Hej.
Tänkte kolla om det är någon här som har samma problem som jag.
Jag har en Baxi solo plus från -92 som har funkat jättebra fram tills för något år sedan.
Har alltid gjort samma sak när jag har tänt pannan.Lägger i lite tändved som får ta sig och fyller sedan upp med björkved.Så långt allt väl.Men när jag sedan skjuter in spaken till By-pass spjället så brinner pannan sämre och sämre och till slut så dör den helt efter cirka 15 minuter.
Får ju elda som någon annan galning nu tar flera timmar att få upp tempen i acc tanken för att inte tala om hur mycket ved det går åt.Har precis bytt ut keramiken i pannan och den var riktigt dålig men det har inte hjälpt.
Pannan står i en källare till ett garage cirka 15 meter från huset är på 40 kw och acc tanken är på 3000 liter och värmer ett hus på cirka 260 kvadrat.
Hoppas nån kan hjälpa mig.
 
Hadde sotaren här för c:a 2 veckor sedan och var själv med och såg att han sotade tuberna så jag tror inte att det kan va det felet.
 
Har du kollat konditionen på fläkten? Finns väl även ett fläktspjäll på solo plus som är inställt från fabrik och stryr totala luftmängden? Så kolla fläkten och fläktspjället, sedan även primärluft- och sekundärluftkanalerna så de är öppna.
 
Man får tacka. Öppnade luckan uppepå och kollade fläkten och luftspjället.Provade att tända pannan igen och såg att fläkten stannade efter några minuter efter att jag skjutit in By pass spaken.Ändrade lite på vredet och då började fläkten att gå igen och tro det eller ej men nu har pannan brunnit i hela 5 timmar utan att jag har behövt fylla på ved.Fan va Gött!!!!! Förut brann det cirka 1.5 timmar innan jag fick fylla på.Så Tack tack tack återigen.
Vad har ni själva förresten för inställning på det vredet?
 
Om du menar ratten som sitter i närheten av fläkten så ställer man vid vilken temp som fläkten ska stanna på så den inte går hela tiden och kyler pannan när den brunnit klart.
 
Det var nog den jag menar ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.