Hej! Jag undrar hur man går tillväga när man har en granne som borrat svart för bergvärme alldeles för nära mitt borrhål? Det här har goda vänner till mig drabbats av och konsekvensen har blivit att de nu
bara får ut ca 25 % effekt från sin bergvärme och värmer resten med el.
Elräkningarna är skyhöga mot vad de annars skulle vara. Kommunen svarar bara att de inte har något ansvar och de får driva en civilrättslig process själva. Det vågar de inte av rädsla för att de skulle förlora och få betala rättegångskostnader vilket de inte har råd med.
Tacksam för synpunkter på detta dilemma. Tilläggas bör att de borrade sitt hål 2001 och grannen
2 år senare 2003.
/ Ann-Christine
 
Låter konstigt att kommunen inte kan göra något när det är där man ska ansöka om tillstånd innan man får borra.
 
Finns det mer info....avstånd mellan borrhålen...djup....tillflöde.....
Som sagt...konstigt att kommunen lägger sig platt....
 
Kan ju vara så att kommunen själva var de som gjorde fel och inte lämnat ut korrekt information om befintliga borrhål. Fullt tänkbar anledning till att kommunen svarar så undvikande...
 
Först bör dina bekanta kontrollera att deras egen anläggning är rätt dimensionerad. Hur snabbt märkte de att det blev mer och mer elpatrondrift? Kan ju vara köldmediebrist, eller annat fel i värmepumpen, rentav felaktig inställning som orsakar tillsats drift.

Det enda man kanske kan glädja sig åt är att grannen troligen har samma situation med en bergvärmepump som inte funkar helt 100%.

Ett tips är att gå in på brunssarkivet hos SGU.

http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet.htm Där kan era bekanta se om deras borra är registrerad samt grannens.

Kartverktyg finns i denna länk http://www.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html.

Förhoppningsvis saknas info om grannens borra och då är det ett miljöbrott som begåtts vilket kommunen borde ta tag i. Preskriptionstiden är dock troligen bara 5 år då detta brott knappast resulterar i fängelsestraff, så det kan hända att de inte kommer någon vart med en anmälan. I värsta fall kan det ju vara tvärtom, dvs era bekantas borra är inte registrerad samtidigt som grannens är det. Då är det bara att lägga ned detta case.

För bättre rådgivning föreslår jag att de kontaktar www.geotec.se och ställer en fråga i forumet där.

Om grannen är boven i dramat så kan ju en publikation i den lokala pressen vara negativt för det företag som borrat svart. Kanske nåt för skatteverket att rota i också om det inte redan är preskriberat. Kontakta även SGU och rapportera borrfirman om det är de som fuskat. Har firman SITAC, Geotec, Avanti, eller annan ackreditering så rapportera till de också.
 
Även om kommunen tar tag i det, så är det inte precis något kännbart straff. Citerar från mitt lokala miljökontors hemsida:
"Borrning/installation utan beviljat tillstånd leder till en miljösanktionsavgift på 3000 kr enligt Förordningen om miljösanktionsavgifter (SFS 2012:259)."
 
Kartverktyget var ju en bra tjänst. Vårt borrhål finns med som "okänd användning" med ett djup angivet till >90meter (vi har 220 meter)... Verkar ju som om den tjänsten inte är 100%-ig eftersom vårt hål också är placerat fel men med texten <100 meter noggranhet.

Våra borrare var väldigt noga med att få se borrlovet samt att de mätte ut enligt kartan i borrlovet exakt var de skulle borra... men det är väl bara om de följer reglerna förstås... Vet du vilken firma som borrat där borde det ju gå att fråga dem om de fick se något borrlov...?
 
b8q skrev:
Även om kommunen tar tag i det, så är det inte precis något kännbart straff. Citerar från mitt lokala miljökontors hemsida:
"Borrning/installation utan beviljat tillstånd leder till en miljösanktionsavgift på 3000 kr enligt Förordningen om miljösanktionsavgifter (SFS 2012:259)."
Jo, men det viktiga är väl att de måste sluta använda det om de inte får nytt lov för det och det lär de ju inte få om det är för nära ett annat hål som fanns tidigare.
 
Intressant det där med SGUs kartverktyg. Jag kan konstatera att i mitt kvarter finns (såvitt jag vet, och enligt kommunens miljökontor) 5 borrhål, medan SGU bara har med 2 av dem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.