Vi fick förra året lagt en rätt stort uteplats med 40x40 betongplattor, tror att de är 40mm tjocka. Allt underarbete gjordes noga och korrekt men efter det att allt var klart märket vi att rätt många av plattorna liksom tiltade när man gick på dem.

Killen som lagt dem kom tillbaka och bankade till dem och sa att det skulle lösa sig med tiden. Men hur länge dröjer det? Nu har vi fåt ett annat problem och det är med avrinningen mot ett avlopp i dessa plattor. Pga av massor av snö och smält is blir det liksom en sjö och i denna sjön sunkar plattorna till sig och går man på dem pyser luft upp mellan fogarna och de rör sig. Kommer detta att ligga till sig eller är det något som vi måste göra och isåfall VAD??? Vad jag inte tror firman gjorde var att gå över plattorna med en vibbrator. Anledningen var att man inte ville riskera att plattorna skulle spricka pga av deras tjocklek. Kan man göra detta nu såhär efteråt och vilka risker tar man då. Vad ska man göra, vad bort man gjort innan???

Någon som kan klura ut en bra lösning så feel free!
 
C
Nu har jag inte lagt så mycket plattor i mina dar, men när jag har lagt några har jag använt metoden att jag har lagt ut plattan, knackat till den (istället för vibrator) med en gummiklubba, om den sen vickar har jag lyft den och föst in mer sant där den vickar (även med hänsyn till ett vattenpass), och därefter knackat lite mer på den tills den ligger stilla.
 
Att problemet löser sig med tiden är fel. Förmodligen blir det värre om man inte gör något.
Något fel har man ju gjort när man lagt plattorna. Är underarbetet riktigt paddat ? Lät man fogsanden ligga tillräckligt länge och sopade man ner denna ordentligt ? Hade man riktig fogsand eller bara "sand" ?
Att man inte gick över plattorna med padda var förmodligen rätt beslut.

Du kan bli hjälpt av att tillföra ny fogsand över hela ytan om felet inte är så stort. Fogsanden kan då fylla ut hålrummen som man missat.

När du säger att det bildas en sjö där beror det på att man lagt fel lutning på uteplatsen eller är det bara nu när snön hindrar avrinning ?

Mitt råd är nog att du kontaktar firman igen och påvisar felen.
 
cheetah1 skrev:
Nu har jag inte lagt så mycket plattor i mina dar, men när jag har lagt några har jag använt metoden att jag har lagt ut plattan, knackat till den (istället för vibrator) med en gummiklubba, om den sen vickar har jag lyft den och föst in mer sant där den vickar (även med hänsyn till ett vattenpass), och därefter knackat lite mer på den tills den ligger stilla.

Exakt så gjorde man också när man justerade plattorna;)
 
titanium skrev:
Att problemet löser sig med tiden är fel. Förmodligen blir det värre om man inte gör något.
Något fel har man ju gjort när man lagt plattorna. Är underarbetet riktigt paddat ? Lät man fogsanden ligga tillräckligt länge och sopade man ner denna ordentligt ? Hade man riktig fogsand eller bara "sand" ?
Att man inte gick över plattorna med padda var förmodligen rätt beslut.

Du kan bli hjälpt av att tillföra ny fogsand över hela ytan om felet inte är så stort. Fogsanden kan då fylla ut hålrummen som man missat.

När du säger att det bildas en sjö där beror det på att man lagt fel lutning på uteplatsen eller är det bara nu när snön hindrar avrinning ?

Mitt råd är nog att du kontaktar firman igen och påvisar felen.

Man har paddat och paddat och paddat och man var riktigt noggrann men kan det vara att¨man satte stenen i för mycket sättsand? Detta med fogning får kanske vi ta på oss eftersom vi kanske inte gjort detta noga - fast vi tyckte det. Nu ska vi foga med snad som stelnar så kanske problemet försvinner för riktigt irriterande - ja det är det!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.