God dag,

Hittar inte många bra forum för släpar så jag testar här inne :)

Jag har en 4P med BPW-chassi.

Handbromsen hade varit dragen i vinter så backarna hade rostat fast i trumman.

Plockade bort trummorna och bytta allt inuti. Hade till och med momentnyckel och drog centrumbulten. Kände mig duktigt.

Justerande in bromsarna enligt konstens alla regler. Gav mig ut på en provtur och efter några hundra meter bromsar jag lite då en cykelbana korsar vägen. Det gnisslar lite från bromsarna och plötsligt låser sig ett däck. Provar backa lite och backautomatiken gör att bromsen släpper och jag kan köra vidare. Efter typ 100 meter igen låser sig bromsen.

Tänkte att jag måste justerat dem för tight så jag har idag släppt allt och återigen justerat in dem. Jag trodde jag glömt något moment så jag har gjort exakt som det står på diverse släptillbehörswebbsidor.

Åkte en testsväng med samma resultat.

Blir less. Parkera släpen. Funderar på att kasta den.

Några ljusa idéer?
 
T trasker skrev:
God dag,

Hittar inte många bra forum för släpar så jag testar här inne :)

Jag har en 4P med BPW-chassi.

Handbromsen hade varit dragen i vinter så backarna hade rostat fast i trumman.

Plockade bort trummorna och bytta allt inuti. Hade till och med momentnyckel och drog centrumbulten. Kände mig duktigt.

Justerande in bromsarna enligt konstens alla regler. Gav mig ut på en provtur och efter några hundra meter bromsar jag lite då en cykelbana korsar vägen. Det gnisslar lite från bromsarna och plötsligt låser sig ett däck. Provar backa lite och backautomatiken gör att bromsen släpper och jag kan köra vidare. Efter typ 100 meter igen låser sig bromsen.

Tänkte att jag måste justerat dem för tight så jag har idag släppt allt och återigen justerat in dem. Jag trodde jag glömt något moment så jag har gjort exakt som det står på diverse släptillbehörswebbsidor.

Åkte en testsväng med samma resultat.

Blir less. Parkera släpen. Funderar på att kasta den.

Några ljusa idéer?
Kolla wirearna som går från påskjutsmekanismen till bromsbackarna. Saltet som man envisas att slänga ut under vintern gör att de kärvar med resultatet att bromsarna låser sig.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Som Possum skriver. Kolla vajrarna som kan ha rostat i höljet, bromskraftfördelare (plåtbiten), svängningsdämpare (sitter fram).

"Smörj upp" vilket är kodord för "kasta den trasiga skiten långt åt h-e"
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Vårt släp har en mekanism där kopplingsbalken vid drakkroken trycks ihop vid inbromsning och då bromsar däcken. Finns smörjnipplar för fett på balken, kanske behöver den mekanismen smörjas?
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Som Possum skriver. Kolla vajrarna som kan ha rostat i höljet, bromskraftfördelare (plåtbiten), svängningsdämpare (sitter fram).

"Smörj upp" vilket är kodord för "kasta den trasiga skiten långt åt h-e"
Plåtbiten är bytt för den hade rostat hejvilt och dessutom var de koniska brickorna utbytta mot muttrar av nån mupp.

Hela släpen ska åt h-e så fort jag fått den genom besiktningen för det finns inga ord som kan beskriva hur mycket jag hatar den. Ska köpa en obromsad. Finns ju fina obromsade med hyfsad lastvikt.
 
Kieron Kieron skrev:
Vårt släp har en mekanism där kopplingsbalken vid drakkroken trycks ihop vid inbromsning och då bromsar däcken. Finns smörjnipplar för fett på balken, kanske behöver den mekanismen smörjas?
Tack, har smörjt de nipplar jag hittat redan som steg 1 i felsökningen men det verka inte ha hjälpt. Mysteriet fortsätter.
 
  • Gilla
Kieron
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Kolla wirearna som går från påskjutsmekanismen till bromsbackarna. Saltet som man envisas att slänga ut under vintern gör att de kärvar med resultatet att bromsarna låser sig.
Vägsalt borde verkligen förbjudas.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.