Hallåj!
Skaffade mig en ny Gilles flisanläggning förra året. Sommar 2013.
Köpt av Baxi och installerad av lokala rörfirman.
Tyvärr har den gett dåligt med effekt m.m sedan igångkörning.
Responsen ifrån Baxi har varit minst sagt sval...

Någon som känner till någon riktig "guru" på dessa pannor?

Hoppas inte jag blir uthängd för att smutskasta Baxi nu. Men det enda som håller huset varmt är avsaknaden av kyla :(

// Jörgen
 
Det var inte många svar...
Har det sålts så lite Gilles?
Jag söker i första hand någon som har en 49kw flispanna.
Lite nyfiken på inställningar m.m.
Tycker att det är väldigt dålig effekt i min
 
Vad finns det att ställa? Är inte allt automatiskt? Borde väl finnas med i instruktionsboken...
Hur vet du att den ger dålig effekt?
 
Det finns massor att ställa in. Eller "ändra"på om man vill
Både primär.sekundär och rökgasfläkt går att justera max å min hastighet på.
Sedan så går det även att ställa in rökgastemperatur å inmatning utav flis.
Sedan kan man även se på en graf hur pannan respektive temperaturer jobbar. Även denna vore intressant att se hur andras ser ut.
Vissa av dessa värden kräver en kod för att bli tillgängliga dock. (den har jag)

Det jag vet med all säkerhet är att jag hade 15grader i köket vid jul å nyår iår. Å att pannan inte orkade upp i 60grader vilket som krävs för att släppa ut värme.
Det var du mellan 10och 15 grader kallt ute.
Efter detta så har det monterats på en flödesgivare och enl denna så ger pannan ca 35kw.

Därefter så finns det bara en massa teorier...
Beräknad toppeffekt för hus och verkstad är 39kw och då är det högt räknat. Så 49 som pannan skall ge är ändå väl tilltaget.

//
 
Inte orkade upp i 60*C då ger den ju ingen effekt alls?
Vad har du för flis, fukthalt ca?
Och hur är rördragningen gjord? Har du nån bild?
 
Har ingen bild här....
Jag har flis som legat en "extra" vinter så den är bra. Har även testat att tugga lite virke som kommer direkt ifrån torken på ett lokalt sågverk. Men detta gjorde ingen större skillnad.

Jag kör pannan mot en tank och vidare ifrån denna ut till verkstad och bostad.
Tanken är dock bara på 500 liter Men vad jag förstod när jag handlade så skall Gilles även kunna köras helt utan tank.
Men längre gångtider är ju aldrig fel. Ev skall fler tankar monteras in på sikt.
Men det är ju andra problem att lösa först.
Fått tips om att sota rökgångar m.m. Och har även gjort detta. Dock utan märkbar effektskillnad.
Pannan är såpass ny så det bör inte vara igensotning som påverkar. Det sitter ju även skruvar som går några gånger om dygnet för att hålla rent.

Det brinner ganska bra och blir inte farligt med aska så det känns nästan som om inte pannan kan ge mer. Men det låter ju oxå märkligt tycker jag.
 
Det måste ju sitta nån typ av laddventil eller dyligt mellan pannan och tanken? Pannan ska ju komma upp i rätt arbetstemp oavsett om den ger lite effekt eller inte. Låter mer som att något är galet med laddningen om pannan inte blir varmare är 60*C. Laddventilen kanske går åt fel håll?

Har du alltid haft detta problem? Var Baxi ute och kollade så att allt var rätt gjort och gjorde första uppstarten?
 
Det sitter dels en shunt som ser till att det inte kommer in kallt vatten i pannan innan den är varm.
Sedan sitter det även en cirkulationspump som inte startar innan pannan nått drygt 60grader. Men denna stannar så fort pannan går under 60grader igen.
Så i vintras när det var kallare så startade å stoppade denna pump hela tiden typ.

I nuläget med 0 grader ute så funkar allt väldigt bra. Men tyvärr är det svårt att simulera kallt väder :)
Jag har vid mina tester stängt av å låtit allt varmvatten ta slut. Å därefter öppnat alla shuntar fullt för att få en riktigt lång körtid på maxeffekt. Det tar ca 4timmar innan alla lokaler är uppe i typ 25grader. Och under dessa tester har jag inte fått ut mer än 35kw på flödesmätaren.
Men vissa säger att det inte går att mäta så...

Baxi var med å startade upp pannan förra året. Och kollade även över allt som var gjort. Jag har inte kopplat nått själv utan haft rörmokare till inkopplingen.
Även ny skorsten ifrån Baxi.
Var en hel del andra strul med rökgas m.m vid uppstart så pannan kom inte igång på "riktigt" innan i slutet på januari förra året. Därefter var det aldrig under 0grader ute här.
Så nu i jul när det blev kallare så märkte jag ju alla problem som först.

Jag har jagat baxi massor sedan dess men tycker att intresset varit svalt.
Har även haft ett besök av dem för ca en vecka sedan. Men då var jag iväg på skidor så vet inte vad det gav... De skulle ringt upp när de var färdiga...

De skall iallafall bytt mjukvara då. Men som sagt så verkar det vara svårt att mäta upp hur mycke effekt pannan ger. Så skulle vilja hitta någon med liknande grejer å byta lite erfarenhet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.