge ligger inom ramarna för detaljplanen så SKA inte någon på komunen kunna sätta käppar i hjulet för dig.
Då är det ett tjänstmannaärende som skall kunna godkännas av en handläggare utan inblandning av byggnämnden. Detta borde väl din kontakt på TH kunna hjälpa dig med att informera komunen om. H/Eric
 
toysoldier skrev:
Oviljan kanske bara beror på för lite "smörjmedel"? ;)

Allt och alla är till salu, bara priset är det rätta.
Hmm..... :-/, det där tycker jag låter extremt riskabelt, är det en alldeles nyanställd, nitisk och ambitiös 'chefsperson' som avses, så skulle jag ALDRIG riskera att börja med något som, ens med sämsta vilja i världen, skulle riskera att tolkas som ngn. form av 'mutor', för isf. riskerar du då att denne person tar extremt illa upp då denne 'chefsperson' antagligen tar sig själv och sin roll som just 'chefen-chef' samt sitt arbete på största allvar och säkerligen som just 'ny' inte hittat sin plats i tillvaron ännu ;), att i det läget komma med några 'erbjudanden' som gör att denne, i sin osäkerhet, misstänker att hon uppfattas som en presumtiv mutkolv, tror då iaf. jag, enbart renderar dig en fiende för livet.

"Allt och Alla" är faktiskt inte "till salu", alldeles oavsett vilket pris det rör sig om ;) och är det dessutom ngn. nyanställd som vinnlägger sig om att ge ett ambitiöst intryck (troligen 'över'ambitiöst, men sådant brukar lugna sig med tiden, fast det hjälper ju inte Er i nuläget tyvärr) till både uppdraget som sådant samt den egna personliga rollen/identiteten som just 'chef' så tror jag def. att ovanstående är helt fel taktik.

MVH//Christina.
 
Har nu rådfört mig med min handläggare på kommunen igen, och han tror att vi kan få "Damens" samtycka om vi flyttar carporten ännu ½ meter (då är den på 4 meter ... Vi vill äntligen ha den på 1 meter). Det verkar som om att hon har stirrat sig blind på precis denna detaljen.

Problemet är jo att detaljplanen från 1920 (ca.) säger 4,5 meter från tomtgräns. Detta ger man jo vanligtvis dispens för, men ICKE om man är "Damen!

Om vi nu får bygglovet på 4 meter, så kan vi i tillägg begära en provning på placeringen i byggnadsnämnden, och där förmodligen få som vi vill :)

Det som är bra med detta är:
* Vi får ett bygglov, och kan beställa huset.
* Byggnadsnämnden har sammanträda om en månad, och då hinnar vi precis att "placera om" huset innan dom skall börja med grundarbetet

Enligt handläggaren har han aldrig varit med om ett sådant scenario (Var inte nödvändigt med gamla chefen ;) men han så inga faror/problem för oss genom att göra så.

Så så blir det... Skal nu bara ta fram ÄNNU en ny ritning och lämna in för behandling ::)

Tur att Trivselhus är mycket snabba och flexibla i denna process (dom kan nämligen köpas med lite goda kakor :D

/Jan

PS. Christina - du har helt rätt! Denna "Damen skulle direkt explodera om man ens försökar med så mycket som att bjuda på en läsk. Detta är ingen ung dame, men förmodligen har hon gjort livet surt för andra ett antal andra kommuner för olyckan slog oss :'(
 
Lämna in lovet enligt vad de anser rätt! Lämna sedan in om ett sk ändringslov där du begär ändring med granneyttrande mm.

Sålunda har du hängslen och livrem. Du vet att du får bygga något i alla fall men kanske får igenom ändringen i nämnden......

Vilken otur du har  :(!


EDIT: Det var visst var du redan gjort ovan såg ja.....DS
 
Om det bara är carporten som är bekymret så ta bort den ur ansökan och lämna in den separat precis där du vill ha den. Säger dom då nej så överklaga beslutet. Under den tiden det tar att pröva bygglovet på carporten i länsstyrelsen så bygger ni huset istället.

Jag har svårt att tro att kommunen får rätt om det finns fler liknande avvikelser i området.

Lycka till!!
 
Var precis på kommunen och hämtade ut "mitt" bygglov! :D

I ena handen fick jag mitt bygglov, och i andra handen lämnade jag in en ny ansökan om bygglov, med ändrat läge... Tror ni tanten på bygglovskontoret blev förvånad ??? ;D

Bygglovet som vi har fått nu, är jo inte så vi vill ha det, men så "Damen" som är chef däruppe vill ha det :(

Skall bli intressant att se vad Byggnadsnämnden (sammanträde 3 November) tycker om mitt eget förslag framför hennes :surprised: Frågan är bara om "Damen" nu vill försöka att försena ärendets behandling i Nämnden, så att vi ändå inte hinner få det som vi vill >:( Nu är huset beställt, och dom skall börja med mark/grunden veckan efter Nämndens sammanträde.

På måndag är "Damens" chef tillbaka från semester, så skall jag ha en prat med henne också.

Önska mig lycka till med mitt "nya projekt"!
 
Efter mycket om och men (Tanten försökta att flytta vårt ärende på framtiden... Men då gick jag till hennes chef!), var vårt ärende upp i Nämnden torsdag.

Vi fick rätt - vi får bygga carporten 1½ meter från tomtgräns!!! ;D

Tänk att en sådan kä..... kan sitta i en sådan position och göra livet surt för alla som vill bygga! >:(

Helt klar är det dock inte än... För att byggnadsnämnden godkänner (delegerat till ordförande), så måste vi ha granngodkännande från ytterligare 2 fastigheter, varav ena är ett flerbostadshus :-?

Anyway - om det skulle blir krångel med grannarna, så kan jag iallafall glädjes över att vi fick rätt över tanten :D
 
Congrats! Uppenbart var hon ute i snålblåsten.....!
 
chefen på bygglovenheten i järfälla kommun är t.o.m missnöjd med sig själv ,på grund av honom har jag inte fått bygglov än fast det har gått 4 månader. Han hittar alltid något fel på ritningar eller handlingar och när man kompleterar det då hitta han på nya fel efter. Hjälppppp


Lindhardsen skrev:
Hej,
För 2 veckor sedan kunna jag i en annan tråd glad berätta att vi hade fått muntligt bygglov.
Dagen efter fick jag höra från vår handläggare på kommunen att hans chef hade gått in och omgjort hans beslut :(

Inget av det som handläggaren hade godkänt var nu längre OK:

  • Carporten var nu för när tomtgränsen

  • Sockelhöjden var för låg

  • Den naturliga lutningen på tomten var nu inte längre ok

  • Osv osv.

Tänkte bara höra om andra här på tråden har samma problem med Järfälla kommun ??? Vi känner till ett par andra som sitter i exakt samma sits som vi >:(

Hade möte med kommunen, och har lämnat in nytt förslag där vi tillmötesgår den här chefen på flera punkter.
Fick nu idag avslag från kommunen (chefen) igen, och nu undrar jag vad jag skall göra för att komma vidare. Vår handläggare säger att vi men allra största sannolikhet får ok i byggnadsnämnden, men vi vill jo spara tid!

Vet inte ens hur mycket man törs skriva här - om kommunen läser detta, så får vi väl inget bygglov alls :'(

Vänligen

Jan
 
Henne menar jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.