Vårt spegelskåp har 5st ledspottar som har 6st dioder vardera. För ett par dagar sedan började 2 dioder i en av spottarna blinka, ibland gick det tillbaka till att fungera normalt. Sen slocknade de 2 dioderna och 2 nya dioder började blinka (åter igen gick det ibland tillbaka "ett steg" till att 4 lyste och de två första blinkade). Sen slocknade de 4 dioderna som hade blinkat och de sista 2 började blinka. I samband med det började alla övriga spottar i spegelskåpet också blinka "i takt". Dvs när alla 6 dioderna var släckta så var alla spottar släckta, när 2 dioder lös så lös övriga spottar. Nu är allting släckt.
Vad kan ett sådant händelseförlopp tyda på för problem?
Spontant känns det som att spotten som blinkade gav upp och att den behöver bytas. Men jag hade inte förväntat mig att allting skulle slockna.
Trafon verkar ligga infräst i skåpets överdel, så har inte kunnat kolla den ännu.
 
Hade felet börjat med fel på trafon borde det påverkat alla spottar.
Jag tror trafon strömbegränsar för att en spot drar för mycket ström pga kortslutning. Då slocknar alla spottar.

En ledlampa består ofta av en kombination av serie och parallellkopplade LED beroende på drivspänning.
Kanske är det 5 st seriekopplade spottar som drivs med konstant ström?

Bild på spottens märkning och gärna på trafon...
 
E
Förmodligen konstantströmsspottar som är seriekopplade. Ett avbrott i serien gör att allt slocknar.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ja det verkar stämma att det är konstantströmspottar, 350mA
Lyckades iallafall få ett foto på drivaren
LED-drivare från Loevschall med specifikationer för konstantström 350mA och effekt 4,5-15W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antar att det i så fall egentligen bara är att hitta en som har motsvarande spec?
Iofs så är risken stor att de inte kommer lysa likadant, så tänkte i så fall byta två stycket som sitter under och ta en av dessa till att ersätta den trasiga i överdelen så att det blir tre lika där.

Men jag lyckades inte få ut hela, utan provade att skruva isär och såg jag att det sitter med en kontakt
Närbild på öppen inbyggd spot med drivare och anslutningskablar synliga under spegelskåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs själva kortet med dioderna går att koppla loss. Vilket verkar stämma om jag tittar på tillverkarens sida. De har iofs inte exakt samma spots kvar, men de som de har nu står det "changeable LEDs" så låter som att det är tänkt att man ska kunna byta. Men var kan få tag på sådana delar?
Jag ska ringa till Ballingslöv i morgon, som spegelskåpet kommer ifrån, och se ifall de kan ha reservdelar till gamla modeller.

Sen slutligen, jag antar att det finns något knep till hur man får loss hela koppen för inbyggda spots? Jag kan se på insidan att det sitter som något slags clip på två sidor, men jag lyckas inte få loss den.
Närbild på en LED-spotlights driver med synlig kontakt och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej hur löste du detta? Har liknande modell som slutat leverera. Beställde du reservdelar?

O osmat skrev:
Ja det verkar stämma att det är konstantströmspottar, 350mA
Lyckades iallafall få ett foto på drivaren
[bild]

Antar att det i så fall egentligen bara är att hitta en som har motsvarande spec?
Iofs så är risken stor att de inte kommer lysa likadant, så tänkte i så fall byta två stycket som sitter under och ta en av dessa till att ersätta den trasiga i överdelen så att det blir tre lika där.

Men jag lyckades inte få ut hela, utan provade att skruva isär och såg jag att det sitter med en kontakt
[bild]
Dvs själva kortet med dioderna går att koppla loss. Vilket verkar stämma om jag tittar på tillverkarens sida. De har iofs inte exakt samma spots kvar, men de som de har nu står det "changeable LEDs" så låter som att det är tänkt att man ska kunna byta. Men var kan få tag på sådana delar?
Jag ska ringa till Ballingslöv i morgon, som spegelskåpet kommer ifrån, och se ifall de kan ha reservdelar till gamla modeller.

Sen slutligen, jag antar att det finns något knep till hur man får loss hela koppen för inbyggda spots? Jag kan se på insidan att det sitter som något slags clip på två sidor, men jag lyckas inte få loss den.
[bild]
 
Garuda Naga Garuda Naga skrev:
Hej hur löste du detta? Har liknande modell som slutat leverera. Beställde du reservdelar?
Hej,
Ja, jag beställde nya snarlika spottar. Började med två iom de inte hade samma spec/färgtemperatur och bytte ut den trasiga och flyttade en annan så jag fick en uppsättning uppe och den andra nere.
Beställde tre till lite senare, då en andra började uppvisa samma problem ganska snart efter, så att jag skulle ha 5st av den nya sorten. Har nu även bytt en tredje och väntar på att de sista två också ska ge upp snart..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.